annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke lenzen kiezen A7R birdwatchers?

OPGELOST
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Welke lenzen kiezen A7R birdwatchers?

Hallo A7R gebruikers,

 

Ikzelf  gebruik A7R en Nex 5N.

Het grootste glas dat ik thans gebruik is de SEL70200G.  Wat gecropt met de Nex 5N uitschuift tot 300mm.

 

Ik zou graag wat verder kijken en ben dus op zoek naar de beste lenzen al dan niet gecombineerd met een LA-EA3 of LA-EA4 adapter, want voor e-mount ff is er nog steeds niets op komst.

De SAL70400G is mij te duur.  Ik kijk wel dagelijks uit of er tweedehandse aan en redelijke prijs gekocht kan worden, maar tot op heden tevergeefs. 

Ikzelf dacht ondermeer aan de oudste lenzen met vaste brandpuntsafstand, zijnde de Minolta APO 300F4G of de APO 400F4.5G.  Heeft iemand van jullie ervaring met de combinatie A7R en  LA-EA3 of LA-EA? 

Al jullie suggesties zijn van harte welkom...

 

 

Met amicale groet,

Marc
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi Marc!

 

Klopt hoor, de community is gezamenlijk voor het Nederlandstalig gebied!  Er zullen waarschijnlijk meerdere landgenoten van je aanwezig zijn op de community evening, maar de afstand is inderdaad wel wat too much voor een avondje.  Wie weet een volgende keer bij Sony in Brussel :wink: 

 

Sowieso wel even de moeite waard om te wachten,  een klein Japans vogeltje :wink: vertelde mij op de IFA dat er nog voor t eind van t jaar een 7/8 lenzen aangekondigd gaan worden.  Geen idee welke precies maar misschien zit er iets tussen dat je keuze makkelijker maakt.  

 

E-mount is op t moment voor Sony een succesvolle tak van sport... Als bedrijf (dat aardig wat zwaar weer heeft gehad de afgelopen jaren) zou t niet meer dan logisch zijn om daar de meeste pijlen op te richten inderdaad.  

 

Grt!

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

46 ANTWOORDEN 46
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Welkom op het forum! 

 

Heb zelf de Minolta 400 4.5 en vriend van mij de 70-400. Ik heb een la-ea 3 adapter en vriend van mij de la-ea 4 adapter. De 400G kost 2e hands gemakkelijk zoveel als de 70-400, dat is dus Voor mij idem echt argument. 300mm ga je wellicht te kort vinden. 

 

De A7RII kan scherpstellen net de la-ea 3 adapter en SSM lenzen. Dat is een betere combinatie Voor verschillende redenen dan met een la-ea 4 adapter. SSM heb je op de 70-400, niet op de oude naar schitterende 400G. Met de A7R heb je dat voordeel niet van scherpstellen net een la-ea 3 adapter. Toch niet bruikbaar. Dus indien je NU lijkt net je A7R, zou ik gaan voor la-ea 4 met 400G of 70-400. De laatste is een haar minder goed en minder lichtsterk, maar je bent wel flexibeler en gaat net een kleinere Lens op stap. 

 

Er zijn overigens 2 versies die optisch identiek zijn van de 70-400. De zilveren versie is trager maar 2e hands goedkoper te vinden. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Hallo MJ2505,

 

Ikzelf gebruik momenteel een LA-EA4 op een A7II, ondanks dat de scherpstelpunten heel gecentreerd staan, geeft dit in de praktijk voor mij weinig problemen. De autofocus met een LAEA4 werkt naar behoren op gebied van snelheid en accuraatheid (zowel met oudere Minolta lenzen als de nieuwste Sony lenzen). Als je specifiek op zoek bent naar een lens voor 'birding' is er naar mijn mening één lens die eruit springt binnen het Sony gamma: een 70-400mm G (zilver of witte versie II). Ik gebruik 400mm op full-frame vaak om een vogel in zijn omgeving te fotograferen (bv: je krijgt een reflectie van een bepaalde vogel aan een drinkpoel mee op beeld) 400mm op crop zoals je NEX-5N geeft dan weer een 600mm, ideaal om de vogel op zichzelf het onderwerp te laten zijn zoals onderstaand voorbeeld: 70-400 op Sony A77ijsvogel

 

200mm op full-frame (en crop) vind ik persoonlijk te beperkt voor vogelfotografie. Een 70-300mm G lijkt op het eerste zicht een leuk alternatief, maar voor een kleine meerprijs heb je een 70-400mm en die extra 100mm kan je echt wel gebruiken. Andere leuke birding lenzen lijken mij de SAL500F4G of waarom niet een Minolta 600mm F4. Deze heb ik echter nog niet kunnen testen wegens onbetaalbaar of onvindbaar voor de gewone sterveling :smileyhappy:. Een 70-400 zilveren versie moet je, mits wat zoekwerk, wel kunnen vinden aan betaalbare 2dehands prijzen. Hopelijk was je hier wat mee. Mvg Bert.

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Hartelijk dank voor deze info.

Ik leer dat 300mm onvoldoende is en dat de LA-EA4 voor mijn A7R de beste keuze qua adapotor is.

Nu nog kiezen tussen de Minolta of de Sony.

Wat zou ik de Minolta 400G mogen betalen?

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Interessante uiteenzetting Bert.

Ook ik kan mij de SAL500F4G of Minolta 600F4G niet permiteren, als ze al te vinden zouden zijn.  

Jouw keuze is duidelijk: enkel de SAL70400G komt in aanmerking.  Wel een probleem om deze aan een menselijke prijs tweedehands te vinden.  Mocht je oog ooit vallen op ... laat het mij weten.

Bedankt!

 

 

 

 

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Graag gedaan hoor! Voor mij persoonlijk is de 70-400mm inderdaad de meest logische keuze. Je hoeft me hierin absoluut niet te volgen, maar ik kan deze lens ten zeerste aanbevelen (zeker voor birding). Wat betreft 2dehandsprijzen: ik zou je aandacht leggen op een zilveren (eerste) versie van de 70-400mm. De Minolta 400mm is best wel zeldzaam, de kans dat je er eentje vindt, is vrij klein waardoor de prijs hiervoor waarschijnlijk hoger zal zijn dan een recentere 70-400mm. Een prijs hierop kleven is moeilijk, ik kan me vergissen maar 800 euro lijkt me hiervoor (afhankelijk van de staat) een correcte prijs...

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.nl_NL.title
gustav1968
Ontdekker

hallo MJ2505

 

persoonlijk zou ik je adviseren geen lens te kopen , waarom niet ????????

de antwoorden die je heb gekregen zijn wel goed , maar allemaal op body`s die stabilisatie hebben.

 

jou camera heeft dat niet , de lensen die geadviseerd worden hebben het ook niet , dus je bent al een beetje kreupel voordat je begint te fotograferen, er zijn natuurlijk altijd omstandigheden waarbij de stabilisatie niet of nauwlijks nodig heb , denk aan statief , en hoge sluitertijd , maar in de praktijk zal je meemaken , dat je vaak omstandigheden heb die niet ideaal zijn , daarbij helpt stabilisatie een handje

 

als je stabilisatie niet zo belangrijk vind hou er dan rekening mee dat er een aanzienlijk deel foto`s onscherp zullen zijn

 

dan zou ik liever voor de optie A77II gaan , en de MINOLTA 100-300 APO , dat is een goedkoop lensje ,maar zeer goede resultaten ,lens koop je op MP  voor 150,200 euro ,

met deze set zal je betere resultaten halen

profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Dag Gustav,

 

Tof dat je me daarop wijst.  Inderdaad, na controle is gebleken dat de SAL70400G met de LA-EA4 "SteadyShot" niet ondersteund.

 

Ik ben dan gaan verder zoeken op je voorstel. 

Ik veronderstel dat je spreekt over de Minolta AF APO 100-300/4.5-5.6.  Bij gebruik met mijn A7R in combinatie met de adaptor speelt hetzelfde probleem.  

Wel is er een serieus prijsverschil tussen de SAL 70400 (tweedehands niet onder de 1000 € te vinden) en de APO 100300 (inderdaad rond de 250 €). Terwijl deze laatste compact is en een zeer goede score krijgt op dyxum.com.

Een A77 had ik voorheen, heb ik verkocht om ff te gaan. En nog eens centen extra uitgeven voor de mark2 wens ik niet.  Ik installeer mij nu in ff en ga niet meer terug. Voordeel is wel dat hij gekropt naar 450 uitschuift natuurlijk.

 

Vandaar een aanvullend vraagje om de SAL te verdubbelen tot 160800 of de Minolta tot 200600: heeft iemand ervaring van de combinatie van de teleconvertor SAL 20TC (vergroot 2x) in combinatie met de SAL70400G op ILCE? Of met de Minota AF APO 100-300/4.5-5.6?

 

Groetjes,

 

Marc

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Het gaat in dit topic met de info van gustav alleen verwarrender worden :wink:

 

Ik wil mijn ervaringen gewoon delen. Heb de meeste Minolta lenzen gehad of getest, idem de Sony lenzen. De Minolta 100-300 apo is een goed lens, maar krijgt ook vooral goede scores op dyxum van mensen, niet slecht bedoeld, die niet beter hebben gehad. Heb zelfs 2 exemplaren gehad van deze lens, en die is niet beter dan de sigma 70-300 apo. David kilpatrick, een Schotse Sony expert verkiest deze sigma boven de super goeie en dure Sony 70-300G, die hier overigens nog niet aan bod kwam. 

 

Dan hebben we het nog niet gehad over je hoge resolutiebeest dat eigenlijk best ook goed glas vereist. 

 

Je bent met de A7R altijd in het nadeel voor stabilisatie aangezien je camera geen stabilisatie heeft op de sensor. Je bent met je huidige camera aangewezen op stabilisatie in de lens,  dat kan bijna enkel als je voor merkeigen gaat met een FE lens. De verwachting is trouwens al een tijdje dat tussen nu en nieuwjaar er een FE Tele komt, maar best mogelijk ver boven je budget. 

 

Doorsparen misschien om je camera eer aan te doen? :slight_smile:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wat ik ook wou zeggen is dat je met 300mm altijd wat te kort zal hebben... Je kan wel wat croppen, maar je start dan ook met een 'cropnadeel' door FF :wink:

 

Kijk zeker eens naar de opties sigma en Tamron 150-600...niet super scherp op 600 -hoewel 600 op F8 reuze meevalt- zeer goede prijs kwaliteit lenzen! 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training