annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke lenzen kiezen A7R birdwatchers?

OPGELOST
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Welke lenzen kiezen A7R birdwatchers?

Hallo A7R gebruikers,

 

Ikzelf  gebruik A7R en Nex 5N.

Het grootste glas dat ik thans gebruik is de SEL70200G.  Wat gecropt met de Nex 5N uitschuift tot 300mm.

 

Ik zou graag wat verder kijken en ben dus op zoek naar de beste lenzen al dan niet gecombineerd met een LA-EA3 of LA-EA4 adapter, want voor e-mount ff is er nog steeds niets op komst.

De SAL70400G is mij te duur.  Ik kijk wel dagelijks uit of er tweedehandse aan en redelijke prijs gekocht kan worden, maar tot op heden tevergeefs. 

Ikzelf dacht ondermeer aan de oudste lenzen met vaste brandpuntsafstand, zijnde de Minolta APO 300F4G of de APO 400F4.5G.  Heeft iemand van jullie ervaring met de combinatie A7R en  LA-EA3 of LA-EA? 

Al jullie suggesties zijn van harte welkom...

 

 

Met amicale groet,

Marc
46 ANTWOORDEN 46
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Bedankt Antonette:smileykiss:

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Als het helpt, nieuwe officiële mededeling van Sony:

 

The α7S II and α7R II are compatible with Sony’s growing lineup of α -mount lenses, which now totals 63 different models including 12 native ‘FE’ full frame lenses. By early 2016, Sony will add an additional 8 new lenses to its FE full frame lineup, bringing the FE total to 20 lenses and the overall α -mount assortment to over 70 different models.

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Hi Portmixus,

 

Het helpt inderdaad.

Vandaag heb ik mij immers 2 nieuwe lenzen aangeschaft (SEL24240 en SEL9028G).  Anders had ik misschien een miskoop gedaan met de SEL70400G2 (sorry voor het woordgebruik, want gelijk krijg ik van jou weer op mijn donder).  In ieder geval wacht ik de presentatie af van de 8 aangekondigde lenzen.

 

Veel heb ik nog niet kunnen doen met de nieuwe aanwinsten, maar de SEL24240 draait vrij stroef.  Waarschijnlijk omdat het een uitschuifbare lens is. Gaat het met de tijd vlotter draaien of is het eerder lenseigen?

 

Groetjes,

 

Marc

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wow! Dat ging vlotjes 🙂

Met de 90mm macro heb je een van de allerscherpste lenzen ooit gemaakt...in combo met de A7R...vuurwerk!

 

Miskoop...70-400G? Ik zal er niet over beginnen :nauseated_face:

 

Ze maken zoomlenzen wat stroever (maar komen inderdaad na een tijdje wat losser) om "zoomcreep" te vermijden. Zoomcreep betekent dat als je met je lens naar beneden mikt, de lens uitschuift. Als de lens wat stroever is, heb je dat minder gemakkelijk. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

De macro was een must en die gaat mij nog veel plezier bezorgen.

 

De 24240 daarentegen moet het mij wat makkelijker maken in het buitenland (geen wissels meer en dus minder gesleur).  Ik weet dat ik in sommige situaties spijt gaat hebben dat ik geen G of Z-glas erop zitten heb, maar ja ...

 

En uiteraard is de SAL70400G een toplens.  Waarom zou ik daarvan uitgaan wanneer ik er niet in geloof:smileydevil:?

 

Marc

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Mag ik vragen welke andere lenzen je hebt voor de A7R? Ik las G en Zeiss dus ik gok 55mm f1.8 en 70-200 F4 G

 

Echt gok dus :laughing: 

Ik ben trouwens ook van België, dus misschien komen we elkaar wel eens ergens tegen :slight_smile:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Hi (mede)Belg,

 

Je hebt deels gelijk: SEL70200G en SEL2470Z.  

Ik ben best tevreden over beide lenzen.  

Van de laatste wel het meest.  

Op de e-vatting van de eerste zit ook wat spel.  Is bijkbaar normaal.  Deze lens heeft mij ook zin gegeven in "verder" vandaar de SAL70400GII.

Ik heb al heel wat plezier aan deze lenzen beleefd.

Uiteraard ga ik nu vande macro genieten.  Je hoort er nog van.

 

Ik ben van Dilbeek.  Jij?

 

Marc 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

A'pen :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Profi?

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

't Is al even stil rond de ideale lens rond  "bird watch". Kennelijk wacht vrijwel iedereen op de/een E-Mount.

In ieder geval al vrijwel een half jaar geen nieuws.

 

Ik ben er nog niet zo zeer van overtuigd dat Sony (snel) met een E-mount komt,

die vergelijkbaar is met de A-Mount 70-400mm.

Alhoewel er intussen wordt beweerd dat de A-Mount niet meer verkocht wordt in Australie.

En dat de 70-400 in Duitsland, al bij meerdere aanbieders rond de € 1800.-- zit, geeft te denken.

Dat is in Nederland nog bij alle "grote jongens", rond de € 2000.--

*

Maar gelet op de 1e reeks aanpassingen in G Master lenzen, die me overigens erg mooi lijken,

(er zijn ook al foto 's van te zien vanuit Amerika), die eigenlijk "de meest gebruikte lenzen" vervangen.

F. 4.0 gaat naar f. 2.8. En een paar heel lichtsterke "jongens". Maar vrijwel geen "uitbreiding" in 't gamma.

Alle lenzen zijn lichtsterker. Nadeel groter. Vooral (veel) kostbaarder. Net niet helemaal 't dubbele in prijs.

*

Heb intussen de 16-35 + 24-70 + 70-200 allen met f.4.

De 16-35 en de 24-70 overlappen elkaar een beetje. Maar toch zijn ze behoorlijk verschillend.

Vind vooral de 16-35 een genot om mee te werken. Tekent prachtig scherp. Vooral rond de 16 a 20 mm.

Gedraagt zich niet, als een (lastige) extreme fisheye, die bij niet helemaal 90% benadering van een gebouw,

zorgt dat je 't hele spul zowat op je kop krijgt, vanwege schuine (omvallende) lijnen.

*

Nu zit ik weer voor een dilemma, wat zich overigens intussen behoorlijk begint op te lossen.

Ik wil weer achter vogeltjes aan. Overigens niet de wei in. Want op je 75e, met 4 herniaoperaties

achter de rug, wordt zo 'n weiland erg lastig. Kan nog een paar honderd meter lopen. Dan is 't over.

 

Steeds meer "lol" krijg ik in 't fotografische "schieten", van vliegende vogels. Wat overigens best lastig is.

Wij wonen in Giethoorn, vlak bij Bodelaeke. Waar het letterlijk "barst" van de ganzen.

Tig soorten. Die met name in hun vlucht uiterst fraai zijn.

 

Heb allerhande doorgelezen omtrent forse tele's.

En kom tot de conclusie, dat er uiteindelijk niet zo veel overblijven. Mede door budget.

Al is er behoorlijk verschil. Tamron kost net boven de duizend. Sony bijna het dubbele.

In alle gevallen heb je de adapter nodig. Die rond de € 160.-- kost. Maar wel (bijna) alles automatisch houdt.

Eigenlijk maar 3. Sigma 150-600 / Tamron 150-600 /  Sony 70-400.

 

Verhalen daaromtrent doen een beetje denken aan de bevoordeelde inschatting van Nikon en Canon,

resp. liefhebbers en haters. Ik heb weleens de indruk dat er een review wordt geschreven, zonder te testen!

*

Maar een verhaal van Brian Smith, die ik inschat als reeel figuur, geeft aan dat de Tamron met A-mount,

in combinatie met een LA E3 adater zeer goede resultaten heeft. Kost € 1150 + adapter van € 160.--

Heeft iets meer lengte, wat voor bird watching nooit weg is.

Heeft kennelijk iets meer problemen met afstanden in 't gebied tussen de 500 en 600 mm.

 

En er wordt geadviseerd, in dat gebied, eigenlijk altijd boven de f. 8 te gaan zitten. Dat lijkt me logisch.

Gezien de 7R mk2, kan de ISO best wat omhoog.

 

De Sigma lijkt me wat minder. Heb ik minder bestudeerd.

 

Maar de Sony daarentegen, lijkt me een bijzonder fijn instrument. 400 mm. In crop te verlengen naar 600mm.

Daardoor soms iets aan de krappe kant. Vooral een snelle AF, wat zeker voor vliegend "gedoe" een must is.

Zeer grote scherpte over 't hele bereik. Naar ik lees. Dus neig ik toch naar de Sony.

 

Ook deze 70-400, overlapt m 'n 70-200 behoorlijk. Maar dat ding weegt de 1/2. Pak je veel makkelijker.

 

Als je na gaat, dat mijn vorige Nikon D810, bijna 900 gram woog. De 24-70 f.2.8, 900 gram,

en de 70-200 f. 2.8 1500 gram ......  is de Sony 7R mk2 met de 70-400 bijna een "lichtgewicht".

En met de Nikon D810 + 70-200 = 2.400 gram, schiet vrijwel iedeeen uit de hand. 

 

Dus met 70-400 moet je toch nog redelijk uit de hand kunnen schieten. Maar zeker met vliegende vogels,

denk ik meer aan montage op m 'n Gitzo. Met draaibaar ballhead.

 

Morgen ga ik de nieuwe lens halen. 't Wordt de Sony 70-400.