annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke lenzen kiezen A7R birdwatchers?

OPGELOST
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Welke lenzen kiezen A7R birdwatchers?

Hallo A7R gebruikers,

 

Ikzelf  gebruik A7R en Nex 5N.

Het grootste glas dat ik thans gebruik is de SEL70200G.  Wat gecropt met de Nex 5N uitschuift tot 300mm.

 

Ik zou graag wat verder kijken en ben dus op zoek naar de beste lenzen al dan niet gecombineerd met een LA-EA3 of LA-EA4 adapter, want voor e-mount ff is er nog steeds niets op komst.

De SAL70400G is mij te duur.  Ik kijk wel dagelijks uit of er tweedehandse aan en redelijke prijs gekocht kan worden, maar tot op heden tevergeefs. 

Ikzelf dacht ondermeer aan de oudste lenzen met vaste brandpuntsafstand, zijnde de Minolta APO 300F4G of de APO 400F4.5G.  Heeft iemand van jullie ervaring met de combinatie A7R en  LA-EA3 of LA-EA? 

Al jullie suggesties zijn van harte welkom...

 

 

Met amicale groet,

Marc
46 ANTWOORDEN 46
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo @Tjardi

 

Zoals je wellicht weet hebben noch de Tamron noch de Sony telelenzen voor A-mount beeldstabilisatie in de lens. 

Het is dus betrouwen op de IBIS van de camera. 

 

De Tamron is wel 500g zwaarder, toch iets dat je parten kan spelen?

De Sony heeft een veel interessantere minimale scherpstelafstand én een grotere vergroting.

 

De Tamron is wel ERG interessant door zijn prijs en 600mm...600mm wil je sowieso wel hebben!

 

Ik heb heb al zo vaak hierover gedacht, de Tamron trekt mij aan omwille van 600mm en prijs, de Sony is een 'veilige' keuze. Ik kan zelf niet kiezen! :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Inderdaad mist er in beiden beeldstabilisatie.

Maar denk dat ik deze lens grotendeels vanaf statief ga gebruiken.

Gelet op mijn zeer slechte lopen, na 4 herniaoperaties, zie ik me niet zo snel in de wei rondhuppelen.

Hou dat niet vol. En vind dat ook niet meer leuk. Vroeger wel!

 

Gewicht maakt me derhalve niet echt veel uit.

Alhoewel ik begrepen heb dat de 70-400 redelijk is te behappen vanuit "het handje".

En dat is altijd meegenomen. Zeker gelet op 't flexibele bereik, vanaf al 70 mm.

 

Wil lekker rustig, vanuit een lui stoeltje, vliegende vogels proberen te spotten. En zelfs dat is al best lastig.

Wij wonen aan de rand van een natuurgebied. Waar 't o.a. barst van de ganzen.

Maar zien ook 's winters aalscholvers een meter of 30 vanaf onze deur, met de vleugels wapperen.

Vorig jaar stonder er vrijwel iedere winterdag, 16 stuks. Iedere dag opnieuw. Schuw? Hoe bedoelt u? Prachtig.

 

Futen, zwanen, eenden, reigers en ongelofelijk veel waterkipjes zwemmen vrijwel dagelijks voor onze deur.

's Zomers ligt de jachthaven vol boten. 's Winters gaat ie dicht. Komen de vogels.

 

*

Waar ik wel heel gelukkig mee ben, is de aanpassing op/aan de snelle autofocus.

Als je de juiste adapter gebruikt. LA E3. In combinatie met m 'n 7R mk2.

 

Vooral de snelle AF spreekt me aan.

 

Hoop na een aantal jaren te kunnen roepen, dat het een goede keuze was.

 

De onderstaande foto laat zo maar, midden in de zomer een invasie van aalscholvers zien,

die tegenover onze deur, de jachthaven even leeg visten. Uniek.

 

DSC_1209 corr.jpg

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Vanmorgen rond een uur of 10 een korte proef geschoten met de 70-400.

Er was niet extreem veel licht. Het regende een klein beetje.

 

Wilde met name graag zien, wat op uiterste zoom (In APS-C) en kleinste diafragma (in uitgeschoven stand 5.6)

het resultaat zou zijn.

Framerate 25, shutter 1/50 Iso op auto (met max 12.600)

Wat ik jammer vind dat je, op die autostand van de ISO, alleen in beeld krijgt "ISO Auto", (op de camera)

en niet hoe hoog die op dat moment is. Daarvoor moet alles op "handmatig" staan. Of een vaste Iso.

 

Ook, in de nadien op te vragen cameragegevens, vind je geen ISOwaarden terug (Adobe Premiere Elements 12)

Ik ga nog upgraden, maar er zit volgens mij zeer binnenkort een upgrade van 14 naar 15 aan te komen.

Daar wacht ik nog even op. Zeker gelet de snelle veranderingen in 4K.

 

Downscale de opnamen derhalve even naar 1920/1080.

 *

Aalscholvers zitten voor ons appartement in de jachthaven. Schat op 80 meter afstand.

Zijn totaal niet schuw. Probeerde door luid schreeuwen, ze weg te jagen, om ze zo in de vlucht te kunnen volgen.

Ze keken me aan en dachten kennelijk: "Je zit een eind weg. Bekijk 't maar".

In de zomermaanden komt het voor, dat kinderen ze, net als de eendjes, brood willen voeren.

Dan hebben ze ook zo 'n soort blik. Sukkel ik lust geen brood. Weet je dat niet?

 

't Gecropte deel heeft natuurlijk te leiden onder 't weinige licht.

Maar vaak zal er met minder goed licht gewerkt moeten worden. Dat is nu eenmaal niet anders. 

Maar vind het al zeer behoorlijk. En bij foto 's heb je natuurlijk nog wat meer mogelijkheden als bij video.

Met de zon er bij, wordt het denk ik nog veel en veel beter. Uiteraard wordt dat ook geprobeerd.

Tot op heden ben ik tevreden.

 

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Intussen nog wat extra zaken getest met de 70-400 lens.

 

Omdat hij met de adapter LA-EA3 op de camera zit, moet je eerst in "eigen instellingen", e.e.a. aanpassen..

Zie foto, en uitleg er om heen. Brian Smith verteld het zeer duidelijk.

 

Adapter LA E3 - instellingen.jpg

 

Begrijp dat dit alleen met de 7R mk2 werkt!!!!!

 

Als je Phase detection hebt ingesteld, werkt inderdaad AF-C, in de genoemde focus-area's etc.

Ik val nog niet van de stoel, van de snelheid waarmee dit geschied.

Uiteraard instellen op de lens of je dichtbij < 3m of verderweg zit. Dat scheelt zeker. Maar echt snel is anders.

Ik neem niet aan dat je op de adapter zelf een update kunt maken. Dat is op de camera gebeurd. Neem ik aan.

 

Maar even iets snel in de vlucht pakken, klits / klats scherp, is er niet bij.

Maar gelet op de bijna altijd grote afstand, zet je de "afstand" toch al vaak vooraf, op oneindig.

 

Druk je de ontspanknop 1/2 in, krijg je de diverse groene kadertjes in beeld (al naar gelang de instelling).

Druk je op de knop midden in de AF/AE schakelaar (achterop / boven op je camera) krijg je de gekleurde

rand te zien, waar de scherpte ligt. Ik heb dat in rood. Anderen prefereren geel. Is ook weer naar keuze.

 

*

Schakel je nu om naar video, dan blijkt opeens de AF-C niet meer te werken. En dat vind ik er jammer.

Had eigenlijk verwacht dat dat wel het geval zou zijn.

Als je panned naar zaken die in de buurt liggen, is er zeker als 't ver weg is, weinig aan de hand.

 

Het heeft ook wel voordelen, want op de voorgrond komende takjes o.i.d. worden dan niet meegenomen.

Maar denk, dat het is weggelaten, omdat de AF te traag is. Het niet bij kan houden.

 

Heb een antwoord gevraagd van Brian Smith, die zeer goed op de hoogte is van e.e.a.

Maar misschien heeft iemand van jullie ook een suggestie.

 

*

Heb intussen wel even een paar foto 's gemaakt met iets meer licht als vanmorgen.

Dus betere Iso en iets hogere sluitertijden.

Als je die uitvergroot, lijkt het allemaal prima. Kijk maar naar de voorbeelden.

 

1/100 sec. (is eigenlijk wat krap voor 600mm - maar wel vanaf statief) f.5.6 Iso 100.

Een gewone jpg. Niets bewerkt.

 

DSC00161 - resized.jpg

 

DSC00161 - uiitsnede.jpg

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Camera 7R mk2 + Lens 70-400 + LA-AE3.

 

Ben er intussen achter, dat de LA-AE3 't beste is voor met name "fotografie".

Daar doet ie alles wat ie moet doen. Resultaten zijn zeer goed.

 

Zoals gezegd verliest hij bij video, zijn AF-C functie.

Met de LA-AE4, blijft die functie wel behouden.

Maar niet met de snellere, vanaf de 7R mk2 gehaalde 399 focuspoints etc.

Maar met z 'n eigen systeem.

Verliest tevens wat licht.

 

*

Met alle lenzen die ik geprobeerd heb (16-35 + 24-70 + 70-200) die een een E Mount frame hebben,

is de AF-C, voor wat ik bedoel, snel genoeg.

 

Is er iemand, die ooit een A-mount lens (liefst een 70-400) op een 7R mk2 heeft geprobeerd,

met een LA-AE4, tijdens videoopnamen?

Wat zijn de ervaringen van de snelheid van de AF-C. Daar ben ik zeer benieuwd naar.

 

Als dat een beetje fatsoenlijk gaat, koop ik er nog een LA-AE4 bij.

De 3, is absoluut te prefereren bij fotografie, volgens diverse tests. o.a. Brian Smith.

Maar wat mij betreft is de 4 nog een vraagteken bij video.

 

Op YouTube kan ik er niets over te vinden. Ook op Google, vind ik geen info.

Wie weet er iets meer.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Tjardi,

 

Misschien beetje eentonig dat ik weer antwoord geef op je vragen...

 

Ik ben geen fan van de LA-EA4, AF-C werkt wel goed, maar ook weer niet zo fantastisch. Met name de spreiding van de scherpstelpunten vind ik ronduit belachelijk (en het is niet dat ik mij vaak negatief uitlaat over keuzes die Sony maakt)...maar in dit geval kozen ze voor een APS-C AF module op een Full-Frame bereik. Je moet je onderwerp nogal centraal houden om het goed te laten werken.

 

Dat gezegd zijnde, je filmt doorgaans in APS-C met de A7RII, dan is dat uiteraard veel minder een probleem. Naar mijn ervaring (maar mensen verschillen nogal!) vind ik de AF "zenuwachtig", ipv boterzacht en beslissend. Anders gezegd: je gaat regelmatig eens hebben dat hij niet focust op wat je wil dat de camera focust.

 

 

Het klopt niet dat de A7RII de enige camera is met fase-detectie AF met de LA-EA3, de berichten die je hebt gevonden zijn ondertussen "gedateerd". Het is wel zo dat de A7RII de eerste camera was die dit kon, maar de A7II kreeg ondertussen een firmwareupgrade om dat ook mogelijk te maken en de nieuwste A6300 kan dat nu ook. Baby-A7RII zeg maar!

 

Het is trouwens super fijn dat je zo actief bent op het forum, je ervaringen deelt en zo enthousiast je camera wil leren kennen! Blijven plezier hebben! :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Dank voor je snelle antwoord.

 

Denk, dit gehoord hebbende, dat ik het maar mooi bij de LA-AE3 houdt.

 

Brian Smith had ik ook gemaild. Die zei dat dslr lenzen eigenlijk niet waren om mee te filmen.

Daar heeft ie natuurlijk wel gelijk in, maar ze hebben ook enorme voordelen. Denk aan DOF op fullframe.

 

Met de Nikon werkte ik met Samyang, in filmlens uitvoering. Een 35 mm en 80 mm. Die waren goedkoop.

Enorm lichtsterk. En ook nog eens beregoed. Maar je moest altijd handmatig scherpstellen.

Vanaf statief wil dat prima. Ik heb een Rigg van Edelkrone met Follow Focus. En dat werkt fijn.

 

Maar vanaf de Came TV - of Ronin, kan dat niet meer. Mag je de camera niet meer aanraken.

Vandaar dat ik erg blij ben met de Sony, die de scherpstelling in AF-C, goed in de hand heeft.

En ook niet als een gek heen weer springt. Zenuwachtig is e.d.

Daardoor vanaf de Came TV goed te gebruiken is.

 

Overigens heb ik die 2 lenzen nog steeds. Met een Metabone moet dat prima lukken.

Maar moet dat hele circus nog uitproberen. Scherpstellen hoeft uiteraard niet via Metabone.

Maar aanpassingen van 't licht, wil ik wel graag overeind houden.

 

Vooral waar 't gaat om auto Iso. Waarbij je de boven en onderkant kunt kiezen. Wat geweldig fijn is.

En als hij dan aan z 'n limit is de focusinstelling corrigeert.

Gaat dat via Metabone 's niet lukken, ruil ik ze nog in voor Samyangs met E-mount.

 

*

Had me eigenlijk nog niet eens zo goed gerealiseerd dat ik grotendeels film op APS-C.

Waardoor 't formaat van de sensor, dus veel minder DOF is te vinden.

Goed dat je dat oppikt.

 

Bovendien gebruik je de lens toch vaak voor "ver weg". Zit je dus al in de buurt van oneindig.

Anders pak je natuurlijk je 70-200, of nog kleiner. En heb je die problemen niet.

 

*

Dat de antwoorden uit beperkte kring komen, van jouw en Amfion, vindt ik geen enkel probleem.

Jullie weten verrekte goed, waar je over praat. En hebben vrijwel al mijn vragen goed opgelost.

Ook Albertdros heeft wat mij betreft een hele mooie inbreng. Heb ik een aantal zeer goede tips van gekregen.

 

Om eerlijk te zijn, had ik het forum iets breder gedacht.

In Duitsland is er een veel grotere groep. Maar ook daar komen de antwoorden ook vaak uit beperkte hoek.

Dus kom je ook niet enorm veel verder.

 

Ik fotografeer al mijn hele leven. Maar leer er dagelijks nog wat bij. Kleine slimmigheidjes. Trucjes etc.

Zo kreeg ik jaren geleden de tip om als je wilde pannen tijdens video met je camera op statief,

je de handle het beste kon bewegen d.m.v. een elastiekje. Je hebt bijna altijd een zichtbare "aanzet".

Die verdwijnt dan.

 

Bedankt / Tjardi