annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Pixelmania / waar ligt de grens.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Pixelmania / waar ligt de grens.

verwijderd

 

34 ANTWOORDEN 34
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Instaphoto

 

Laten we maar stoppen, met onze wederzijdse veronderstellingen.

Dat lijkt me beter.

 

*

Maar ik laat me niet afzijken, als een "ouwe lul", die niet weet, waar hij het over heeft.

Heb de indruk, dat ik zeer behoorlijk weet, waar 't over gaat.

Wetend hoe diverse "knopjes" op diverse camera 's werken.

*

Laten we het daar maar bij houden.

*

Na zo ' n 800 bijdragen te hebben geschreven, op deze site, doet dit pijn. Erg veel pijn!

Maar blijkbaar, weet jij alles beter.

 

Derhalve haak ik af.

 

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Ik durf van mij zelf wel te schrijven dat ik niet alles weet! Elke dag leer ik wat bij (dat hoop ik wel). Maar neem niet alles zomaar voorwaarheid aan.

 

Maar stellingen als met Sony A7R III, A7R II als Nikon D800 zijn moeilijk scherpe beelden te nemen. Ja dan heb je statief nodig, omdat ze meer megapixel hebben. Sorry, maar dat gaat erbij mij niet in. Heb hiervan eerder al eens aangegeven dat je focus, scherpte fouten sneller gaat zien. Met uitleg... 

 

Nogmaals met deze drie camera's zijn met gemak erg scherpe beelden te maken. De basis zit in wat ik eerder aanhaalde. 

 

Probeer nog mijn best te doen om mee te denken waar je stellingen vandaan komt. Bijvoorbeeld richting het Auto Focus (AF) systeem van de camera's. Hier zie je bij de noemde camera's wel enige verschillen. En daar kan ik ook wel inkomen zoals je gelezen hebt. In het voorbeeld dat ik gaf met onze paarden. 

 

En niet altijd is iemand het met je eens. Dat zijn dingen die gebeuren, maar ga dan niet komen met opmerkingen als " ouwe lul" Er is ook nergens waar ik dit aangeef. Geef tevens ook nergens aan dat je niks weet. Vraag wel geregeld naar onderbouwing etc... Enige wat je doet is andere citeren (ook nog eens zonder link naar de tekst). En veranderen van onderwerp. 

 

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Dit topic begint een herhaling van zetten te worden heb ik het idee.

 

Laat ik mijn eigen ervaring delen in de vorm van stukje tekst met ondersteuning van een paar beelden ;

Door een ongelukkie (vanuit een klein hoekie) heb ik vervroegd de A7ii vervangen door een A7Rii.

(en waarom niet door een Riii kan de vraag zijn...maar een antwoord daarop gaat off-topic, kan op een ander moment).

Ik ben dus (beetje gedwongen) van 24MP naar 42 MP gegaan, en heel eerlijk gezegd, ik kan nog steeds prima met zelfs zeer lange sluitertijden uit de hand fotograferen. Het enige waar ik in fotograferen t.o.v. @Tjardi afwijk is dat ik geen "zware" objectieven gebruik. De grootste brandpuntsafstand die ik heb is 105 mm....maar wel met de Zeiss aps-c lens 16-70 mm F4. (die dus in cropstand op de A7R11 een 24-105mm wordt) Ik heb in een ander topic mijn keus daarvoor al eens uitgelegd. (walk around vakantie gebruik, licht in gewicht en dan houd ik genoeg MP's over voor een leuke dia voorstelling en eventueel een bescheiden print)

Nu wil het geval dat ik tijdens vakantie wat opnames uit de hand gemaakt heb met (zeer) lange sluitertijden, tot 1/30 en met ISO 800, het andere voorbeeld 1/40 bij ISO 2500. Zie onderstaande 2 voorbeelden. Qua scherpte ben ik tevreden ook op 100% crop in foto bewerkingsoftware.

M.a.w. gelet op de zaken die @Instaphoto al genoemd heeft, een vaste hand (en adem vasthouden) en qua gewicht licht obejectief kan men zeer ver komen qua scherpte.

@Tjardi zou ik nog willen zeggen; je bent zoals eerder aangegeven zeer tevreden met de A9 en rest van je 'gear", dat is prima toch:ok_hand:. Anderen maken andere keuzes en de een hoeft de ander niet te overtuigen van gelijk hebben toch?

hieronder wat kerkse foto's :wink:

1/30 ISO 8001/30 ISO 800

 

1/40 ISO 25001/40 ISO 2500

 

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Sigiphoto

 

Bedankt voor je verhaal.

 

Inderdaad zijn je recente foto 's, voor zover ik kan beoordelen, op dit formaat, zeer scherp.

Ook ik vind het intussen onvoorstelbaar, hoe goed de opnamen blijven, in hogere ISO's.

Dat was een jaar of wat geleden, best anders. Volgens mij zijn daarin de grootste resultaten geboekt.

-

Ieder jaar, gaan camera 's er in technisch opzicht, enorm op vooruit.

Heb zelf 2 jaar gewerkt met de A7 R mk2. En vond dat een prima camera. Zowel foto als video.

Al is de AF-C, van de A9 in video, naar mijn smaak, nog weer veel beter geworden.

 

Maar gelet op de bij mij niet aanwezige behoefte, "erg groot" te gaan uitprinten,

kan ik met veel minder pixels, prima uit de voeten.

Het gemis in video, dat er geen S-log is, ervaar ik niet. Dat is voor mij veel te veel "gedoe".

-

Ik heb de indruk, zonder dat aan te kunnen geven met bewijs, (daar ligt het probleem met instaphoto)

dat je dan toch iets meer speling hebt. Zeker met sluitertijden. Dus bewegingsonscherpte.

*

Ben best nieuwsgierig, waarom je hebt gekozen voor de A7 R mk2, i.p.v. de A7 mk3.

Die qua prijs intussen vrijwel hetzelfde zijn. Dat lees ik t.z.t. nog wel ergens.

*

Dat de "topic" een beetje een herhaling van zetten is, ben ik volkomen met je eens.

Maar dat kwam, omdat ik me nogal geteckeld voelde door @Instaphoto.

 

Ik heb hem geprobeerd uit te leggen, wat voor mij de redenen zijn geweest een A9 aan te schaffen.

Dus bewust terug ging in pixels. In ruil voor iets "nonchalanter" kunnen werken.

 

Wat volgens hem onzin is. Maar ik meen dat te ervaren.

Dat gevoel, kan best geen barst van kloppen! Maar het is wel, mijn ervaring!

-

Vooral het artikel van Ed Dorrestein (Cameraland - Alkmaar) en een uitgebreid artikel over

de plussen en minnen van de "megajacht", geschreven door de oud directeur van Nikon nederland,

hebben mij over de streep getrokken.

 

Niet te vergeten, mijn eigen ervaring, zoals uitgebreid verteld, met de Nikon D800, als opvolger van de D7,

die reacties uitlokte over foto 's die niet meer klopten qua scherpte, hebben mijn keuze voor de

A9 sterk beinvloed.

 

Heb dat ding intussen, zo goed als 1 jaar. Ben er nog steeds enorm blij mee.

*

Veel plezier met je nieuwe camera. Met vriendelijke groet.

 

Tjaart

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Dat de "topic" een beetje een herhaling van zetten is, ben ik volkomen met je eens.

Maar dat kwam, omdat ik me nogal geteckeld voelde door @Instaphoto.

 

Ik heb hem geprobeerd uit te leggen, wat voor mij de redenen zijn geweest een A9 aan te schaffen.

Dus bewust terug ging in pixels. In ruil voor iets "nonchalanter" kunnen werken.

 

Wat volgens hem onzin is. Maar ik meen dat te ervaren.

Dat gevoel, kan best geen barst van kloppen! Maar het is wel, mijn ervaring!

 

Je geeft gelukkig heel wat anders aan. Het is jou gevoel en daar is toch niks mee. Als je iemand wilt overtuigen dat het technisch zo is. Dan is het wel zo handig om met onderbouwde reacties/voorbeelden te komen. Nu je zegt gevoel dan is het wat anders dan het is technisch zo. Ieder ervaart het anders. (of dit nu goed of fout is) En daar is helemaal niks mis mee!

 

En kan alleen maar blijven herhalen dat bij dit soort hoge megapixels je onevenheden als scherpte net iets op de verkeerde plek etc. je dit net iets beter gaat zien. Iets met meer detail. Als je 1:1 gaat vergelijken. Heb hier dan niet over schallen naar gelijke formaat. Want dan zal de uitkomst wellicht anders kunnen zijn. 

 

Bewegingsonscherpte wordt soms ook door elkaar gehaald met mis focus van het Auto Focus systeem. En blijf erbij dat ik idee heb dat je dat doet. AF systeem van de Sony A7R II als Nikon D800 zijn geen wereld wonderen. De Sony A7R III en Nikon D850 zijn een enorme vooruitgang. Als is het met A7R II ook prima te werken is. Al is het met een A7R III als A9 stukje gemakkelijker.... 

 

Er zijn aardig wat youtube vergelijkingen waar je dit verschilt ziet tussen de AF prestaties van A7RII en A9. Dit in voordeel van de A9. Houdt er wel rekening mee dat de A7R III AF enorm verbeterd is ten opzichte van de II. 

https://www.youtube.com/watch?v=JJESCDiqwA0

https://www.youtube.com/watch?v=Dan0QpphPWM

 

Beweginsonscherpte komt voornamelijk door gebruikte sluitertijd. (en natuurlijk dat je de camera niet stil houdt) 😉  Met A7R II + 70-200GM op 200 mm is prima uit de hand te fotograferen. Zolang je de sluitertijd ondercontrole houdt. op 200mm vaak zat met 1/180 en dat gaat vaak goed. Moet ik natuurlijk zelf wel goed stil blijven staan en onderwerp dat in beweging is niet willen bevriezen. Gelukkig kunnen we het tegenwoordig allemaal zien op onze schermpjes. Merk je dat instelling niet klopt is deze snel en makkelijk te corrigeren. Bijvoorbeeld sluitertijd even iets omhoog... Wat met mijn oude analoog Pentax wel anders was. Daar kwam ik pas in de doka erachter als ik een fout had gemaakt met de instellingen. 

 

Je hoeft mij niet te overtuigen dat de A9 een goede camera is. Dat weet ik. Meermaals mogen testen. Bijvoorbeeld langs het hockey veld met een Canon 400 f/2.8.  Het is niet beste gereedschap voor alle klussen. Zo zelf bewust gekozen voor de A7R III en A7R II. Omdat deze beter aansluit waarvoor ik de camera's inzet.

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web