annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Pixelmania / waar ligt de grens.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Pixelmania / waar ligt de grens.

verwijderd

 

34 ANTWOORDEN 34
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Heel veel pixels is inderdaad niet zaligmakend en in het verleden vaak als verkoop/marketing argument gebruikt. Er zijn zeker een aantal toepassingen waarbij heel veel pixels een pré is, maar voor het grootste gedeelte van de fotografische toepassingen niet een must.

Ik heb van een foto die ik met een A7s gemaakt heb, de helft afgesneden en daar een achtergronddoek van laten printen van zo'n 150 x 100 cm.... Helemaal prima! Heel veel afdrukmaterialen zijn namelijk helemaal niet zo nauwkeurig.

profile.country.NL.title
JBELD6
Lid

Thx @Amfion!

@albertdros volgens mij wordt ook jouw input gewaardeerd hier en ging er iets mis met taggen.

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Hey Tjaard,

 

Sorry voor het wat laat reageren. Je 'tag' was niet helemaal goed gegaan waardoor ik hem niet in mijn mailbox kreeg :slight_smile: . Door @JBELD6 zie ik hem nu wel. Ik heb je hele verhaal gelezen en vraag me eigenlijk nog steeds af: waarom heb je de Sony A9 gekocht? 

 

Het is natuurlijk een geweldige camera, maar je hebt toch de A7R2? Wat deed je 'upgraden' ? De A9 is namelijk een hele andere camera. Ik ben zelfs niet erg geinteresseerd in de A9. Wel heel erg in de body overigens. De grotere batterij en de 'betere' body en dual sd slots wil ik toch wel erg graag. Maar ik ben een landschapsfotograaf, en de A9 is duidelijk een camera voor de sportfotograaf. Ik heb niks aan een silent shutter die 20 fps schiet. Het is een droom voor de sportsfotograaf, maar ik heb er zelf niet veel aan. Zelfde geldt voor autofocus. Ik gebruik sowieso vrijwel alleen maar manuele focus. Verder is de DR niet beter, en de ISO performance ook niet. Samengevat: voor mij geen upgrade. Er zit ook geen S-Log op (voor video) trouwens. De meer megapixel van de A7R2 is voor mij ook zeker wel belangrijk. Ik crop regelmatig en mijn prints worden ook regelmatig erg groot afgedrukt. Ik zie het verschil tussen 42MP en 24MP wel degelijk.

 

Ik denk zelf dat de opvolger van de A7R2 sowieso de nieuwe A9 body krijgt. Dat is voor mij de upgrade waar het dan om gaat. A9 is een prachtige camera, maar voor de pure landschapsofotograaf is de A7R2 nog altijd 'beter'.

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Hallo @Tjardi,

 

Ik reageer maar even op dit stukje van het hele topic. Ik ben niet meer zo vaak online op Sony forum, dus vandaar mijn wat late reactie, maar niet minder gemeend.

 

Dit is (naast dat van Ed Dorrestein, die ik ken overigens) een ander stukje over pixelsmania en voor/nadelen

 

https://tweakers.net/reviews/4150/9/zin-en-onzin-van-veel-megapixels-conclusie.html

 

Wat van belang is dat een camera, oftewel de sensor met bijhorende soft- en verdere hardware een goed mix kent tussen dynamiek, scherpte en ruis. Vooral dat laatste (heb daarover ooit in een ander (lenzen?) topic op dit forum in reactie op @portmixus al eens wat geroepen) kan een issue zijn, ook en vooral in combinatie met objecten (lenzen).

Daar zit dus eigenlijk de grootste valkuil....in ruis..

 

NB; indien vakfotografen het hier niet mee eens zijn graag je reactie waarom niet..:smileywink::smileyconfused:

 

Voor wat betreft je opmerkingen over croppen...ik ben een beetje verward met wat je beschrijft.

Croppen kun je op 2 manieren doen;

  1. door je A7(xx) in te stellen als cropcamera (dus alsof het een A6300 of zoiets is)
  2. en je kunt achteraf in RAW/JPEG een foto softwarematig croppen...

 

Het 1e heeft een bekend (berekend) gevolg qua MP's maar laat het bestand wel compleet, het 2e is afhankelijk van hoeveel je weg snijdt en in welk format (RAW of JPEG) en verkleint derhalve het bestand met de mate van croppen.

Mijn werkwijze is om het 2e zoveel als mogelijk te voorkomen en van tevoren goed na te denken over je compositie en welke foto je wilt maken. Dat geeft het beste resultaat, niet zozeer als je de foto op een website of iets dergelijks bekijkt (dan kan 56Kb nog heel goed zijn), maar vooral met (grotere) afdrukken! Nu begrijp ik heel goed dat dit niet in alle situaties ideaal is, maar het streven moet er wel zijn.

 

In oude, en ongetwijfeld ook voor jou herkenbare taal, we gingen toch ook geen 35 mm film afbeeldingen letterlijk afsnijden in de Doka? En dat is eigenlijk wel wat je doet met croppen via foto software. Dan wil je van een postzegel een grote afdruk maken :smileyconfused::smileywink:

 

Just my thoughts, en zoals altijd open voor aanvullingen, tips en opbouwende kritiek,

 

vriendelijke groet,

Sigi

 

 Bewerking; zit me zojuist te realiseren, het is een natuurkundige wet. Hoe meer pixles op een gegeven oppervlakte, hoe dichter de lichtopvang per pixel wordt. 24MP t.o.v. 48 MP (en denk eens aan 100 MP..) hoe minder licht er per pixel opgevangen wordt op hetzelfde sensor oppervlak. Natuurlijk kan de logica (de software) hierop aangepast worden maar kennelijk is dit nog een enorme opgave. 

Mijn mening; hoe meer MP's. hoe "harder" een foto wordt..soms tot irrerealiteit (modern realisme in de schilderkunst).

Een ander aspect tot op heden; 24/48 MP verhoudt zich in oude ASA als 100 staat tot 400.. en ik fotografeerde in de analoge tijd nooit meer dan 200 ASA...

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Amfion

Qua materialen heb je het dan met name over doek zoals canvas , stof, behang, hout en dan heb je gelijk.

Indien je op glas, aluminium of andere harde soorten (of sowieso hoogglans afdrukken) dan wordt het een ander verhaal en is de scherpte van een foto (of eigenlijk omvang van het bestand) wel degelijk van belang.

 

hartelijke groet

Sigi

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd