annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Mogelijkheid optische zoom bedienen via tethered shooting

OPGELOST
profile.country.BE.title
HMCOmer
Ontdekker

Mogelijkheid optische zoom bedienen via tethered shooting

Hallo

 

Ik ben een jongeman met een zware motorische beperking. Ik ben erg geïnteresseerd in fotografie en ben van plan een fotocamera aan te schaffen. Hiervoor ben ik momenteel onderzoek aan het doen om te zien wat er allemaal bestaat dat mij zou helpen om zo zelfstandig mogelijk deze hobby te beoefenen.

Uit mijn onderzoek is gebleken dat je bijna alle functies van een camera kan bedienen via tethered shooting, maar de optische zoom van een lens bedienen is lang niet een standaardfunctie van tethered shooting. Mijn idee is om de camera aan mijn spraakcomputer (iets vergelijkbaar met een Surface) aan te sluiten, de camera te monteren aan mijn rolstoel. Theoretisch kan ik dan zelfstandig fotograferen.

 

Mijn vraag is met welke camera-lenscombinatie het wel zou lukken om de optische zoom via tethering software voor Windows te bedienen.. Ik prefereer te werken met een DLSR of een mirrorless camera.

 

 

Alvast bedankt

Omer

Tags (1)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @HMCOmer 

Ik zou dat nog even kunnen navragen maar ik ga ervan uit ze een lens met een  "powerzoom" knop (en die zijn er alleen voor aps-c formaat) op een fullframe camera gezet hebben. Dat kan uiteraard, alleen gebruik je dan niet de hele sensor, dat moet je even afwegen.

Een update om de optische zoom te kunnen bedienen zal van toepassing zijn geweest op de dji ronin S gimbal, daar kun je nu met een draaiknop de optische zoom (bij een powerzoom lens) bedienen.

Hoop dat dit je weer een stapje verder brengt!

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo HMCOmer,

welkom.

Ik heb geen idee of zoiets zou werken, maar is er met een Raspberry PI niet iets in elkaar te sleutelen? Aansturing via de Raspberry die de optische zoom (een draaibeweging) kan aansturen?

 

Gewoon een idee....

 

Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @HMCOmer 

 

Oh dat is een interessante vraag.... Is het dan van belang of het optische of digitale zoom is?

 

Groet!

Antonette

profile.country.BE.title
HMCOmer
Ontdekker

Hallo @Amfion 

Ja, idealiter zoek ik naar een oplossing om de optische zoom te bedienen.

De digitale zoom bedienen is natuurlijk veel gemakkelijk om het softwarematig te bedienen. Dat kan ik ook achteraf via Photoshop doen, als ik mij niet vergis.

Ik ben naar de vorige editie van Photodays Brussel geweest, en daar had een Sony-medewerker mij de a7 II met een onconvensioneel lens (het was iets over dat de camera full-frame was en de lens niet, of andersom) ervoor aangeradan. (ik weet niet precies welke lens en ben ook niet 100% zeker of het wel degelijk de a7 was)

Ik weet wel nog goed dat de software van de camera in april 2019 een update ging krijgen om de optische zoom te bedienen.

 

Weet u, of iemand anders, hier iets van?

 

Alvast bedankt

Ömer

profile.country.BE.title
HMCOmer
Ontdekker

Bedankt voor uw idee @harmnld 

Ik had eigenlijk vorig jaar een vraag ingediend aan een Vlaamse TV-Programma genaamd Team Scheire. Dat is een programma waar men, simpel gezegd, uitvindingen uitvindt die personen met een beperkingen in staat stellen om een bepaalde zaak zelfstandig te doen. Zij konden dan voor mij een elektronisch verstelbare arm ontwerpen waardoor ik zelfstandig de camera in alle richtingen zou kunnen bewegen. Maar jammer genoeg was mijn vraag uiteindelijk niet geselecteerd.

Maar inderdaad, als het blijkt dat er geen kant-en-klare oplossing is, moet ik iemand zien te vinden die iets voor mij in elkaar kan knutselen. In bepaalde opzicht is dat voordeliger, want dan ben ik niet begrensd met één lens.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @HMCOmer 

Ik zou dat nog even kunnen navragen maar ik ga ervan uit ze een lens met een  "powerzoom" knop (en die zijn er alleen voor aps-c formaat) op een fullframe camera gezet hebben. Dat kan uiteraard, alleen gebruik je dan niet de hele sensor, dat moet je even afwegen.

Een update om de optische zoom te kunnen bedienen zal van toepassing zijn geweest op de dji ronin S gimbal, daar kun je nu met een draaiknop de optische zoom (bij een powerzoom lens) bedienen.

Hoop dat dit je weer een stapje verder brengt!

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Als je APS-C-lenzen gebruikt, is dan een A6x00 geen optie?

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.BE.title
HMCOmer
Ontdekker

Dus zou de tetheringsoftware op de A6x00 cameras de optische zoom van bepaalde lenzen kunnen bedienen? Ik vermoed dat u Power zoom lenzen bedoeld? Heeft u ervaring met deze cameras?

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

ik doel meer op het gebruik van de a6x00 vanwege de aps-c-sensor. deze camera is wellicht goedkoper.

zelf heb ik er geen ervaring mee, sorry.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek