Deel jouw ervaring!
Hulp gevraagd voor een newbie:
Net een Sony 43XH8599 gekocht die ik via een HDMI kabel via HDMI ARC/HDMI ARC heb gekoppeld aan een Sony STR-DN840.
Kan iemand mij stapsgewijs uitleggen hoe ik met de afstandbediening de TV en AV moet instellen om het geluid van de TV over de AV speakers te kunnen horen? Ik heb vanalles geprobeerd maar het lukt mij niet om het geluid te horen over de AV receiver.
Alvast bedankt.
Heel hartelijk bedankt voor het meedenken.
Ondanks het gevoel dat ik wel dichterbij de oplossing, is het me helaas nog niet gelukt om het geluid van de TV over de AV te krijgen.
Het is me gelukt het AV settings-menu op de TV in beeld te krijgen en bij HDMI settings bleek "Control for HDMI" reeds op "On" te staan. Is dit trouwens een teken dat de kabel niet defect is? In geval van wel, dan nu de volgende stappen zien te vinden om het TV geluid te kunnen verplaatsen naar de AV.
Nogmaals bedankt.
Controle voor HDMI staat standaard op "Aan" in de XH8599.
Al eens een andere HDMI-kabel tussen de XH8599 en de DN840 uitgeprobeerd?
suc6 ermee,
73's
In het menu instellingen van je TV, bij Exterene ingangen, zie je een bravia sync optie.
Daarin kun je kiezen voor aangesloten apparaten. Je ziet nu een lijst waarbij jou AV receiver ook bij moet staan.
Als je deze aanklikt kun je toestemming geven om controlsignalen naar deze receiver te sturen.
Als de receiver niet zichtbaar is dan wordt deze niet gezien door de TV.
Dat is het laatste wat ik nog kan bedenken.
In menu keuze "Audio uitgang":
-Speakers
-Prioriteit van audiosysteem
-Home theater-beheer
-etc
1e: tv speaker of audiosysteem
2e: schuifje (aan of uit)
3e: als ik die kies, zegt ie "even geduld" en "verbinden" en na een tijdje komt een lijstje met apparatuur nummers in beeld waaronder ook de STR-DN840.
...maar verder gebeurt er niets.
Ik ga eerst proberen iemand te vinden die kabel kan testen of die een werkende kabel heeft die ik mag lenen. Ik denk dat de kabel toch niet in orde is.
Groeten. Gnit
Iemand vinden om de HDMI-kabel te testen wordt moeilijk.
Koop een nieuwe bij de Action voor een paar centen.
Is er nog niet ergens een HDMI-verbinding in huis om deze even te gebruiken?
suc6 ermee,
73's
Heb je de laatste firmware al geinstalleerd op je STR-DN840.
Misschien je STR-DN840 naar fabrieksinstelling terugzetten?
succes
Heel frusterend. Inmiddels firmware upgrade gedaan van de AV naar s9327.1108.0 en nieuwe kabels geprobeerd maar nog steeds niets. Ik wel de indruk dat er een connectie is maar het geluid komt er gewoon weg niet door. Welke opties zijn er dan nog?
@Gnit2000 schreef:
Welke opties zijn er dan nog?
Wat te denken van antwoord te geven op de adviesen die je van ons ondertussen heb gekregen.
Haal iemand (winkel van aankoop?) erbij die je kan helpen om het probleem op te lossen.
Het zou gewoon moet werken, alleen jouw lukt het nu nog niet met alle adviesen die je ondertussen heb gekregen.
suc6 ermee,
73's
Heel vervelend dat het nog niet werkt.
Nog een laatste poging.
Zet je AV receiver aan.
Ga op je TV naar Instellingen, Externe ingangen, Bravia Sync-instellingen, Bravia Sync-apparatenlijst
Je ziet nu welke apparaten via je HDMI ingangen zijn aangesloten.
Staat jou AV systeem hier bij?
Zo ja dan heb je verbinding en werkt je CEC communicatie.
Druk op 'Toelaten' (rechtsboven in scherm)
Laat even weten of dit gelukt is.
Groet, Arie
Daar ben ik weer. Deze keer met goed nieuws. HET WERKT.
Op jullie advies heb ik nog een kabel gehaald bij de Action en ik sloot het aan en alles sprong automatisch aan. Ik ben erg blij dat het met de ontzettend goede hulp van jullie uiteindelijk is gelukt. De kabel die had en die vorige week gehaald heb, blijken toch niet goed. Die kabel gaat retour en mijn kabel is in de afvalbak.
Resumerend:
Instellingen op de TV voor Bravia Sync en eARC op AUTO en meer is eigenlijk niet nodig.
Instellingen op de AV waren niet nodig, maar ik denk wel dat de upgrade nodig was (want daarna zag de TV de AV al).
Tenslotte, zorg dat er een goede kabel beschikbaar is (b.v. Action).
Verder heb ik veel van jullie geleerd waarvoor mijn hartelijke dank. Groeten, Gnit