Deel jouw ervaring!
Hulp gevraagd voor een newbie:
Net een Sony 43XH8599 gekocht die ik via een HDMI kabel via HDMI ARC/HDMI ARC heb gekoppeld aan een Sony STR-DN840.
Kan iemand mij stapsgewijs uitleggen hoe ik met de afstandbediening de TV en AV moet instellen om het geluid van de TV over de AV speakers te kunnen horen? Ik heb vanalles geprobeerd maar het lukt mij niet om het geluid te horen over de AV receiver.
Alvast bedankt.
Is het audio-systeem geselecteerd?
Drukt u op de HOME-knop en selecteert u vervolgens [Instellingen] — [Weergave en geluid] — [Audio-uitgang] — [Speakers] — [Audiosysteem].
Op de ondersteunings pagina van de XH8599 is de "Helpgids" te vinden.
suc6 ermee,
73's
Dank voor je reactie!
Dit heb ik eerder ook geprobeerd maar het is me nog niet gelukt het geluid uit de AV speakers te krijgen.
Waarschijnlijk heeft het te maken met een combinatie van instellingen, zowel op de TV als op de AV.
M.a.w. wat zijn de stappen op de versterker, wat zijn de stappen op de TV.
Ik heb vanmiddag de fabriek-instellingen terug gezet.
Wat zijn de overige instellingen alvorens het Audio systeem te selecteren (HDMI/ARC).
(overigens als ik omschakel van TV speakers naar audio systeem, hoor ik de TV speakers niet meer - maar dus ook niet de AV speakers).
Moet er op TV nog iets anders ingesteld worden?
Graag uw hulp?
Op je TV
Staat Bravia sync ingeschakeld.
Staat je geluidsuitgang geschakeld naar Audio receicer.
Op je AV receiver.
Staat CEC Control ingeschakeld.
Zoniet, dan werkt het niet en wordt het geluid van je TV niet doorgeschakeld naar de speakers van je AV receiver.
CEC control of bij Sony heet dat Bravia sync moet op beide apparaten ingeschakeld staan om het retour Audiosignaal vanuit je TV, via HDMI/ARC, naar je audioreceiver te kunnen sturen.
Ook je HDMI kabel moet hiervoor geschikt zijn en in orde zijn om de CEC Controlsignalen naar de Audioreceiver te kunnen sturen.
Heb eerlijk gezegd het idee dat de DN840 niet op de juiste HDMI-ingang ingesteld staat.
Kijk eens achterop de DN840 op welke ingang de XH8599 is aangesloten en zet de DN840 ook op deze ingang.
73's
Toch even voor de goede orde.
Om gebruik te kunnen maken van het ARC (Audio Return Channel), moet de HDMI/ARC uitgang van je AV receiver verbonden zijn met de HDMI/ARC ingang van je TV. De CEC Control signalen zorgen er dan voor dat de AV receiver zijn uitgang omschakeld van een audio uitgang naar een audio ingang en deze doorzet naar de speakers van je receiver.
Succes.
Dank voor de reacties.
Inderdaad is de kabel zowel op de TV als op de AV aangesloten via HDMI/ARC.
Noch op de AV noch op de TV zie iets over CEC.
Kan het zijn dat mijn high speed HDMI cable defect is. Is er een manier om dat te testen?
Bij een apparaat van Sony spreekt men niet van CEC maar van Bravia sync.
Is hoegenaamd hetzelfde maar niet altijd voor 100%
Elke fabrikant gebruikt weer een andere term voor CEC echter CEC (Consumer Electronics Control) is de originele benaming. Andere benamingen kunnen zijn:
Viera Link, Anynet+, Easylink, Aquos link, Regza Link, RHID, Simplink, EZ-Sync, Netcommand. Allemaal een soort dialecten.
Het testen van je kabel kun je zelf niet anders testen als proberen op een combinatie waarvan je zeker weet dat het werkt. Je kunt natuurlijk ook een andere kabel proberen.
Wat ik me afvraag is het volgende: als de XH8599 wordt aangezet, zie je dan op het display figuur 1 (HDMI-ARC) branden volgens de gebruikersaanwijzing?
Ingangsaanduiding:
Gaat branden om de huidige ingang weer te geven.
HDMI
De ontvanger herkent het apparaat dat via een HDMI IN-aansluiting is aangesloten.
Volgens de gebruiksaanwijzing op de ondersteunings pagina van de DN840
Systeem uitschakelen:
Als u de televisie uitschakelt met de aan/uit-knop op de afstandsbediening van de televisie, worden de ontvanger en de aangesloten apparatuur automatisch uitgeschakeld.
U kunt ook de afstandsbediening van de ontvanger gebruiken om de televisie uit te schakelen.
suc6 ermee,
73's
Nog eens even in de handleiding van je AV receiver gekeken.
Op blz 90 staat hoe je HDMI Control op 'ON' kunt zetten.
Dat is een absolute voorwaarde om gebruik te kunnen maken van ARC en hiermee het geluid van de TV terug te kunnen sturen naar je AV receiver.
Op je TV moet Bravia sync ingeschakeld zijn voor je betreffende HDMI/ARC input.
Het geluid van de TV kun je natuurlijk ook naar je AV receiver krijgen via je tulpcontact ingang van je receiver. Ook kun je gebruik maken van je optical output van je TV naar je optical input van je receiver.
Beide oplossingen vragen natuurlijk voor extra bekabeling.
Er is wel een nadeel als je gebruik maakt van de HDMI/ARC verbinding.
Je kunt waarschijnlijk niet meer beide apparaten (TV en Radio) onafhankelijk van elkaar gebruiken of bedienen. Beide apparaten zijn gekoppeld door de CEC controlsignalen. Zet je de TV aan dan gaat waarschijnlijk automatisch je AV receiver ook mee aan en speelt je AV receiver automatisch het geluid van je TV af. Tenminste, dat is bij mij het geval met de combinatie Sony Bravia TV en Marantz AV receiver. Bij mij was dat op te lossen door de AV receiver opnieuw een keer Uit en opnieuw Aan te zetten.
Succes. Groet, Arie