annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Vraag over exporteren in 4K, bij Adobe.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Vraag over exporteren in 4K, bij Adobe.

Zit intussen druk te puzzelen met de proefpaketten van Adobe.

Zowel Premiere Pro als Elements 14. Om te zien wat de verschillen zijn.

Vooral om te zien, of Pro niet net te ingewikkeld is.

 

Er is iets wat ik heel vreemd vind. Geld zowel in Pro als Elements 14.

 

Als ik bezig ben een film in elkaar te schroeven in 4K, zie ik 't beeld als op de 1e foto.

Exporteer ik e.e.a., dan krijg ik in 1920-1080 dus full HD, exact hetzelfde op 't geexporteerde

bestand. Resp. de TV of monitor. Is er niets van 't beeld afgesneden.

 

Exporteer ik in 4K, dan mist er een compleet stuk van 't beeld. Ongeveer 1/4 schat ik.

Ik heb (nog) geen 4K monitor. Ligt het daaraan?

Er is verder weinig in te stellen.

De keuze is 4K, of full HD. Daar kan het dus niet aan liggen.

 

Ik had altijd begrepen, dat als je de film bewerkte in 4K, hem dan eventueel downscalde

naar Full HD, de kwaliteit beter werd.

Maar als je nu, omdat je nog geen 4K TV hebt, de zaak niet compleet op beeld krijgt lijkt me vreemd.

 

Dat houdt weer in, dat je als je een andere TV gaat kopen, je een de hele zaak opnieuw moet

upgraden. Zodat alles weer parallel loopt.

 

In dat geval heeft upgrading van Elements 12 naar 14 ook geen zin, omdat je toch niet hoger

kunt gaan in export als full HD.

Of gebeurt er aan de ingangskant wel degelijk iets.

 

Wie weet er wat meer van deze materie.

 

Voeg voor de duidelijkheid even 2 foto 's toe.

 

Beeld tijdens maken project.jpg

 

Beeld na exporteren in 4K.jpg

 

 

21 ANTWOORDEN 21
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Het maakt niet uit of je een HD of 4K monitor of tv hebt. Ik heb namelijk een 40inch 4k monitor en een 47inch HD tv maar in beide gevallen ziet een film er hetzelfde uit.

Ik denk dat het iets enorm simpels is. Jij gebruikt zo te zien Mediaplayer Classic en ik vermoed dat er iets mis is met de afspeelgrootte.

Ga eens in mediaplayer classic naar (menu bovenaan) Beeld, en dan In en uitzoomen, en verander die waarde naar een lagere zoomfactor.

Of druk Alt+4 in. 

Ben benieuwd of het daaraan ligt. Ik denk van wel.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Enorm bedankt. Je zat vlak in de buurt, met je opmerking omtrent Mediaspeler classic.

 

"Pas aan van binnen uit", loste het op.

Full screen of zoom etc. niet.

Vond het al erg vreemd. Maar had geen idee waar 't aan lag.

 

*

Zoals gezegd ben ik heftig aan 't dubben, over Premiere Pro of Elements 14.

Nog niet eens alleen om de prijs.

Maar Premiere Pro is best erg pittig.

Ben bang dat er enorm veel spul in zit, wat ik nooit zal gaan gebruiken.

 

Heb er al 3/4 dag mee zitten klooien. En dat geen niet direct van een leien dakje.

Ben er van overtuigd dat het een uiterst fraai programma is.

Maar dat je precies moet weten hoe 't in elkaar steekt.

 

Overigens is "warp", een uiterst fraai verhaal. Zit in de sfeer van Mercalli.

 

Heb een boek besteld, in 't nederlands dat ik nog even wil bekijken.

Maar heb de indruk dat Elements 14, toch veel handiger is.

Vrijwel identiek aan 12. En dat ken ik intussen van binnen en buiten. Maakt het wel makkelijk.

 

Zie overigens erg weinig verschil, tussen de kwaliteit van de verschillende programma's.

In de uitvoering van Adobe Premiere Elements 12 (geen 4K), is 't filmpje van de aalscholver in de

jachthaven vrijwel identiek aan de uitvoering van Elements 14. (zoals gezegd op een NIET 4K monitor)

 

In Premiere 12, wordt derhalve naar ik aan neem, wel uitermate correct 4K opgepikt.

Maar kun je geen 4K uit sturen. Dus pak je de beste kwaliteit full HD.

 

In premiere 12, wordt 4K opgepakt, en naar ik nu inschat, vrijwel identiek behandeld als in 14.

In 14 kun je 4K uitsturen. Maar bij gebruik van een NIET 4K monitor, is er, naar mijn smaak,

vrijwel geen enkel verschil zichtbaar. Dus heeft upgraden weinig zin.

Alleen als je je opnamen in 4k wilt maken. Voor straks ......

 

Maar ik heb al gewerkt met dubbel 8, super 8, single 8, en nadien de nodige video bandjes.

Dus na 4K komt 8 K etc. Toekomstbestendig is er vrij weinig.

Ach. Een mens moet wat hebben wat hem plaagt.....

 

Fijn dat je intussen lekker meedoet op 't forum!

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Zoals gezegd heb ik het hele adobe cc pakket voor weinig. Desondanks heb ik een paar weken geleden Powerdirector besteld dat ik echt ontzettend fijn vind werken. Ik heb echter een refund gevraagd en gekregen omdat het ongeveer elke vier minuten crashte. Nou sla ik wel vaak tussentijds op maar dit schoot dus echt niet op.

Effe editen, crahs, effe editen crash. Sommige onderdelen heb ik tien keer gedaan (met een auto-opslaan of 1 minuut gezet)

Dat is jammer want het pakket is echt ontzettend makkelijk in het gebruik en kinderlijk eenvoudig te snappen.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Nog even een vraag.

 

Als ik 't project heb aangemaakt, en exporteer het in 1920x1080, wordt het keurig door mijn Sony

Playstation4, die ik als Blurayspeler en Mediaspeler gebruik, op de TV, weergegeven.

 

Exporteer ik 't in 4k, pikt de TV het niet meer, via de mediaspeler in de Playstation.

(Er zitten 2 uitvoermogelijkheden op - computer en foto) zie foto.

Op beiden doet hij het niet.

 

Speel ik 't 4k bestand af op de mediaspeler in de computer, werkt alles wel normaal.

Is overigens geen enkel verschil te zien in kwaliteit tussen 4K en Full HD. Wat eigenlijk ook logisch is.

 

Enig idee waar dat aan ligt?

 

In dat geval heeft upgrade geen enkele zin.

 

Beeldscherm met gegevens export naar TV.jpg

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb dat gegoogled en ik vond een verwijzing dat de Playstation geen 4k ondersteunt.

Zolang daar geen update voor komt, kan je het vergeten dus.

 

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/3wee6z/does_the_ps4_play_4k_videos_and_downscale_them_to/

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Dank voor je antwoord.

 

Hoop dat er een update komt, waardoor aangeleverd materiaal, automatisch gedownscaled wordt.

 

Wil de films wel graag op 4k opslaan. Heeft iets meer toekomst.

Al hoewel dat gelet op de technische vooruitgang ook maar "de vraag" is.

Ik riep al, dat ik heb gefilmd op dubbel 8, super 8, single 8, toen Sony kleine videobandjes.

En nu alles op steeds kleiner wordende digitale kaartjes.

Het einde is vast nog niet in zicht.

 

Maar intussen is een dubbel 8 filmpje, kwalitatief, vergeleken met een video op een iPhone, brandhout.

 

Videosystemen waren er reeds vele. En ga zo maar door.

Goed voor de elektronikahandel.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Het gaat inderdaad heel snel. Niet eens zo lang geleden was 720p echt fantastisch. Nu is HD normaal en 4k wint terrein. Op den duur komt er een grens waarbij meer kwaliteit niet zo interessant meer is omdat je het niet meer kan zien. Maar voorlopig is 4k echt een giga verbetering tov hd.

Alleen het gaat wel snel met de harde schijven. Ik heb 6Tb in mijn pc en dat ik geloof ik maar goed ook.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Inderdaad doet 4K een behoorlijke aanslag op je computer.

Ik heb een losse server staan, met 4 harde schijven van elk ongeveer 3 Tb.

 

Wat ik begrepen heb, is dat je een absoluut voordeel hebt, als je 4K bewerkt (als 4K - dus niet als Full HD)

en het dan later downscald voor export, naar Full HD. (Als je zoals ik, nog geen 4K monitor hebt)

 

Dat voordeel  heb ik niet kunnen ontdekken. Heb in Premiere 12 = Full HD en 14 = K4 een filmpje gedownload.

Op 12, uiteraard geexporteerd in 1920x1080. In 14 op 3840x2160. 

Dat bekeken op m 'n Full HD computer-monitor. Geen enkel verschil zichtbaar.

 

*

Mijn zoon, die programmeur is, en een enorm hobbyist op gebied van video, roept overigens,

dat als je 4k bekijkt, je niet verder dan 3 a 4 x de hoogte van 't beeldscherm, van de TV af mag zitten.

Anders is 't verschil niet meer zichtbaar. Hij zit inderdaad 1,5 m van zijn 48 inch af.

 

In de gemiddelde woonkamer staat de TV maar zo een meter of 3 a 3,5 weg.

Mijn 50 inch Oled van LG (geen 4K) is 70 cm hoog. Bij 4x dus 2.80. Dus levert 4K niets op.

 

Mede om die reden geen 4K gekocht. En de prijs was ook het dubbele van een full HD.

De beeldkwaliteit van Oled is geweldig. Zelfs nog beter als de Plasma die we hadden, van Panasonic.

 

Zet beide filmpjes even op een usb-stick, en ga bij een bevriende relatie met 4K eens kijken, of ik daar

een relatief behoorlijk verschil kan ontdekken.

 

Mocht dat een behoorlijk verschil opleveren, denk ik dat ik m 'n intussen al wat oudere beeldscherm ga updaten.

De Oled TV, die krap aan 1 jaar oud is, en tevens 3,5 meter op afstand staat, blijft lekker staan.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb een HD tv die net een paar jaar oud is en die ga ik voorlopig niet vervangen.

In die tijd was 4k nog onbetaalbaar en ik ben ook niet van plan 3000-4000€ voor een tv uit te geven.

Ik heb wel een joekel van een 4k monitor Phillips 40 inch op mijn buerau staan en het verschil tussen HD en 4k is enorm. Vreemd genoeg vind ik 4k ook beter ogen op mijn tv, ook al kan je dan de hogere resolutie niet zien.

Het oogt allemaal net wat scherper.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3