annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Voor de filmers onder ons.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Voor de filmers onder ons.

't Maakt niet uit of je met een "echte" camcorder filmt, of een fotocamera, die kan filmen.

 

*

Al vanaf 't analoge tijdperk, t/m nu, geld een vrijwel ongeschreven wet, dat je het mooiste

filmisch beeld krijgt, als je werkt met de volgende instelling:

Sluitersnelheid is 't dubbele van de Framerate. (Vroeger beeldjes per seconde)

En om geen bewegingsonscherpte te creeren, moet je eigenlijk niet, onder de 1/50 sec. gaan zitten.

 

Wordt die framerate te hoog, gaat de film er "stroboscopisch" uitzien. Beweert men.

Hoe dat er maar ook uit mag zien.

Een belangrijke Holywoodfilm, die met 48 frames/sec werd gemaakt, schijnt om die reden geflopt te zijn.

 

Bij vrijwel alle camera 's, wordt er gewerkt met framerates rond de 24 of 25, of 30.

Als naar gelang PAL of NTSC. Hier te lande PAL, dus 24 frames. En dus 1/50 sec.

Je werkt in dat geval, dus altijd met voorkeuze S. (Of eventueel M)

 

In 't verleden werd met allerlei voorbeelden aangetoond, dat als je hier van af week,

er vreemde effecten te zien waren. Achteruit draaiende wielen, en noem verder maar op.

 

*

Een van de enorme nadelen van die sluitertijd van 1/50 sec. is, dat je diafragma bij zonnig weer,

niet of nauwelijks in de hand is te houden. Je zit met enige zon direct vast aan ND=grijsfilters.

Iedereen die filmt, kent ongetwijfeld dit probleem. Maar dat is dus oplosbaar.

 

*

Intussen blijkt het, dat de nieuwkomers op filmgebied, zich van die oude "wetmatigheid",

niets aantrekken. En vrijwel zeker weten, vaak, of niet eens, op de hoogte zijn, van 't bestaan.

 

Voorkeuze A of P = min of meer automaat, gebruiken.

Daardoor een sluitersnelheid accepteren, die zeker met zonnig weer, en bij gebruik van bijv.

f 2.8, tot soms wel 1/1000 of zelfs nog meer kan oplopen.

 

Allerlei artikelen zijn er al over geschreven. 't Schijnt in hoofdzaak wennen te zijn.

Is 't commentaar van sommigen.

 

Maar kijkend naar de nieuwste videocamcorders van Sony, waar zelfs ingebouwde ND filters in zitten,

denk ik dat er door de profs., toch nog steeds gebruik gemaakt wordt van deze regel.

 

*

Ik heb eens geprobeerd te kijken wat het effect is. Hoe gruwelijk de effecten zijn. In voorkeuze P.

Onderstaan filmpje is gemaakt, volledig met 100 frames per sec.

Dat kan met de Sony A-6300 (daarmee is 't filmpje gemaakt) uitsluitend in Full HD.

 

Een heel groot voordeel is dan wel, dat je exact (van-tot) welk moment je wilt, slowmotion

kunt gaan gebruiken. Ook de "mate" van slowmotion kun je dan exact bepalen. bijv 2x of 4x.

En alles er tussen in.

 

Bij de A-6300 heb je in slowmotion, allerlei mogelijkheden tot voorkeuze. P + A + S.

In de praktijk is mij gebleken, dat P, erg goed werkt.

De camera zelf, kiest dan een gemiddelde uit de reeks sluiterijden/diafragma 's.

Wil je veel dieptescherpte kun je uitwijken naar A. Als de beelden erg heftig bewegen, is S te gebruiken.

-

Eigenlijk valt mij geen extreme "gekkigheid" op, als je 100 frames, ook op 100 frames afspeelt.

Dus zonder slowmotion. Alle bewegingen lijken aardig normaal.

 

Zou op termijn, de oude wetmatigheid gaan verdwijnen? Ik denk uiteindelijk van niet.

Ondanks dat het filmpje er best redelijk uit ziet.

 

*

Nadeel is tot op heden, bij alle camera 's die slowmotion aankunnen, dat dit voor zover mij

bekend, nergens in 4K kan.

Maar eerlijk gezegd, is Full HD al zo verduveld goed, dat ik daar niet direct van wakker lig.

 

Ben heel nieuwsgierig hoe jullie er tegen aan kijken.

 

 

Had dit onderwerp al eens eerder onder de aandacht gebracht.

Met als titel "Op weg naar een beter filmbeeld".

Maar daar is vrijwel niet op gereageerd. Hoop dat dat deze keer beter gaat.

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Een zeer intgeressant artikel vind je op de site: "wePowder freeride community".

 

Een site voor skiers en boarders, die veelal filmen met GoPro 's e.d.

 

Maar het artikel over HFR = high framerates = dus meer als gemiddeld, vind ik zeer de moeite waard.

 

En de daarin getoonde filmbeelden zijn naar mijn smaak, zeer overtuigend.

 

 

Naamloos-1.jpg

 

Met name de in maart verschijnende Panasonic GH5 kan 60 frames in 4K aan.

Of dat direct voor een doorbraak van 't aanpassen 24 frames/1-50 sec zal inhouden is de vraag.

Ons oog schijnt e.e.a. tot ongeveer 50 frames, bij te kunnen houden. Is wetenschappelijk vastgesteld.

Maar de kans dat er in de toekomst anders tegenaangekeken wordt, is fors aanwezig.

 

In elk geval is bij "pannen", het "hakkerige effect volledig verdwenen.

Dat laat het filmpje in "wePowder", zien.

Een van de grote nadelen van de C-Mos censoren.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik trek me daar echt geen bal aan. Ik let wel op bij het schieten van video van bewegende dingen dat de sluitertijd niet te laag is. Veel profi schieten in een s-log profiel. Afhankelijk van de camera is de minimale iso waarde of hoog of erg hoog (minstens iso 800 en soms nog veel hoger). Als je dan met snelle lenzen in het daglicht schiet, dan heb je die nd filter toch echt hard nodig. Ik merk dat zelf al als ik op 1,8 schiet buiten met iso 100. Bij fel daglicht moet ik mijn diafragma dan knijpen.

Ik denk dat die ND filters dus vooral gebruikt worden om alle, ook de open, diafragma's goed te kunnen gebruiken.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Ik denk dat je zeker niet de enige bent, die deze "oude regel" aan z 'n laars lapt.

Heb de indruk, dat vooral diegenenen die uit de "smalfilm wereld" komen zich er aan houden. De rest niet.

 

Je roept, bij snel bewegende beelden, houd ik m 'n sluitertijd goed in de gaten. Dat hij niet te laag wordt.

Met welke voorkeursinstelling werk je meestal. P S A. Neem aan geen of vrijwel nooit M.

 

Het hele gedoe met S-log, ben ik zelf nog nooit aan begonnen, omdat het nadien graden kennelijk

niet eenvoudig is.

 

*

Wel ben ik intussen aan 't uitproberen of 't zin heeft in "beeldprofiel", sommige instellingen wat aan te passen.

Met name in PP4 en PP6.

In vrijwel alle gevallen zijn de kleuren wat aan de scherpe kant, of wordt de verscherping wat heftig.

 

Een artikel in Google van "Erwin van Dijck Picture Profile" daaromtrent, is best leuk om eens door te lezen.

Vrijwel iedere prof zet die waarden ietsie "tammer".

Zodat rode jasjes, net niet meer te rood zijn etc.