annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Setting voor video 7R mk2 - tips

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Setting voor video 7R mk2 - tips

Met dank aan @albertdros, die me de tip gaf de info via Andrew Reid te downloaden

(kost geld 20 dollar) maar is een enorme aanvulling op je gebruiksaanwijzing.

Andrew Reid schijnt ook recencent te zijn bij DPreview. Niet direct de slechtste club.

 

Met name viel me op, dat zijn voorkeur van de videosettings, niet fullframe is, maar de 35 mm crop APS-C. De voordelen/verschillen zie je in de bijlage.

Met name de ongecomprimeerde opslag is een groot voordeel. (Geen pixel binning)

 

Je hebt dus te maken met een crop van 50% waardoor je groothoek plotseling minder groothoek is. Bijv. 24 mm wordt 36 mm. Verder bijna alleen maar voordelen.

Alleen meer last van roling shutter.

 

Zijn advies is is "alleen" als je veel en snel moet pannen (dat staat vrijwel altijd garant voor roling shutter) full frame te kiezen.

 

Het grote verschil van de 7R mk2, met de 7S mk2, is dat de S de cropfactor niet kent.

Dat is kennelijk technisch niet mogelijk. Derhalve heb ik mede, voor de R gekozen.

 

Had destijds ook al eens een filmpje gezien, van een Canon Cine 100 of 300 (dat weet ik niet meer) beide fullframecamera 's, met ook de mogelijkheid van 35 mm APS-C.

 

Ze lieten het verschil zien, van exact dezelfe opname van een zeer groot gebouw met een vijver er voor.

Ook toen al viel me op, dat de scherpte en de rust in die crop beduidend mooier was.

 

Uiteindelijk had ik verwacht dat de fullframe mooier (beter) zou zijn, want je levert toch een stuk van de maat van de censor in. Neen dus.

 

Dacht dat dit voor meerderen interessant was. Vandaar 't delen van de info.

 

Sony 7R mk2 - advies videosetting.jpg

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Goed bezig Tjardi.

 

Misschien nuttig om dit soort topics te pinnen? Wordt het beter vindbaar voor mensen die in het camera gedeelte navigeren.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Vinc_E

 

Hoe pin ik topics?

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Leuk dat je er zo mee bezig bent Tjardi. Dat de A7SII geen crop mode heeft is logisch aangezien deze 'slechts' een 12MP sensor heeft. Hierdoor hou je dus geen 4k resolutie over met een crop factor. Dit is dus zeker een voordeel van de A7rII t.o.v. van de A7sII als we kijken naar video. 

 

Verder vind ik het een interessante observatie dat de crop mode beter tot z'n recht komt op hogere ISO. Je zou het juist andersom verwachten doordat de noise als het ware 'vergroot' wordt. Blijkbaar wordt dit dan juist beter 'gesmooth' waardoor het misschien minder opvallend wordt. De noise wordt dus grover. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Andrew Reid, waarvan ik destijds op jouw advies een gebruiksaanwijzing gedownload heb,

heeft nu ook een "instellingstabel", van zijn visie op de instellingen van: Picture Profile.

Die lijst deelt hij niet, maar biedt hij te koop aan voor 15.-- dollar. Ik heb hem aangeschaft.

 

De officiele Sony Setting, is volstrekt anders.

Er is niet veel te vinden op internet over "Beeldprofiel-" resp. "Picture Control instellingen".

De hoeveelheid instellingen is dermate groot, dat vrijwel niemand daar aan begint.

En 't is bovendien een verrekt lastig onderwerp.

 

*

Hij laat in een video, en die vind ik niet verkeerd, de resultaten zien.

Daar wordt nog weer op gereageerd door anderen. Met zeer kleine aanpassingen.

 

Zijn instellingen komen daarmee, veel meer overeen, met de kleuren van Canon.

En met name, de niet altijd gewaardeerde gelen en blauwen, worden wat wegpoetst.

  

Als je in Google "EOSHD pro color" in geeft, volgt er een hoop info.

 

Stop hier deze info, en ga liever verder onder een eerder gepost verhaal omtrent "Picture Control".

Anders loopt e.e.a. door elkaar.