annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Test "Came TV" - Stabilizer voor o.a. Sony Alpha 7 - Diverse modellen

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Test "Came TV" - Stabilizer voor o.a. Sony Alpha 7 - Diverse modellen

Enige tijd geleden filmde ik letterlijk alles vanaf statief.

Uit de hand kon niet, want dat wiebelde, en gaf vreselijke beelden.

 

Sinds de opkomst van de "fly-cams" en de Gimbals, is er veel mogelijk.

Flycams, werd mij verteld, waren een ramp om te kalibreren. Daarom ben ik er nooit aan begonnen.

 

Je kunt je, met de nieuwe mogelijkheden,  tussen en rond de personen begeven die je wilt filmen.

Kunt meelopen met de op te nemen personen. En nog heel veel meer.

Dat geeft naar mijn smaak, een volkomen andere dynamiek aan je films.

*

Vanmorgen kreeg ik m'n bestelde "Came TV - single". Een lichte (1,2 kg) gimbal,

die 't zelfde gewicht aan camera en lens mag dragen.

Daar kan dus bijv. mijn 7R mk2 op, incl. de 24-70 f.4.0.

Of een Panasonic GH4. Totaal gewicht incl. camera is dus net geen 2,5 kg.

En dat is, en blijft hanteerbaar.

 

Zo 'n ding is vergelijkbaar met een Ronin M. Echter veel makkelijker in gebruik.

De Ronin M is zelf al rond 2,3 kg. En dan komt de camera en lens er nog bij.

Vaak ook nog een extra EVF, omdat het beeldschermpje redelijk verstopt zit.

En, wil je het goed doen, ook bijv. nog een digitale zoom 6, bijv., voor 't geluid.

 

In de praktijk is mij gebleken, dat filmen met zo 'n 5 kg voor de borst, nauwelijks haalbaar is.

Je dat zeker niet lang vol houdt. Of je moet eerst trainen bij een sportschool (met halters)

*

Terug naar de Came TV. Op de bijgevoegde foto 's zie je dat het een uitermate compact ding is.

Wordt geleverd in een kleine, goed afsluitbare en stevige case.

 

Kalibreren stelt niet echt veel voor en gaat snel. Camera er op, en een paar minuten later film je.

Wil je de hele zaak even op een statief zetten, gaat dat zeer eenvoudig. Er zit schroefdraad op.

Bovendien kun je dan elektrisch pannen en tilten (met de - extra - afstandsbediening van nog geen 3 tientjes)

 

Aan 't handvat zit een joystick, waarmee je de camera kunt bijsturen.

Dus pannen en tilten. Heb je die 1x goed ingesteld, volgt de Came TV alles vanzelf.

Er zijn 3 standen. In de bijlage kun je zien wat die doen.

Daar moet je echt mee spelen. Dat heeft zin!

 

Mijn 1e ervaringen zijn positief. Je moet even aan een paar dingen wennen.

Niet iedere modus is geschikt voor ieder moment. Maar aanpassen is niet meer dan op knopjes drukken.

Het hele spul heeft een gewicht, wat je net kunt berappen.

Zelfs bijna 2,5 kg is, als je bijv. een optocht wilt filmen, na verloop van tijd best zwaar.

Maar nogmaals, niet te vergelijken met de Ronin M.

 

Ik had er een 3 poot tafelstatiefje bij gekocht van Manfrotto.

Dat ding is echter veel te gammel. Alles staat te zwaaien op z'n poten.

Maar wat wel weer handig is van dat 3 pootje, is dat je 2 poten op je buik kunt zetten,

in de periode dat je even niet filmt. (zie foto) En dan is alles zo weer paraat voor de volgende shot.

 

Ongelofelijk is hoe rustig alles blijft, tijdens de opname. Zelfs als je zelf meeloopt.

Er zijn diverse filmpjes van te zien op YouTube, die mij over de streep hebben getrokken.

Zie bijv. de promo voor de 7S mk2, van Tom Antos.

 

Wat me verder opviel, is dat mijn 7R mk2 op AF-C, de focus het prima kan bijhouden.

Er zitten vrijwel, geen stukken bij, die je om onscherpte moet wegsnijden.

 

Dat gammele 3pootje wordt nog omgeruild tegen een stevig exemplaar, en dan denk ik

een tool in handen te hebben, die qua handelbaarheid (zij het wat zwaarder) als een Osmo,

beelden aflevert die vele malen beter zijn.

 

De proefopnamen die ik heb gemaakt, waren echt probeerseltjes, die alleen moesten

laten zien, of alles goed werkte. En wat de verschillen in de diverse modi waren.

Zal t.z.t. wat beelden op YouTube zetten van een wandeling door Giethoorn.

 

De Came TV is verkrijgbaar voor € 1099.-- / Is in Nederland te verkrijgen.

Weet even niet of het gebruikelijk is in 't forum, om de leverancier te vermelden.

 

Krijg net van Vinc E door dat bronvermelding geen enkel probleem is.

Wordt hier in Nederland verkocht door Cameraland, in Alkmaar.

 

Je kunt hem ook rechtstreeks in China bestellen.

Service etc., stel ik me vanuit verweggistan, niets voor.

Gaat ie kapot, kan ie waarschijnlijk in de prullenbak.

Maar lijkt me redelijk degelijk.

 

Foto 's.

Testfilmpje in Duits.

Beslist geen topprestatie. Alleen even wat testmateriaal

om te zien wat de Came TV er van bakt.

En tevens aangeeft dat de AF-C van de Sony 7R mk2, goed werkt.

 

.

 

Handleiding Came TV.jpgDSC_2003.JPGDSC_1993.JPGDSC_1976.JPG

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Intussen is er een alternatief op de markt voor mijn Came TV set. En beduidend goedkoper.

Of er veel kwaliteitsverschillen zijn weet ik niet.

Deze wordt intussen in Nederland al via diverse dealers verkocht. Konijnenberg, Kamera Express etc.

 

Naamloos-1.jpg

 

Niet dat deze vrijwel voor niets is, maar 't scheelt toch een slok op een borrel.

Er is ook nog een goedkoper type van dit merk, maar daar passen volgens mij alleen lichtere camera 's op.

Op deze, camera 's tot 1200 gram. En 't schijnt na een update zelfs tot 1800 gram te gaan.

 

Dus zelfs met een 7R mk2 (625 gr) + 16-35 mm (520 gr) kun je al filmen. Voor een A-6300 of A-6500 ideaal.

De 16-35 is qua gewicht prima te gebruiken.

Heeft op de ideale filmstand van de 7Rmk2, (35 mm) dus een crop van 1,5 / komt op 24 - 52 mm uit.

 

Heb een test van dit ding gezien, gedaan door Fenchel en Janis. Dat zijn 2 serieuze Duitse jongens.

Die waren er behoorlijk goed over te spreken.

 

1 Ding is zeker. Het geeft je films een totaal andere dimensie. Ik gebruik het vaak.

Is beslist veel minder statisch dan een statief.

 

Nadelen zijn er ook. Je kunt door het "stangenstelsel" nauwelijks iets zien van je beeldschermpje.

Maar die is met zon, sowiso al slecht afleesbaar. Een losse monitor is eventueel aan te sluiten.

Maar dan wordt het hele gedoe aardig zwaar.

 

Als je met een 7R mk2, A6300 of A6500 werkt, is je scherpstelling op automaat prima voor elkaar.

De 7S mk2 is iets minder snel met z 'n scherpstelling (wat o.a. voor mij een reden was om voor de 7R mk2 te gaan)

Ook de A-6000, is niet helemaal super, qua correctheid/snelheid op AF-C auto.

 

Als je de camera voor je hebt, en over de camera heen kijkt, kun je na enige oefening aardig inschatten,

wat je op je beeldscherm krijgt.

 

'n Tip. Film iets te ruim, en snijd het naderhand in de montage bij, naar behoefte. Dat werkt goed.

 

Dus een extra monitor is eigenlijk niet echt, heel erg nodig.

 

Zoals gezegd 't is een goedkopere variant op de Came TV, of de nog veel duurdere (een zwaardere) Ronin M.

Er is nog een andere variant, die vrijwel hetzelfde kost, maar iets minder gewicht aan kan.

 

Hieronder een foto van een ander merk, in de duurdere versie die 2 kg aan kan = € 799.--

De 1,1 kg kost € 649.-- o.a. bij Camera Nu.

 

Als je budget dat toelaat, zou ik altijd voor de uitvoering tot 2 kg kiezen.

Scheelt € 150, maar kan 't dubbele dragen. Zet je er een lichte camera op is dat geen probleem.

Als je ooit een zwaardere lens wilt gaan gebruiken, of een zwaarder toestel, kan dat bijna altijd.

Heb je 1x gekozen voor die lichtere, kun je geen kant meer op.

 

Naamloos-1.jpg