annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

SPIJT VAN NEX5

profile.country.nl_NL.title
WAMKIEVITS
Ontdekker

SPIJT VAN NEX5

beste allemaal,

 

bevind er zich in deze gemeenschap een tevreden en blij gebruiker van een Nex-5(D) ? Ik ben eigenlijk diep ongelukkig over dit apparaat (en al jaren...). Wellicht zal dit aan mijzelf liggen, maar je bent nooit te oud om te leren nietwaar ?

Ik probeer alsnog grip te krijgen op de kwaliteit van de camera/mijn fotografie en ik zoek daarvoor advies/hulp. Wie o wie kan mij helpen of nuttige tips geven ?

 

Bij voorbaat dank !

 

Wim

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik denk dat verschillende onder ons deze camera hebben gehad. Het was de eerste systeemcamera van Sony en ik heb deze pas vorig jaar weggegeven aan familie.

 

Wat vind je er dan niet goed aan (los van het feit dat die nu gedateerd is :nauseated_face: )?

 

Zet de camera op auto of superieur auto, dat levert zeer goede plaatjes af.

 

Check op google of op de sony website naar ondersteuning van deze camera, en download de nieuwste "firmware" voor deze camera. Deze brengt een hoop verbeteringen met zich mee voor je model!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.nl_NL.title
WAMKIEVITS
Ontdekker

L.S.,

bedankt voor je snelle reactie. De genoemde opties trof ik niet aan, ook niet in het manual. Misschien kun je me nog een tip geven waar ik die kan vinden ?

Normaal maak ik altijd foto's met de instelling van de camera op 'Slim Automatisch' of 'Scenekeuze'. Dan kun je vervolgens in het menu veel minder opties kiezen (waarbij ik ervan uit ging dat de camera die slimme keuze combinaties maakt). Door de opnamemodus nu op P (Automatisch programma) te zetten krijg ik meer functies ter beschikking zoals bijv. bij de flitsfunctie : eindsynchronisatie. Ik heb een aantal andere functies zo ook aangezet of een andere optie gekozen. Misschien moet ik dat maar eerst weer eens gaan uitproberen....

Ik houd me aanbevolen voor de eerstgenoemde tip. Het kan toch niet zo zijn dat een duurdere Nex5 slechtere foto's maakt dan een goedkopere Canon of Nikon ???

Bijgaand een voorbeeld van de 2 duelling fotomakers met de Nex en de Canon. Je ziet meteen het verschil! En het werd alleen nog maar erger toen meer beroep werd gedaan op de flits....

met vriendelijke groet,

WimIMG_4281.jpgDSC00037.jpg

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Superieur automatisch of slim automatisch, daarmee bedoel ik hetzelfde :wink:

 

Je voorbeelden zijn heel duidelijk: de grote boosdoener is hier de flits eindsynchronisatie. Waarom gebruik je deze stand? Dit zorgt ervoor dat je sluitertijd heel traag wordt (1/4e in jouw voorbeeld), terwijl de andere een foto nam op 1/100ste sluitertijd, wat kort genoeg is om alles te bevriezen.

 

Gebruik gewoon de invulflits als je dit soort zaken wil vermijden.

 

Een situatie waarbij je eindsynchronisatie wel nuttig kan gebruiken, is bv in discotheken (of soortgelijke omstandigheden) waarbij je onderwerp zo goed als in de duisternis staat, en er op de achtergrond veel sfeerverlichting is. Hetzelfde zou bijvoorbeeld gelden als je een portret wil fotograferen bij nacht, met een verlichte achtergrond (maar waarbij je onderwerp niet belicht wordt door bv straatverlichting).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Misschien een toffe tip: toen ik deze camera nog had, maakte ik een klein plastic of karton kaartje (iets minder breed als een bankkaart) die ik met aluminiumfolie bekleedde. Met een elastiekje bevestig je dit kaartje aan de onderzijde van je flits zodat het licht wordt weerkaatst op een laag, wit plafond. Dan krijg je een mooi diffuus effect waarmee je zacht licht krijgt. Een laag wit plafond is wel belangrijk, daar het meegeleverde flitsje niet zo heel krachtig is.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.nl_NL.title
WAMKIEVITS
Ontdekker

Wederom dank. De flitsstand heb ik vanochtend pas aangepast en nu - vanwege je commentaar - weer teruggezet.

De bewuste foto is gemaakt met 'automatisch' en met alle respect: elke interieur foto met de Nex5 is waardeloos. In de buitenomgeving zijn de foto's prima, maar dat doet vrijwel elke camera.... Nee binnen zijn scherpe foto's met flits onmogelijk, ongeacht de scenekeuzestand (zonsondergang, nachtportret, nachtopname, schemeropname) die ik kies.

 

profile.country.nl_NL.title
WAMKIEVITS
Ontdekker

Misschien is dit inderdaad de beste oplossing..... Om nu nog een duurdere flitser voor dit apparaat te kopen lijkt me minder wenselijk. Wellicht is deze knutselopdracht iets voor de komende tijd. Dank !

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Elk van de standen die je kiest, zijn niet geschikt voor wat je ermee wil doen :wink:

 

Kies gewoon de P stand, en zorg er zeker voor dat je flitsstand op invulflits staat. Post de foto hier gerust!

 

Blijkbaar kiest de autostand voor binnenhuis fotograferen met flits ook ongunstige instellingen (trage sluitertijd, hoge iso) om veel omgevingslicht binnen te laten zodat er minder flitslicht hoeft te zijn. M.a.w. de auto stand kiest het effect van eindsynchronisatie. Maar jij wil net het omgekeerde dus probeer eens op P, met flitsstand op invulflits. Als je de foto herbekijkt, druk eens paar keren op DISP tot je de info over je foto ziet. Je sluitertijd (de breuk) moet bv 1/60ste zijn, en niet 1/4 zoals je geposte foto. Let er ook eens op dat de iso niet te hoog is, bv iso 1600 is onnodig hoog en gaat het effect van omgevingslicht versterken.

 

Succes en laat het zeker weten :wink:

We komen er wel!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.nl_NL.title
WAMKIEVITS
Ontdekker

haha...geweldig ! Deze adviezen had ik misschien een paar jaar eerder moeten hebben. Een Sony academy leergang zou aan mij besteed zijn geweest ! Ik ga je adviezen zeker opvolgen ! Dank voor de genomen moeite tot dusverre !