annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A-6500 / In de filmstand -- geen "AF vergrendeld", uitgebreid flex. punt.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

A-6500 / In de filmstand -- geen "AF vergrendeld", uitgebreid flex. punt.

Op onderstaande gebruiksaanwijzing is te zien, dat je geen "AF vergrendeld",

uitgebreid flex. punt kunt kiezen, als je in de "filmstand" werkt.

 

Uitleg Scherpstelgebied 03.jpg

 

Maar wat wel vreemd is, dat je de bovenliggende flexibele punten + uitgebreide flexibele

punten, door nadien te kiezen: "Centrale AF vergrendeling", wel kunt fixeren.

Is dat niet eigenlijk hetzelfde, als toch kunnen fixeren???

Als dat zo is, kan die blokkade er af.

 

Of zie ik iets over 't hoofd. Is 't wat anders.

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat klopt! Het resultaat is hetzelfde!

 

Je kan geen enkele AF-vergrendelde modus kiezen in video, wat je in foto wel kan (omdat het in video ook weinig zinvol is). Dpreview wil dat bv niet begrijpen (omdat ze de "object tracking" nog niet ontdekt hebben).

 

Voor video is de center-lock AF of "object tracking" (zoals ik dat liever noem) van groot belang, je beslist zelf (na op record te drukken) welk onderwerp de camera moet volgen.

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Dank voor je antwoord.

 

Als 't op 't zelfde neer komt, waarom kun je het dan in 't scherm dan niet doen.

Het voordeel zou dan zijn, dat het 1 handeling scheelt.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik kan niet helemaal volgen Tjardi met wat je nu bedoelt.

 

Maar nu kan het toch bijna niet eenvoudiger? Centrale-AF vergrendeling kan je ne eeuwig ingeschakeld laten voor video, waardoor je enkel nog moet tikken. = minst aantal handelingen :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Gelet op m 'n vele videogebruik, heb AF-vergrendelen onder persoonlijke knop 3 zitten.

Intussen zowel op de 7R mk2 als de A-6500.

Om die in te schakelen moet je 1x op die knop drukken, en dan kiezen aan/uit. Dat zijn 2 handelingen.

 

In filmmodus "Continu AF vergrendeling aan", wil ik liever niet.

Op "breed en zone", werk ik liever zonder vergrendeling.

Dan bepaalt de camera voor mij, welk onderwerp hij pakt qua scherpstelling.

= Meestal het dominantste onderwerp op 't beeldscherm.

In 't andere geval, blijft hij achter die ene persoon aan hollen. En dat wil ik niet altijd.

*

Maar wat ik eigenlijk met de opmerking  bedoelde, is dat iets, waarvan gezegd wordt,

in de gebruiksaanwijzing - dat het niet wil. Met een trucje, uiteindelijk wel wil.

 

Maar pas echt werkt, als de video gestart is. Dat is bij de foto 's niet zo. Daar kan 't ook in "standby".

Dat moet toch ook anders kunnen.

 

En daarom vraag ik me af, wat is 't nut van niet kunnen instellen, in de filmmodus van vergrendelde zaken.

 

*

't Is in elk geval verwarrend.

Zo verwarrend, dat DP review er zich niet goed raad mee weet.

Daarom de objectvolging in de test afkraakt. (Omdat ze het niet hebben ingesteld - maar dat niet weten)

1x extra tikken, en 't is over. Maar je moet het wel weten.

En dat is de taak van Sony 's gebruiksaanwijzing. Ik heb niet kunnen vinden, dat het alleen werkt na "record".

 

DP review vind ik niet direct de "stomste" club testers.

 

Uiteraard is 't voor die lui vrijwel onmogelijk, om letterlijk alle ins en out te weten per toestel.

Jij merkte dat eerder al terecht op.

 

Maar als zelfs dp in de fout gaat, wat dacht je dan van de gemiddelde Sony klant?

Als die 't lukt, is 't grotendeels toeval. Omdat die wat zit te tikken op 's scherm.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Nu begrijp ik je punt :wink:

 

Het zijn inderdaad 2 handelingen op die manier. Maar ook als object tracking ingeschakeld staat, werkt breedveld AF nog steeds, zolang je niet op het onderwerp tikt. M.a.w. "inschakelen" betekent eigenlijk enkel in "stand-by" zetten. Als je dan snel wil vergrendelen, dan hoef je enkel te tikken. Maar dat wist je wellicht wel.

 

De situatie verandert als je af en toe gewoon willen tikken op het scherp om de AF te verleggen, zonder dat je het onderwerp wil volgen. Dan moet object tracking uitgeschakeld staan.

 

Ik doe weinig video, maar ik laat voor video object tracking ingeschakeld staan. Dat wil niet zeggen dat bij elke clip de camera een onderwerp volgt, integendeel, hij filmt volgens breedveld als ik niets doe. Maar zodra ik tik op het scherm, volgt hij wel het onderwerp omdat de object tracking inschakeld staat in het menu en dus op stand-by staat.

 

De hersenkronkels bij Sony zijn niet altijd de meest logische, het probleem (ook voor mij) is het uitgelegd krijgen en overtuigen van waarom iets anders moet. En helaas kan dat enkel als genoeg mensen over hetzelfde spreken.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Bedankt. Volkomen duidelijk.

 

Was even vergeten, dat als je het touchscreen niet aanraakt, en je bijv. in "breed" werkt,

alles zich normaal gedraagd. Als ware het een A-6300.

 

Alleen bij verleggen scherpte, zonder volgen, moet je vergrendelen uit zetten.

Daar heb ik op YouTube al hele mooie dingen van gezien.

Bij interviewen werkt het geweldig. Ene gezicht scherp - andere gezicht onscherp.

Moet je wel zorgen voor redelijk afstandsverschil per gezicht, t.o.v. de camera. Op 1 lijn gaat het fout.

Lens vol open - en schuiven met die dieptescherpte.

 

*

Had je beloofd e.e.a. eens uit te proberen.

Dat ga ik binnenkort zeker doen.

Ben enorm nieuwsgierig wat er gebeurt, als in een redelijk drukke omgeving, er opeens 1 persoon

dwars door 't beeld loopt, die ik wil volgen. Wat er gebeurt als hij achter iemand langs loopt. Dus uit beeld is.

Hoe snel de camera reageert. Weet intussen wel, dat de camera goed in staat is iemand terug te vinden.

Ook al was hij even niet te zien, voor de camera.

 

En 't verschil wat er is, als je de hele zooi op breedbeeld zet. De camera dus 't dominanste beeld op pakt.

Dat kan nog wel even duren, want wij zijn op dit moment de enige bewoners van 't appartement.

 

En voor dit soort test, heb je mensen nodig.