annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7r3 Erg snel Ruis

profile.country.NL.title
Socialpictures
Ontdekker

Sony A7r3 Erg snel Ruis

Hey allemaal misschien zit ik er compleet naast.

 

Maar ik ervaar toch al aardig snel ruis met mijn Sony A7r3, misschien zijn mijn verwachtingen te hoog, maar ik had tot iso 3200/6400 geen problemen verwacht met ruis. 

Echt merk ik al een behoorlijke toename vanaf iso 1600.  Ik schiet Manuel, en heb vandaag ook een serie testfoto, s opgestuurd naar CameraNu. Want het lijkt steeds minder te worden, dus eigenlijks erger. 

 

 

Ik gebruik de Sony in combinatie met de Tamron 28-75 f2.8

Tags (2)
35 ANTWOORDEN 35
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Beste @Jan-Glas plaats een voorbeeld foto met volledige EXIF informatie en beschrijf waar de ruis zit en wat jij verwacht had. 

 

Zoals eerder in dit topic aangegeven ruis / kleur ruis kan ook ontstaan op lage ISO waardes. Lees je in op en experimenteer/oefen met "Exposure to the Right" (Belichten op rechts) In de meeste gevallen zal dit de resultaten verbeteren. In enkel geval zal het de camera zijn. Heb je het gevoel of ben je overtuigd dat het aan de camera ligt dan is advies ga naar de winkel en laat er daar naar kijken. Indien nodig opsturen voor reparatie. Al verwacht ik dat de uitdaging niet ligt in de camera.... 

 

https://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-exposure-techniques.htm

 

What does expose to the right mean?
In digital photography, exposing to the right (ETTR) is the technique of adjusting the exposure of an image as high as possible at base ISO (without causing unwanted saturation) to collect the maximum amount of light and thus get the optimum performance out of the digital image sensor.
 
Exposure to the Right noise <-- veel handig leesvoer en filmpjes 😉
------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Jan-Glas
Ontdekker

Beste @Instaphoto  en @harmnld 
De geplaatste foto zit extreem veel ruis zie vooral linker kant gezicht.
Ik zie dat met gemak op mijn gekalibreerde scherm van 27 " en nog duidelijker op mijn 32 editing scherm
De foto is een JPG bestand als uit de camera het persoon is alleen uitgesneden verder is er geen nabewerking gedaan. Het gaat immers over vaststellen van ruis en scherpte.
Nabewerking is leuk maar de originele foto moet goed zijn, dan kan na bewerken mooi zijn maar mag nooit het uiterlijke doel zijn.
Met mijn Fashion Studio fotografie kan ik met Iso 50 of 100 perfect doen door extreem goed licht wat ik maar wil, Ok andere wereld 3-4 uur setting opstellen en alles op statief en Tether met grote schermen en dan 5 tot 10 foto's maken en de dag is om. Na bewerken bijna niet of er moet een pukkeltje of het gezicht van het model zitten of zo iets.     
Exposing to the right is een bekent begrip helaas heeft dat een gevolg in slechte licht omstandigheden (veel mee geprobeerd) om het diagram zo te krijgen ging de sluitertijd naar een niveau waar je bewegende personen niet kunt fotograferen met een dergelijke omstandigheid en met F2.8 kom ik dan al snel 1/40 -- 1/30 uit.

De camera instellingen resetten is al enkele keren gedaan.
Gisteravond nogmaals een poging gedaan 3 foto's met gelijke instelling binnen enkele seconden van elkaar.
De eerste ster over belicht de volgende extreem onderbelicht en de derde weer wat overbelicht, wel beetje verschil mag maar als ik ze in lightroom importeer en belichting automatisch doe da ik van +4,5 naar -3.
Had mijn oude Canon maar gepakt en de rest van de avond probleemloos geschoten.

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Je geeft aan nabewerking, maar dit deden we al in de doka. Toen hadden we het over het ontwikkelen van de foto. Dit doen we tegenwoordig nog steeds met software als Lightroom, Capture One etc.... gebruik je JPEG dan wordt dit in camera gedaan door standaard beeld style te kiezen of één van de creative beeld stylen. Er vindt in deze ook een bewerking plaats. (verscherping, saturatie, etc etc... )

 

Je geeft tevens aan dat kennis zelfde camera heeft. Neem dan eens foto onder de zelfde omstandigheden met beide camera's. Zit er veel verschil tussen? 

 

Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met de manier van belichten. En niet zo zeer de hardware... Mocht je hierover twijfelen. Dan zou ik terug gaan naar de winkel en het daar naar laten kijken. En indien nodig aanbieden voor onderzoek/reparatie... 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Waar ik ook even aan denk: is deze camera wel de juiste voor je?

Hoe meer pixels op de (fullframe) sensor, des te kleiner de pixel en des te sneller ontstaat er ruis (door de benodigde lichtversterking).

Vraagje: de door jou zo fijn gevonden Canon, hoeveel pixels had die op de fullframe sensor?

Als dat lager is, zijn we er denk ik uit.

Zo niet, dan vrees ik een bepaalde subjectiviteit. Dat mag, maar dan zijn we klaar met de discussie.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Jan-Glas
Ontdekker

Welnu ik schiet in RAW en JPG extra fine 
En natuurlijk doe ik ook wel een beetje na bewerken bij dit soort foto's alleen bij studio foto's vrijwel niet deze zijn extreem goed (ik wordt er veel voor gevraagd en haal er minimaal 10.000 euro per maand mee binnen)

Zoals eerder geschreven de kennis heeft op hetzelfde even met zijn en met mijn camera geschoten met zijn instellingen en er waren zeer grote verschillen.
Hij doet alleen evenementen dus je zou zeggen hij zal het weten.

Mijn geliefde Canon nu dat zeker niet maar deze heeft 30 Megapixel.
Als je praat over mijn geliefde camera is het mijn Hasselblad Multishift.
Binnen kort met de nieuwe A9II onderweg.





profile.country.NL.title
Socialpictures
Ontdekker

Hey Jan heb je een website of instapagina waar we jou werk kunnen bekijken. Ben erg benieuwd naar foto’s genomen met een haselblad? 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Voor mij is het niet belangrijk of iemand geld verdient met fotografie laat staan hoeveel. Heb hobby fotografen ontmoet die er geen geld voor kregen en beter om wisten te gaan met materiaal dan een beroepsfotograaf. Het zegt mij persoonlijk dan ook weinig of men beroepsfotograaf is en bakken met geld verdient 😉 Laten we het houden bij je initiële vraag. Hoe kan het dat je meer ruis ervaart en onscherpte... 

 

En plaats anders voorbeeld foto's van je kennis en die van je zelf met volledig EXIF informatie. Hieruit is meer te herleiden dan geschreven tekst. Beide van het zelfde onderwerp en met de zelfde lichtomstandigheden etc... 

 

* Wat is jouw verwachting hoe wij je kunnen helpen? 

* Wat bedoel je met " toen de camera nieuw was bereik ik nu niet meer " 

* Welke Canon camera vergelijk je. Met crop sensor of Full Frame 

 

Wat we wel eens vergeten is dat we met camera's, zoals de Sony a7r III en IV met veel megapixels de kans groter wordt dat je meer beeldruis te zien krijgt. Dit is al eens eerder aangehaald in dit topic. 

 

Als je meer megapixels hebt, op een sensor die even groot blijft, worden de pixels ook kleiner. Kleinere pixels zijn sneller "vol" met licht en zullen dus ook sneller licht gaan "lekken (overlopen)" naar andere pixels. Als je vervolgens de ISO waarde omhoog gooit zullen de pixels sneller vol lopen met licht. En dus eerder gaan lekken, met als gevolg dat er ruis kan ontstaat. Goed belichten wordt in deze steeds belangrijker.... 

 

Hebben we het over scherpte dan is een hoge megapixelcamera ook minder vergeving gezind. Met dergelijke camera's wordt het steeds belangrijker deze goed te bedienen/in te stellen... 

 

Op https://www.cambridgeincolour.com vindt je hier vast meer uitgebreidere informatie over.. 

 

Zoals geschreven heb je gevoel dat de camera niet goed is. Laat deze onderzoeken door de winkel. Indien nodig door reparatie centrum van Sony.... 

 

Edit: 😉

https://fstoppers.com/education/dont-be-afraid-high-isos-your-photography-436582

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Jan-Glas 

 

Ik lees dit topic even terug vanaf mijn eerste reactie nadat je de vraag gesteld hebt.

Ik zie een hoop herhalingen van zetten. Zoals ook eerder gevraagd is de exif info van groot belang om je eventueel verder te helpen, want van de geplaatste foto's van wie dan ook, is over het algemeen weinig te zeggen vanaf een beeldscherm, met alle respect en alle goede bedoelingen om te helpen ten spijt. Een ieder kan dat namelijk anders ingesteld hebben, merk- en softwareverschillen etc. Tevens zal de geplaatste foto niet in volle resolutie hier getoond worden.

NB; dit is ook het geval wanneer je reviews leest/ziet, dus dat is ook niet zaligmakend. (gebruikers ervaringen zoals bijv. op Dyxum zijn voor mij meer waardevol)

 

Zelf bekijk ik mijn opnames in LR altijd tot max 100% (geleerd van Sony Europe Ambassador Gustav Kiberg) en als ik hem dan goed vindt is ie goed. Ga je meer vergroten dan wordt het pixelpeepen naar mijn mening en blijf je bezig met 1 foto.

 

Om je een voorbeeld te geven; ik heb kort geleden een hele mailwisseling gehad met 500px over een bepaalde foto (van het wad met dreigende onweer/regen buien en een hoge luchtvochtigheid) Hun eerste check (via software gaat dat) gaf aan dat er teveel Digital Noise (eigenlijk ook een betere benaming) in zat. Toen aangegeven onder welke omstandigheden de foto genomen was en dat ie zo uit de camera kwam hebben ze die fysiek bekeken en moesten concluderen dat er vrijwel geen ruis in zat....

Moraal van dit verhaaltje; Digital Noise is een lastig begrip, ook voor beroeps en (internet) platformen.

 

De check die je deed met je kennis met dezelfde camera was op zich goed👍, maar als er zoveel verschil tussen beide camera's zat zou ik naar de leverende winkel zijn gegaan.

 

Ik ben benieuwd wat de A9ii je brengt, juist omdat die een sensor met 24,2 MP heeft.

Overigens een mooi verdienmodel wat je hebt 😉.

 

grt, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Socialpictures
Ontdekker

Terug van het verder oefenen moet ik zeggen dat zodra je gaat inflitsen de kwaliteit echt enorm toeneemt 

profile.country.NL.title
Jan-Glas
Ontdekker

Afgelopen weekeind proef gedaan met 3 camera's
Mijn eigen (probleem) a7R3 camera.
Een ingehuurde A7R3 camera.
Mijn eigen nieuwe A9II camera.
Zelfde omstandigheden zelfde instellingen en lenzen. ISO op automaat
Wat een verschillen kreeg ik......
Waar de eigen A7R3 camera in ISO opliep naar 12800, liep de gehuurde A7R3 op naar ISO 5000, de A9II ging maar naar ISO 1250.
Wat een extreme verschillen