annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A6500 (deel 1): grote broer of opvolger van de A6300 en de A6000?

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Sony A6500 (deel 1): grote broer of opvolger van de A6300 en de A6000?

In dit tweedelig artikel geef ik mijn persoonlijke eerste indrukken over de A6500.

Hier vind je deel 2 waar ik specifieker op de bijzonderheden van de A6500 in ga!

 

Ik had al de eer om de A6500 een week na de voorstelling uit te proberen op een klein privé-event van Sony. Maar een goede maand later, heb ik de A6500 een paar dagen in handen, net genoeg om mijn hands-on (p)review neer te pennen! De twee belangrijkste (en voor mij simpelweg essentiële) verbeteringen zijn de toevoeging van een touchscreen en de toevoeging van sensorstabilisatie, een primeur voor een APS-C systeemcamera!

CX79100_ILCE-6500_cover_01-Large.jpg

 

Ik begin meteen met het grote discussiepunt van deze camera op diverse fora: hij komt te snel na de A6300 en is weer een upgrademodel, net zoals de A6300 maar als een "matige" upgrade was van de A6000. Ik kon het oprecht niet meer oneens zijn dan deze voorgaande beweringen: de A6300 is een stevige upgrade t.o.v. de A6000 en je leert de verschillen vooral appreciëren in de praktijk. Het zijn een hele hoop kleine verbeteringen die je niet ziet in algemene specificatie-bladen, maar die wel degelijk belangrijke implicaties hebben. Vergelijk het zoals bij auto’s: Merk X komt met een nieuw model uit en ze geven de verbruikscijfers weer en die zijn nauwelijks beter dan het vorig model. Maar achterliggend zijn er misschien wel een hoop verbeteringen die mensen appreciëren die je nergens leest.

 

Voor de A6500 is dat op het eerste zicht duidelijker maar ook onderhuids zijn er enorme verbeteringen die je pas ontdekt als je de camera gebruikt. Wat mij betreft, brengt de upgrade van A6500 zelfs essentiële verbeteringen met zich mee. Om te begrijpen wat de A6500 zowat dé ideale APS-C camera van het moment maakt en niet de A6300 opvolgt maar naast zijn broertjes bestaat, starten we met de (voor mij) belangrijkste verschillen van de 3 modellen.

Op onderstaande foto zie je de A6000, A6500 en A6300.

 

CX77500_ILCE-6500_CX79100_image-Large.jpg

 

Kleine disclaimer, ik ben geen video-expert, dus vergeef me dat ik deze aspecten van de camera opzij laat liggen. :wink:

 

De A6000 is een van de, zoniet de populairste verwisselbare lens camera in het hele Sony gamma en zelfs daarbuiten. De A6300 bouwde verder op dat succes en de A6500 bouwt weer verder op de A6300. Telkens worden een reeks belangrijke (en in eerste instantie soms ondergewaardeerde) upgrades:

 

-SENSOR: Zowel de A6000, A6300 en A6500 hebben een 24 megapixel sensor, maar daar stopt de gelijkenis. Deze van de A6300 en A6500 zijn volledig nieuw: het gebruik van koper i.p.v. aluminium zorgt voor sneller uitlezen van de sensor en dat heeft belangrijke gevolgen: in videomodus kan je tot 120 fps (100 fps in PAL-regio's, zoals bij ons) halen in Full-HD resolutie. Daarmee kan je respectievelijk 5x of 4x vertragen. Maar nieuw voor de A6500 is dat je ook "quickmotion" kan instellen: i.p.v. vertragen kan je het beeld versnellen.

ILCE-6500_front-Large.jpg

 

-BURST: Een ander belangrijk gevolg van de nieuwe sensor op vlak van foto is het feit dat je nu een "live" weergave krijgt als je burst in de 8 beelden per seconde modus (= sluiterknop ingedrukt blijven houden en de camera blijft foto's nemen aan een bepaalde snelheid. Alle 3 modellen kunnen tot 11 beelden per seconde halen met autofocus, maar de A6300 en A6500 kunnen in hun 8 beelden modus kunnen ze het beeld weergeven zoals de situatie zich ook voordoet terwijl je in de 11 beelden per seconde modus een kleine vertraging ziet van het beeld (net als bij de A6000). Voor de meeste mensen zal dat geen belemmering zijn en toch voor de 11 fps modus kiezen, maar met name voor sportfotografen, airshows, etc. is deze modus van goud waarde, zeker gekoppeld met het uitmuntende AF-systeem van de A6300/A6500.

Het aantal scherpstelpunten van de A6300/A6500 is ook meer dan verdubbeld tot 425 fasedetectiescherpstelpunten, zodat de camera minder moet voorspellen maar door de kleine afstand tussen de scherpstelpunten het onderwerp gewoon kan detecteren!

 

CX79100_AF_algorithm_03-Mid.jpg

 

 

-AUTOFOCUS: De A6000 kon al erg goed uit de voeten maar de AF van de A6300/A6500 is duidelijk verbeterd en dat apprecieer je vooral in de praktijk: je merkt aan momenten die de A6000 net miste, door de nieuwe modellen wel gehaald worden. Soms maakt die fractie van een seconde wel degelijk een (groot) verschil. De AF-C (continu scherpstelling zonder de sluiterknop los te laten) prestaties zijn gewoon geweldig met de A6300/A6500. De A6500 doet het minstens zo goed als de A6300, maar of het (een klein beetje) beter is, kan ik niet zeggen (het is van de zomer geleden dat ik de A6300 intensief heb gebruikt, en in andere omstandigheden met andere lenzen). De AF-module is in principe dezelfde, maar de processorkracht is (enorm) toegenomen, of dat ook gebruikt wordt voor de AF en een merkbaar verschil geeft, kan ik niet zeggen. Het is een beetje te vroeg om daar zinvolle uitspraken over te doen. Een grote sprong hoeven we alleszins niet te verwachten naar mijn mening, de A6300 zit tenslotte al bovenaan het spectrum!

 

 

-EYE-AF: Wat ik zelf een gouden functie vind, is de eye-AF of "scherpstellen op de ogen". Waar de A6000 deze functie ook had, kan je met de A6300 en A6500 de eye-AF ook gebruiken in de AF-C modus, wat vele, vele malen zinvoller is! Tenzij je een portret fotografeert en je model staat perfect stil en je fotografeert op statief, heb je AF-C en eye-AF nodig. Je onderwerp (of de fotograaf zelf) beweegt altijd een klein beetje en dan is het belangrijk dat de camera blijft scherpstellen op de ogen, ook tijdens deze kleine verplaatsingen. Ik gebruik deze functie zoveel ik kan, ik kan het (bijna) niet meer missen! Op onderstaande foto’s heb ik proberen aantonen waarom gezichtsherkenning zich soms laat misleiden en eye-AF doet wat je verwacht dat het doet.

eye-AF.jpg

 

-BOUWKWALITEIT: De A6300 en A6500 zijn veel beter gebouwd dan de A6000 door het gebruik van metaal boven, onder, voor, achter... Als je geen gekke dingen doet is de stevigheid zelden een probleem. Maar een nauwelijks toegenomen gewicht en een stevigere body, waarom zou je dat niet willen. :wink:

ILCE-6500_mag_body-Large.jpg

 

-De A6300 en A6500 zijn vocht- en stofwerend: daarmee zou ik de camera nog niet gebruiken in de regen (let op dat je lens dat ook is!) maar het geeft toch wat meer marge.

Dust_Moisture_resistance-Large.jpg

 

-EVF: De A6300 en A6500 hebben een elektronische zoeker (EVF) op niveau: een heel stuk scherper dan de A6000 en vergelijkbaar met de meeste 7-reeks modellen (behalve de A7RII en A7SII). Leuk detail: er is ook een nieuwe eye-cup voor de A6500 wat brildragers vooral zullen appreciëren.

VX9427_ILCE-6500-Mid.jpg

 

-EVF-SNELHEID: De zoeker van de A6300/A6500 is de eerste zoeker bij Sony met 100 fps i.p.v. 50 fps. Het beeld gaat dus vloeiender als je snel heen en weer beweegt. De kwaliteit neemt een klein beetje af als je 100 fps gebruikt, zelf merkte ik het op, maar de meeste anderen helemaal niet.

 

-AF TIJDENS VERGROTING: Je kan nu inzoomen in je beeld met focus magnifier (zoals bij de vroegere A-mount camera's) tijdens autofocus, met volgende bijzondere toevoeging: je kan autofocussen IN het vergrote beeld! Ultra-handig als je van macro houdt. Ter verduidelijking: focus magnifier of scherpstelvergroting is een knop waarop je kan drukken als je het fotograferen beeld wil vergroten zodat je nauwkeurig handmatig kan scherpstellen, tot voor de A6300/A6500 kon je enkel scherpstelling vergroten in de MF-modus, nu kan je ook AF gebruiken in het vergrote beeld (aangeduid met een kruis)! Ook beeldstabilisatie werkt (zoals op elk ander Sony-model) in de scherpstelvergroting indien de lens beeldstabilisatie heeft. Het unieke is dat de A6500 door zijn sensorstabilisatie ook beeldstabilisatie in het vergrote beeld geeft voor ELKE lens, met of zonder lensstabilisatie!

focus magnifier.jpg

 

-STILLE SLUITER: A6300/A6500: je hebt een elektronische silent-shutter (stille sluiter) modus: de camera maakt geen klikgeluid meer (handig voor concerten of theaters, huwelijksvieringen, musea...). Wel opletten, in deze modus kan heb voorkomen dat bijvoorbeeld TL-licht (maar ook andere soorten licht met een bepaalde uitzendfrequentie) bandvorming op je foto doet ontstaan. Dus check altijd met een paar foto's of het "veilig" is om silent-shutter te gebruiken! Beter dan bv. de A7RII is dat je ook burst-modus nog kan gebruiken (zij het aan ongeveer 3 beelden per seconde).

 

-Zoals hierboven vermeld, kan je filmen in slow-motion, maar nu kan je ook filmen in 4K-modus met de A6300 en A6500. Een belangrijke toevoeging van de A6500 is dat deze camera je toelaat om langer te blijven filmen, ook als de camera heter wordt (deze warmteontwikkeling is normaal, maar de A6300 is "strikter" ingesteld wat temperatuur controle betreft). Je kan een functie inschakelen op de A6500 om toch hogere temperaturen toe te laten, zodat je kan blijven filmen.

XLR-K2M_right_ILCE-6500_SEL1670Z-Mid.jpg

 

-KNOPPEN: De A6300 heeft een extra knop t.o.v. de A6000, de A6500 heeft opnieuw een extra knop t.o.v. de A6300. Dit is wel belangrijk als je ook een A7-model hebt: de knoppen en lay-out zijn nu nagenoeg identiek en dat maakt het wisselen tussen camera's véél gemakkelijker!  De knoppen C1 en C2 zijn wel iets kleiner en iets anders gepositioneerd dan op de A7, micro detail, maar wel het vermelden waard: als je een A7 gewend bent, druk je er de eerste keer wel eens naast.

ILCE-6500_SEL1670Z_top-Large.jpg

 

-VIRTUELE HORIZON: Dit vind ik een niet te missen functie: je ziet op het scherm of in de zoeker steeds een waterpas die je vertelt of je de camera schuin houdt of niet. Dit voor zowel de horizontale richting alsook de verticale richting. Een gemis op de A6000, maar in deze prijsklasse ook niet zo verwonderlijk.

 

-SNELLE AF met ADAPTERS: Niet zo heel erg goed gekend, maar de A6300 was de eerste APS-C camera van Sony die fasedetectie toelaat met adapters, zoals Sony’s eigen LA-EA3 adapter. Ook Canon lenzen kunnen daardoor gebruikt worden met snelle autofocus! (Op onderstaande foto met de A-mount 300mm F2.8.)

ILCE-6500_LA-EA3_SAL300F28G_leftside-Large.jpg

 

Dit is het einde van deel 1, in deel 2 ga ik specifieker in op de bijzonderheden van de A6500!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
12 ANTWOORDEN 12
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Ondanks dat ik niet de postcodeloterij heb gewonnen, ben ik toch door de knieen gegaan.

Ga morgen de A-6500 ophalen.

 

Heb een nette prijs voor de A-6300 gekregen. Bij mijn eigen dealer.

Had die daar, niet nieuw, maar als ex. demo gekocht.

Uiteindelijk valt de hele "afschrijving" dan uiteindelijk nog best mee.

 

Heb dan, als ik de 70-400 gebruik, en de 24-70 G Master, op de A-6500, toch IBIS.

En hoewel niet super perfect, toch touchscreen.

En 1 extra: "persoonlijk knoppie".

 

En wil graag de combinatie, met punt-scherpte en daaraan aangepaste belichting, voor dat specifike punt.

Stel ik me bijv. bij: "een zonnig iets, en de rest schaduw", best iets bij voor. Dat is vaak drama.

Bij onderwerpen in een schaduwrijke omgeving zou dat best eens, heel uniek kunnen zijn.

En de aanpassing van hoge lichten, naar wens. Ook daar is niets mis mee.

 

Het aller(on)belangrijkste vind ik de sluiter, die nu 200.000 cliks aan kan????? !!!!!!

Of ik die ooit haal? De praktijk wijst uit van niet.

 

Maar zal de A-6500, met name voor video, absoluut veel gebruiken.

En dan is de iets betere koeling/aanpassing, nooit weg.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

@Tjardi

 

Tof!!!!!

 

Ik heb mijn camera zopas moeten binnenbrengen voor een reparatie...mijn onderste scrollwieltje verspringt bij het draaien soms meer dan 1 waarde...jammer dat ik het al kwijt ben! Hopelijk een vlotte reparatie :wink:

 

Nog iets leuk waar nergens over gesproken wordt.

De A6500 heeft zeer veel zichtbare en minder zichtbare verbeteringen. Waar ik zoooooooooooolang heb om gevraagd bij Sony, hebben ze uiteindelijk geïmplementeerd (zoals gezegd,  je hoort geen enkele site hierover praten):

--> Als je nu het schermpje openklapt, dan gaat de camera niet over naar de EVF als je deze te dicht houdt bij je buik (bijvoorbeeld). Als je dus graag een vanuit de heup fotografeert of helemaal in de hoek van de kamer om maximale breedhoek te bekomen, dan "dacht" de camera verkeerdelijk dat je door de EVF wou kijken, terwijl het schermpje opengeklapt is (en je daarom uiteraard het schermpje wil gebruiken).

 

A-mount camera's hebben dat al jaar en dag, nu met de A6500 EINDELIJK ook! Vind ik zo'n verborgen schatje :wink: 

 

Het aanwijzen van een punt en de belichting daaraan koppelen is uiteraard ook heel prettig: kleine tip: je kan voor elke lichtmeetmethode (breed, spot, etc...) de waarden laten aanpassen naar je wens. Bijvoorbeeld: vind je dat breedveld lichtmeting standaard altijd iets te donkere foto's geeft, dan kan je instellen dat de camera voor breedveld lichtmeting altijd wat lichter moet maken. Je kan dat doen in stapjes van 1/6e stop tot 1 volle stop. Ik heb dat bijvoorbeeld op +1EV staan voor de hooglichten prioriteit (omdat deze wel erg agressief de hooglichten bewaart voor wat ik wil doen).

 

Had mijn eigen A6500 nu 2 weken in bezit en ik vind het een schitterende camera! Enkel de vertraging op het touchscreen als je sleept (terwijl je door de zoeker kijkt), stoort me een klein beetje...

 

Als je interesse zou hebben om de bluetooth functionaliteit te gebruiken om je smartphone te koppelen aan de camera voor GPS, laat maar weten. Wat dat is enorm "onhandig" geïmplementeerd om het de allereerste keer op te zetten. (Maar het werkt wel fantastisch...!)

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Vervelend, dat je je camera moet missen, voor zo 'n stomme reparatie.

 

Mooi te horen, dat bij uitgeklapt scherm, je ook daadwerkelijk "voorkeuze scherm" krijgt.

Ondanks instelling dat de keuze gemaakt wordt door je camera.

Afhankelijk of je hoofd wordt gesignaleerd, achter de EFV/zoeker.

 

Maar bij filmen, waar ik altijd m 'n scherm uitklap, voor betere koeling, kijk ik soms toch door de EVF.

Meestal zal dat echter toch het scherm zijn. Maar kijkend door de EVF, is dat zo aan te passen.

 

Als jij kunt regelen dat die vervelende "dimming", filmend in K4 er uit gehaald wordt, bij een update.

zou ik je buitengewoon dankbaar zijn. Dat is echt een ramp, als je in zonlicht filmt. Je ziet vrijwel niets.

Volgens mij ook niet echt nodig, als je buiten filmt. En tevens je scherm uitgeklapt hebt, voor betere koeling.

Voorstel: Laat het bij uitgeklapt scherm, nooit dimmen.

Wordt het bij binnen filmen te warm, en loopt de zaak vast, merk je dat van zelf.

 

Wat ik niet wist, is dat je voor elke lichtmeetmethode, je waarden kunt aanpassen. Dat is erg mooi.

Daar ga ik zeker mee experimenteren. Vooral in schaduwpartijen kun je vast winst halen,

bij aangepaste belichting.

 

Ik had altijd problemen met de belichting van 't totaal, naast een helder wit zeil van een zeilboot.

Omdat ik veel zeilfoto 's maakte, en maak, moest je dat altijd corrigeren. Dat belooft veel goeds.

Zit denk ik in de zelfde sfeer, van een "overheersende" bruidsjapon.

 

Uiteraard, wil ik graag m 'n iPhone 6 koppelen, om de plaats van de gemaakte foto paraat te hebben.

Hoor graag van je, hoe dat moet. Ga morgenavond de hele zooi instellen.

Vervelend te horen dat het zo "stom" geimplanteerd is. Maar wel goed werkt.

 

Zal mijn instellingen, van de A-6500 na e.e.a. uitgeprobeerd te hebben, hier zeker plaatsen.