annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Raad gevraagd !

profile.country.BE.title
Delpierro
Ontdekker

Raad gevraagd !

Hallo, Ben nieuw op het Sonyforum , volg dit wel al een tijdje en stel vast dat hier nogal wat kenners die alles op een deskundige simpele manier uitleggen ,straffe gasten , heel toffe site !

Mijn eerste camera was de minolta 7D , daarna de Sony RX1die ik onlangs verkocht wegens soms te beperkt, archtectuur, reisfotografie , heb ook nog de A77 die ik nog steeds gebruik met de 70-400 G voor het fotograferen van vogels .Wil nu ander meer compacter toestel aanschaffen  en denk namelijk aan de A7 reeks met lichtsterke lens voor architectuur , landschap of 6000 reeks met lichtsterke lens , hoop hier wat sugesties en goede raad te mogen ontvangen .Nogmaals Proficiat aan de mensen die hier met hart en ziel aan meewerken !

 

Met Vriendelijke Groeten

Pierre

 

 

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Pierre,

 

Welkom op het forum! :wink:

 

Rx1...wow! 

 

Alles is uiteraard budgetafhankelijk, heb je een idee hoeveel je eraan wil spenderen?

 

Bedenk dat je met een A7-camera ook serieus wat geld kwijt bent voor FE-lenzen (full-frame E-mount lenzen).

Ik ben op dit moment ongelofelijk fan van de A6500, komt pas volgende maand uit. Het is een camera die bijna alles heeft wat je "nodig" hebt aan een camera, veruit de meest technologische camera van Sony op dit moment. Je kan hier meer lezen. De A7RII heeft dan een betere "motor" (=beeldsensor), maar geen touchscreen, traag in het herbekijken van foto's, etc. M.a.w. tekortkomingen die met een volgend model wel zullen verdwijnen.

Wat de A7II betreft: dat is een budgetvriendelijker full-frame model met een 24 megapixel sensor. Typisch staren mensen zich blind op dat "full-frame" verhaal met alle mirakels die full-frame met zich zou meebrengen: betere beeldkwaliteit op alle vlakken.

 

Dat klopt, maar enkel voor sensors van eenzelfde generatie. De A7II sensor is nog steeds heel goed, maar ik denk dat Sony deze sensor zal upgraden binnenkort. Hij begint wat te dateren, terwijl de APS-C sensor uit de A6300/A6500 zowat het neusje van de zalm is. Is de sensor van de A6500 beter dan de A7II? Niet echt nee, maar ik vind het verschil in de praktijk toch behoorlijk klein, vind ik.

Het totaalpakket (technologisch) van de A6500 vind ik vele malen interessanter dan de A7II. Tussen de A6300 en de A7II vond ik het moeilijker: de A7II had misschien een klein streepje voor. Maar de A6500 overklast de A7II op alle vlakken, behalve -zoals gezegd- puur sensorkwaliteit.

 

Ik denk dat je eerst zal moeten weten welke camera je wil, en dan de lenskeuze. Anderzijds...een full-frame camera voor architectuur is misschien 2 handen op 1 buik :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Pierre, welkom.

Sensoren worden natuurlijk steeds (sneller) beter, maar in mijn ogen blijven er natuurwetten bestaan welke ook bij de nieuwste sensors niet verdwijnen. Lichtval op een FF zal naar mijn bescheiden mening altijd beter zijn dan op een APS-C (of kleiner), de moderne lenzen zijn daar ook op aangepast en vandaar stukken duurder dan ook ik vanuit het verleden gewend was. Daarbij zal de scherpte diepte ook altijd verschillend zijn tussen APS-C en FF.

 

Dat gezegd hebbende blijft het dus een persoonlijke keus...en afhankelijk van wat je grootste lieffhebberij qua fotografie is. Voor natuurfotografie, vooral de birdswatchers zijn vaak beter af met APS-C, ten eerste vanwege de cropfactor, en ten tweede wil je daarbij vaak de foto van voor tot achter scherp hebben.

 

Ikzelf ben van analoog (dus FF) naar APS-C gegaan bij volwassen worden van digitale camera's, overigens had je toen amper keus in FF mogelijkheden omdat de productie van een FF sensor zeer duur was, en maar enkele fabrikanten konden het.

Na de laatste APS-C (of zoals Nikon het noemt DX format) en het in de markt komen van de A7 serie ben ik weer naar FF terug gegaan (wel gewacht op de A7ii) en nog geen dag spijt gehad.

Keuze in lenzen wordt steeds meer reuze, alhoewel er een flink prijsverschil blijft bestaan tussen FF en APS-C lenzen.

 

Zelf heb ik bij mijn keus ook veel gehad aan artikelen van bladen als Zoom, Digifoto etc.

Ook aardig; 

http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/basiskennis/voordelen_van_een_full-frame_camera.asp

 

Succes!

 

grt 

hobbyist Sigi

 

naschrift; nog een verschil tussen de Alpha APS-C en FF serie (sowieso A7ii) is de manier van (techniek) scherpstellen...de 6500 gebruikt fase detectie en de A7ii een combi van fase-en contrast detectie. (zie specs van beide camera's)

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Delpierro
Ontdekker

Hallo mannen , Bedankt ik waardeer jullie meningen enorm ,natuurlijk weet ik wat kiezen de A7rll, maar die ligt volgens mijn vrouw boven mijn budget !

Dus dacht ik aan de A7ll met een prime lens zeis Batis 18 of de 25, loxia 21,of een sigmalens ?  daar ben ik nog niet uit ,welke past het best bij architectuur, landschap ?

Maaaaaaaaaar heb zaterdag op de beurs in Gent de 6500 in handen gehad met al zijn mogelijkheden en begin toch te twijfelen , maar heb zo mijn twijfels over het lenzen aanbod voor dit toestel (toplens) ,zou natuurlijk mijn 70-400 mits adapter ook hierop kunnen gebruiken ,das al een pluspunt !

Heb wel nog effkes tijd ,wacht nu tot 6500 op de markt komt en hoop toch de goede beslissing te kunnen nemen !

(met jullie advies):smileywink:

 

Mvg

Pierre

 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

'volgens mijn vrouw boven het budget'. De vrouw bepaalt dat natuurlijk, erg grappig om dat telkens weer te lezen :grin: En welkom!

 

Klopt wel dat er een wat 'beperkt' aanbod is op het gebied van APS-c lenzen, maar de objectieven die beschikbaar zijn voor landschappen zijn wel erg goed. Samyang heeft een aantal hoogwaardige APS-c objectieven, de Sony 10-18 f4 is ERG goed, en ik ben ook groot fan van de Zeiss Tuit 12mm f/2.8. Allemaal geweldig voor landschappen/architectuur, dus daarmee geen gebrek. En je 70-400 kan natuurlijk prima!

 

 

profile.country.BE.title
Delpierro
Ontdekker

Bedankt Albert,

 Denk dat ik toch zal kiezen voor de A7ll of A7R maar wacht nog een beetje af prijzen zullen misschien nog wat dalen !

 

Groetjes, Pierre