annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

birds in flight

OPGELOST
profile.country.NL.title
pjotr64
Ontdekker

birds in flight

Beste leden,

 

Miscchien een overbodige vraag,

Maar wat zijn nu de settings op je camera om Birds in Flight vast te leggen ongeachte de lens ?
Ben in bezit van een sony a7iii

 

gr,peter.

Tags (1)
2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Gijs.1985
Ontdekker

Hallo Peter, 

 

Ik zou kiezen voor de schepstelfunctie AF-C zodat de focus continue wordt bijgesteld.  

 

Naast de techniek zou ik er ook voor zorgen dat je onopvallend gekleed bent, je 'onzichtbaar' bent en je de vogels bestudeerd zodat je het gedrag kan inschatten.  

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

12 ANTWOORDEN 12
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Settings kan men je niet zo even geven. Dit is van diverse factoren afhankelijk. Beschikbare licht, gewenste resultaat, gebruikte objectief, etc etc..

 

Mooi start punt zou kunnen zijn de sluitertijd. Onderwerp beweegt en wil je bevriezen? Welke sluitertijd hierbij hoort zal per gebruikte objectief (wel of geen beeldstabilisatie) en gewenste resultaat verschillen etc. etc.. 

 

Voor bijvoorbeeld een objectief op 200mm zou je kunnen beginnen met 1/200 als sluitertijd. En vanuit hier verder experimenteren. 

 

Uitleg sluitertijd

https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/sluitertijd/

 

De beste camera instellingen

https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/de-beste-camera-instellingen/

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Hallo, daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Het verschilt nog al of je een zwaluw of een zwaan in de vlucht vast wilt leggen. Ik zou u aanraden het hoofdstukje van Mark Galer te bestuderen. Het eerste onderwerp hier. Daar staan o.a. veel tips en settings voor allerlei situaties helder uitgelegd. 

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@pjotr64 

 

Onafhankelijk van model camera;

  • in flight vraagt meestentijds om een "lange" lens...200/300 mm minimaal, F4 of nog beter F2.8
  • korte sluitertijd, vanaf 1/1000 zou ik zeggen
  • scherpstellen op de ogen (al zal dat in flight tegen kunnen vallen), maak gebruik van de Eye AF op je A7iii
  • ISO zover opschroeven totdat je aan de sluitertijd eis voldoet
  • afhankelijk of je de achtergrond scherp/onscherp wil hebben het diafragma kiezen
  • beeldstabilisatie zit in de A7iii en is dus onafhankelijk van lens altijd aanwezig

 

zie voor tips ook link https://vinkacademy.nl/fotografietips/vogels-fotograferen/

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
pjotr64
Ontdekker

Sigi,

bedankt voor je antwoord, maar ik mis toch nog een paar instellingen

heb je nog wat andere instellingen die belangrijk zijn buiten het genoemde  ?

 

gr,peter.

profile.country.NL.title
Gijs.1985
Ontdekker

Hallo Peter, 

 

Ik zou kiezen voor de schepstelfunctie AF-C zodat de focus continue wordt bijgesteld.  

 

Naast de techniek zou ik er ook voor zorgen dat je onopvallend gekleed bent, je 'onzichtbaar' bent en je de vogels bestudeerd zodat je het gedrag kan inschatten.  

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@pjotr64 

 

Peter, naar welke instellingen ben je precies op zoek?

Hoor het graag,

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@pjotr64 

 

Beste Peter,

nog even een naschrift in aanvulling op de eerdere tips;

 

Fotografie is niet zozeer een technisch gebeuren, maar wordt veel gevoed door de creativiteit van de fotograaf. Alleen hij/zij weet hoe de foto eruit moet komen te zien, in dat opzicht (ervan uitgaande dat aan de basisregels is voldaan) zijn er geen goede of slechte foto's. De Engelsen zeggen dat wel mooi, "its in the eye of the beholder" 😉.

 

Het beheersen van basis principes zoals de belichting driehoek (samenspel ISO, Diafragma en sluitertijd) is natuurlijk wel van belang. En de tip van @Gijs.1985 om je (in dit geval zeker) in je onderwerp te verdiepen is natuurlijk ook prima.

 

Dus is het zaak erop uit te gaan en vanuit voorgaande tips volop te experimenteren met je geweldige Sony camera en vooral te genieten!

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
pjotr64
Ontdekker

welke url bedoel je van mark , hij heeft er zoveel .

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager