annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuwste firmware update 6.0 voor Sony A9

profile.country.NL.title
eyecatchimagestoo
Ontdekker

Nieuwste firmware update 6.0 voor Sony A9

De laatste firmware update 6.0 voor de Sony A9 lukt niet op mijn Mac, omdat mijn OSX versie niet compatible is. (OSX 11.6 ipv de vereiste 12.0 t/m)

Ook op de laptop van mijn zoon, die van recentere datum is en wel aan de minimum vereiste OSX voldoet, gaat het

updaten niet goed. Camera wordt door de Updater gewoon niet herkend. Talloze pogingen gedaan: Batterij eruit, kabeltje los, kabeltje vast, batterij erin. Na zes pogingen ermee opgehouden. 

Sinds de aankoop van de A9 heb ik wel gemerkt dat het bijgeleverde micro USB kabeltje niet volledig in het daarvoor bestemde poortje van de camera past. Toch zijn alle voorgaande firmware updates prima gegaan.

Kan iemand mij op weg helpen met wat tips, die er voor zorg dragen dat de laatste firmware update wel normaal uitgevoerd kan worden? 

Alvast dank voor jullie moeite.

 

Groet,

 

Winkie56

19 ANTWOORDEN 19
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemorgen Winkie56,

 

Vervelend dat je de laatste filmware update 6.0 niet op je A9 krijgt. Ik ga intern even navragen wat hier een oplossing voor kan zijn.

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Als je de juiste firmware voor jou camera hebt. Kun je onderstaande proberen. Bij twijfel download deze opnieuw van de support pagina van de A9. 

 

Open het bestand dat je gedownload hebt. Dan zie je daarin map staan "resources" Open deze en klik vervolgens op "SysteemSoftwareUpdater" Dan zou het moeten werken. 

 

Dit was even snel uit mijn hoofd. Kan zijn dat namen iets afwijken 😉

 

Edit uitleg hoe te updaten onder MacOS

https://www.youtube.com/watch?time_continue=110&v=pNkKHL8cCXI

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
SonofHendrik
Ontdekker

Hallo Bibi en Winkie56,

Dit zijn exact de problemen die ik ook heb ondervonden met de A7iii. Er is
iets mis met het usb kabeltje wat niet 'origineel ' Sony is en niet mooi
past in de usb-c aansluiting.
Ik heb via mijn dealer een nieuw origineel, (er zou Sony op moeten staan
volgens het forum), kabeltje proberen te bestellen. Echter, ook na
regelmatig hiernaar te informeren, nooit meer iets van vernomen (Semeins).

Telefonisch Sony hierover bericht; kreeg ik snel een nieuwe kabel in een
zakje van Sony, dus origineel. Echter het kabeltje is exact hetzelfde als
het bij de camera geleverde kabeltje, waar ik update problemen mee had.
Na meermaals te proberen is het updaten wel gelukt.

Groeten,
SonofHendrik
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Aardig wat USB-C kabels getest (ruim 20) Van goedkoop tot duurdere kabels. Tot op heden geen kabel gehad die problemen veroorzaakte. En ook kabels getest die niet zouden werken.

 

In de meeste gevallen is het installatie pakketje van de firmware. Die niet altijd evengoed functioneert onder diverse MacOS versies. Vandaar bovenstaande workaround. 

 

Probeer eerst het pakket te installeren via bovenstaande. Werkt dit niet dan ben ik benieuwd wat voor melding je krijgt tijdens de installatie. 

 

Er zijn enkele gevallen bekend waar kabel het probleem is, maar vermoed dat dit een erg klein percentage is. 😉

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=110&v=pNkKHL8cCXI

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Het Sony USB-c kabeltje is via deze link hier te bestellen .

 


suc6 ermee,
73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
eyecatchimagestoo
Ontdekker

Beste Instaphoto,

 

Helaas heb ik de door jou voorgestelde methode ook diverse malen uitgeprobeerd. Helaas zonder resultaat. Vanmiddag weer een aantal pogingen gedaan. De camera wordt gewoon niet herkend. Als ik geen laptop voorhanden had, die toevallig de juiste OSX versie heeft, dan had / heb ik een groot probleem, omdat mijn Mac Pro 2009 helaas niet meer een hogere versie OSX accepteert dan OSX 11.6 El Capitan. IK zou een kostbare hardwarematig upgrade moeten uitvoeren, omdat Sony een update lanceert die alleen een hogere versie van OSX accepteert, maar dat terzijde.

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Winkie56

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Je zou nog eens kunnen proberen met andere USB-C kabel. Werkt het dan? Zoals aangegeven in enkele gevallen is de kabel het probleem. 

 

Op de website van Sony staat vermeld welke MacOS versies ondersteund worden.

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@eyecatchimagestoo 

 

Het is hier op de community vaker gemeld en geconstateerd, het beste is om updates met de origineel geleverde USB kabel uit te voeren. Niet alle USB kabels zijn hetzelfde, het gaat erom dat er via de kabel interactie is tussen de Mac (in uw geval) en de camera. Hiervoor moet een signaal  heen en weer gestuurd kunnen worden en niet alle usb kabels hebben die mogelijkheid.

 

Dat uw Mac een versie heeft die niet meer ondersteund wordt (El Capitan van sept 2015) is niet geheel onlogisch, Apple ondersteunt zelf ook vele zaken niet meer in El Capitan, dit vanwege veiligheidseisen. Zelfde policy wordt overigens ook door Windows gevoerd.

 

U schreef dat het USB kabeltje moeizaam in de camera past, wellicht is dit een reden dat het beschadigd kan zijn?

Zoals @pa3eia aangaf, via de door hem genoemde link kan een nieuwe besteld worden. Indien dit dezelfde "pasproblemen" geeft als welke u nu heeft (zoals gemeld door @SonofHendrik ) zou ik dit eens laten checken bij een dealer (camera met kabel). Want het zou gewoon goed moeten passen.

 

Veel succes en vriendelijke groet,

Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
eyecatchimagestoo
Ontdekker

Beste Sonofhendrik,

 

Allereerst dank voor je reactie. drie verschillende Micro USB kabels nu geprobeerd. Wat ik echt belachelijk vind, is het feit dat geen enkele kabel, ook niet de originele goed en strak in de USB poort van de A9 past. Er steekt zelfs een niet onbelangrijk deel uit de poort en maakt daardoor waarschijnlijk geen goede connectie. Ik ga contact opnemen met Sony, want je mag toch verwachten in deze prijsklasse dat dit soort zaken goed afgewerkt zijn.