annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A-mount nog toekomst?

OPGELOST
profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

A-mount nog toekomst?

Ik heb een A77II en een A99 en wil upgraden naar een A99II, er zijn echter zoveel geruchten dat Sony A-mount niet meer gaat ondersteunen dat ik zeker wil zijn of dit wel een wijze beslissing van me zou zijn om zoveel te investeren.
Ik hoop nu eindelijk eens aan antwoord van Sony zelf te horen te krijgen.
Een massa A-mount-gebruikers hebben hier wel recht op denk ik.
Alvast bedankt, met vriendelijke groeten.


I have a A77II (2x) and a A99 and I like to upgrade to a A99II...but as there are a lot of rumours Sony will discontinue with the A-mount, I'm not sure if that will be a wise decision. Can you please help me and a lot of other A-mount users out of this?
Thanks in advance, greetings.

 

Tags (2)
36 ANTWOORDEN 36
profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

EglobalCentral.nl .... een te groot verschil in prijs me dunkt, too risky voor mij.

profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

...na eens uitvoerig op hun website te hebben gekeken zitten deze mannen idd in China...

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb daar diverse malen iets gekocht.

Een horloge, een mobiel, twee lenzen, en nog wat kleinere zaken.

Ze zijn niet de snelste maar het komt geheid aan.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Het is niet zozeer of ze leveren, maar hoe het gaat met op moment dat je aanspraak wenst te maken op garantie. Omdat we het dan hebben over grijze import. Gaat dit (waarschijnlijk) niet via repair center in NL, maar mag je het tegen eigen kosten en risico opsturen naar de winkel in HK. Tevens heb je niet de consumenten recht zoals in NL. 

 

Garantie zal dan 1 jaar zijn (als je deze hebt) en niet de 2 jaar zoals we die kennen in NL. Etc... 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
jhmeule
Lid

Kan me niet voorstellen dat Sony nog een A99 III of bijbehorenden lenzen gaat uitbrengen. Het is nu al jaren stil rond dit platform. Waarom geven ze dan niet toe? Bij de meeste fotozaken adviseren ze om naar mirrorless of een ander merk over te stappen.

 

Groeten,

Henk

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Deze discussie over de toekomst van de Sony A-mount speelt al jaren.

 

Sony heeft Minolta zo'n 15 jaar geleden overgenomen vanwege hun technisch en innovatief vernuft. Een vergeten merk, die zo rond de midden jaren 80 vorige eeuw met hun ongeëvenaarde M7000 (met A-mount) de wereldwijde standaard voor spiegelreflex camera's neerzette.

Het heeft Sony geen windeieren gelegd. Marktleider (ruim 50% camerasensoren, zelfs Nikon shopt bij Sony, alleen Canon is nog wat eigenwijs), uitvinder van stabilisatie, boosting van systeemcamera's, compact camera's en smartphones geïnspireerd door de ingenieurs van de Alfa 9000 series.

De concurrentie kan het al haast allemaal niet meer bijhouden.

 

Juist voor de ontwikkeling van hun systeemcamera's heeft Sony een nieuw lenstype moeten ontwikkelen in samenhang met de technologische vernieuwingen in lichtdoorlaatbare en/of spiegel loze camera's. De E-mount is geboren.

En alle voordelen van de E-mount ten opzichte van de A-mount zijn waar. Maar daarmee is de A-mount niet minder inferieur en heeft derhalve nog steeds bestaansrecht.

Mijn ruim 25 jaar oude Minolta lenzen (ook nog ruim 12 jaar oude Sigma en Sony lenzen van mijn Sony A550 camera's) werken prima. Wat zwaar en somtijds wat traag, maar toch. Stammen nog uit het ijzeren tijdperk en de coating van het glaswerk is inmiddels enorm verbeterd. Naast stille motoren.

 

Hoe goed en aardig ook bedoeld: Niemand kan zeggen of het tijdperk van de A-mount bij Sony spoedig wordt beeindigd. Ronkende teksten als:

"Sony zal blijven investeren in de ontwikkeling van A-mount camera’s en lenzen. Bovendien zal Sony volledige ondersteuning blijven aanbieden aan alle A-mount & E-mount fotografen."

hebben totaal geen betekenis, zolang Ken'ichiro Yoshida, CEO van Sony, zijn handtekening daar niet onder heeft gezet. Deze community is daar ook niet toe gemachtigd.

Het blijft allemaal hoopvol wishful thinking.

 

Desalniettemin blijf ik geloven in de A-mount.

Heb mij zelfs laten verleiden tot een recente aankoop van de A77M2, een inmiddels ruim 3 jaar oud model en daarom aantrekkelijk geprijsd. Maar voorzien van alle hedendaagse snufjes. Ondanks het ontbreken van GPS.

Daarnaast een A68, het uitgeklede broertje van de A77M2, als 2e camera voor speciale doeleinden. Spotgoedkoop met een hoge prijs-prestatie verhouding.

Sony heeft de neiging regelmatig haar portfolio te kannibaliseren. Weer een nieuw technisch snufje en hup ook weer een uitgekleed model er bij.

 

Wat te denken nu van de smartphone wereld. De Xperia1M2 steekt elke zakcamera de loef af. En je kan er ook nog mee bellen en 5G internetten.

Voorzien van de nieuwste processor en naast WiFi, NCF, Bluetooth ook GPS. Wat wil je nog meer.

 

En die wereld van de door fotografen ietwat laatdunkende compact camera's wordt ook steeds volwassener. Alle nieuwe technologieën uit de A9000 serie zijn in de RX10M4 geïntegreerd. Een beest van een camera voor in ieder geval elke zich zelf respecterende prosumer. 

Wacht nog even (als ik de geruchten van nieuwe in China gedeponeerde licentiecodes voor nieuwe camera's mag geloven) op de RX10M5, hopelijk naast WiFi en Bluetooth ook met GPS. Mijn vakantie kan niet meer stuk.

Die andere compacts als RX1R full frames zijn mij te duur en voegen aan mijn fotografische talenten weinig toe. Maar toegegeven: het zijn wel juweeltjes. Allemaal ingegeven door die oude ingenieurs van Minolta.

 

De foto vakman om de hoek, evenals Sigma, Tamron en andere toeleveranciers, zetten allemaal in op die mooie systeem camera's E-mount. En doen ietwat meewarig als je vraagt om iets met een A-mount.

Forever Young, zou de rockgroep Big in Japan hebben uitgeroepen.

 

EMC 5juni2020

 

profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

Ik blijf zelf ook vasthouden aan de A-mount, met mijn A77 II, A99 en A99 II.

Hetgeen me zeker nu bij de A-mount zal houden is het opklapbaar en kantelbaar display, wat voor mij als "hoofdzakelijk" macrofotograaf zeer belangrijk is.
Een optie die blijkbaar niet aanwezig is bij de vele systeemcamera's.

Het jammere wat ik nu bij Sony zie gebeuren en waar ik ook nog steeds op hoop is dat ze nog steeds niet mee gaan met de In-camera double exposures, bij oa Nikon, "light / dark" zijn enorm mooie experimenten mee te doen.

Gr.


------------------------------------------------------
Danny Budts
[ mailto:info@syndromeda.be | info@syndromeda.be ]
[ http://www.syndromeda.be/ | www.syndromeda.be ]
profile.country.NL.title
jhmeule
Lid

Inruilen van A-mount naar E-mount is een zeer prijzig gebeuren. Gebruik zelf de A900 en A99 II, mijn dochter A77 II, als je dat wilt vervangen met lenzen en al komt je boven de 10.000 euro. Het feit is wel dat er al jaren geen nieuw materiaal in de A-mount meer ontwikkeld is. Dus het lijkt er op dat men bij Sony er mee stopt en je naar de 2e hands markt moet gaan kijken.

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Overstappen van je A-mount investering naar een nieuwe E-mount wereld is alsof je je Canon wilt omruilen voor een Nikon. En is zeker niet goedkoop, afgezien dat fotografie sowieso een dure hobby is.

Sony heeft haar technologische voorsprong op cameragebied mede te danken aan die ingenieurs van Minolta.

De vraag is nu in hoeverre deze oude liefde in stand blijft.

 

Sony is op dit op moment de enige die 2 werelden tevreden moet stellen. En dat vraagt wel wat lenigheid. En dat hebben ze enigszins gedaan door mount adapters te ontwikkelen, om zodoende de A-mount wereld te verleiden over te stappen naar de E-mount wereld.

Moeilijk te voorspellen hoe deze gang van zaken zich verder zal ontwikkelen. Vooralsnog blijf ik in de A-mount geloven en kan zodoende nog steeds gebruik maken van een aantal mooie oude Minolta objectieven.

 

Maar ik volg ook die stormachtige ontwikkelingen in de compact camera wereld. En dan met name de superzoom camera's (niet de RX1-serie full-frame) als RX10M4, een juweeltje van een toestel. Met een vaste zoomlens, dus je bent in één klaar met alles. Van 24mm tot 600mm of zelfs 1200mm.

Kleinere sensoren zijn door hun cropfactor in staat verder in te zoomen dan de Full-frame en APS-C camera's. En gezien de technologische vooruitgang in de sensortechniek, waarin Sony een grote uitblinker is, doet de beeldkwaliteit niet veel onder dan hun grotere broertjes en zussen.

Op dit moment maak ik al jaren gebruik van een HX400V als vakantiehulpje. Qua prijs-prestatie een niet te evenaren camera. En over de kwaliteit van de opnames met dit toestel ben ik zeer te spreken. En mijn medereizigers ook.

Nu maar wachten op hun opvolgers als een HX500V of een RX10M5 toestel. 

 

Ja, en technologische snufjes als in camera multiple exposure laat Sony als enige nog vooralsnog links liggen. Bij alle ander merken is deze feature bij de wat duurdere toestellen al heel normaal.

Vroeger, heel lang geleden in het analoge tijdperk, was ik zeer bedreven in double exposure opnames. Later in de donkere kamer. En nu achter de computer.

Ik kan mij voorstellen dat natuur, macro, portret en reclame fotografen, gezien het creatieve karakter, hierom zitten te springen. Als gemiddelde prosumer gaat dit aan mij enigszins voorbij.

Maar wie weet is Sony nu druk doende deze speciale techniek te verfijnen en wordt binnenkort vriend en vijand verrast met een nieuwe set aan technologische snufjes in hun camera's.

 

EMCsony 7juni2020

 

profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

------------------------------------------------------
Danny Budts
[ mailto:info@syndromeda.be | info@syndromeda.be ]
[ http://www.syndromeda.be/ | www.syndromeda.be ]