annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A 6500 instellingen

OPGELOST
profile.country.BE.title
Wscheire
Ontdekker

A 6500 instellingen

kan iemand mij de instellingen bezorgen voor actie en concert fotografie ?

Dank je wel.

2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Wscheire

 

Heb vanmiddag net m 'n A-6500 opgehaald, en ben die aan 't personaliseren.

Zelfs als je precies weet, hoe je alles wilt hebben/instellen, kost dat al vrij veel tijd.

 

Weet je niet waarvoor alles dient, is er eigenlijk maar 1 oplossing. Je zult de gebruiksaanwijzing moeten lezen.

Daar helpt geen lieve vader of moeder aan!

 

Je kunt zo ongelofelijk veel naar eigen inzicht, en idee instellen.

Dat heeft een geweldig groot voordeel. Maar maakt het ook lastig.

 

*

Als je net nieuw bent in de materie, is 't enorm lastig alle zaken te doorgronden. Waarvoor het echt dient.

En wat je er mee bereikt. Ik had voordien een Nikon D810. Maar deze Sony kan enorm veel meer.

Heeft veel meer "voorkeuzes".

 

Heb ondanks dat ik geen nieuweling was op fotogebied, er dagen aan moeten besteden, voor ik 't door had.

Met hulp van @Portmixus, en de andere experts, voor specifieke vragen, snap ik intussen vrijwel alles.

Maar de basis, moet je jezelf eigen maken.

 

******************

In ieder geval is 't naar mijn smaak, volkomen onmogelijk een duidelijk antwoord te geven op jouw vraag.

Als je "6 knopjes" op een bepaalde manier instelt, krijg je geheid nog geen foto, zoals je hem zou willen hebben.

 

******************

Heb geprobeerd e.e.a. toch enigszins inzichtelijk te maken.

Derhalve achterzijde van de A-6500 voorzien van cijfertjes. Uitleg volgt in de tekst hieronder.

 

A-6500 op z 'n rug gezien - incl cijfers.jpg

 

1          Hotshoe van de flitser. Ook te gebruiken om bijv. een microfoon op te monteren. En nog veel meer.

 

2          De uitklapbare flitser. Die als je op "15" drukt, tevoorschijn komt.

 

3+4     De gepersonaliseerde knoppen C1 + C2, die volledig zijn te programmeren naar eigen idee.

           Krijg je zonder keuzemenu, in 1x de door jou zelf gekozen aanpassing. Is super!

 

5         De draaiknop waarmee je kiest of je wilt fotograferen / filmen / panorama 's maken etc.

           Fotograferen kan op verschillende manieren. Diafragma voorkeuze = A / Sluitersnelheid voorkeuze = S.

          Of een geprogrammeerde voorkeuze = P. Die uit gaat gaat van "gemiddelden" Maar is wel goed.

          M = is alles handmatig ingesteld. Dan moet je wel precies weten hoe e.e.a. in elkaar steekt.

          AUTO en SCN = lees dat maar na in de gebruiksaanwijzing. Is te uitgebreid om uit te leggen.

 

6        Een draaiknop waarmee je of diafragma, resp. sluitersnelheid kunt aanpassen. Al naar gelang instelling.

          Of je naar wens kunt over- of onderbelichten. Hoe dat werkt, ligt ook weer aan je persoonlijke instellingen.

 

7-9    Horen eigenlijk bij elkaar. Er is een schakelaar die omhoog of omlaag wil, 7 of 9. En 1 middenknop = 8.

         De gekozen instelling is op vele manieren beinvloedbaar, naar eigen keuze.

         Ook daarvoor zul je in de gebruiksaanwijzing moeten duiken.

 

10    De wat onlogisch geplaatste knop, waarmee je de video start.

        Omdat het nogal eens wil voorkomen,dat je dat ongewenst doet, heb ik hem "afgezekerd",

        door hem alleen te laten werken, als knop 5 op filmen staat. Kun je ook naar keuze, in stellen.

 

11    Is een hele belangrijke knop.

        Daarmee kun je 12 onderwerpen te voorschijn laten komen die jij belangrijk vind. Naar keuze te plaatsen.

        Ook in de volgorde, die jij wilt.

        Dat gaat sneller als via de menu-knop. Nalezen in de gebruiksaanwijzing.

 

12    De ronde centrale knop. Met daaromheen 1, 4-zijdig te bedienen draaiwiel.

        Zou hem laten staan op de standaard waarden (dwz het 4 zijdige draaiwiel) Met name links, rechts,boven.

 

        Links indrukken, en je komt bij de keuze van single shot of continu fotograferen. Voor bijv. sport.

        Rechts indrukken, en je komt bij je ISO instellingen, die je dan desgewenst snel kunt aanpassen.

        Druk je boven op 't draaiwiel, krijg je de de verschillende opties in beeld, qua info.

        Meerdere malen drukken, veranderen die. Ook dat kun je precies naar eigen keuze instellen.

 

        De onderste keuze wordt door verschillende fotografen ook weer naar eigen keuze ingesteld.

        Ik gebruik hem zelf voor de scherpstelfunctie.

 

13    Is weer een Persoonlijk te kiezen knop. Om zeer snel ergens rechtstreek te komen.

        Vrijwel iedere fotograaf heeft z 'n eigen voorkeuren.

 

14    Is de instelling van de dioptrie. Kun je ook zonder bril, je eigen sterkte inprogrammeren.

        Heeft ook nadelen. Want als je met bril op 't beeldscherm kijkt, moet je die afzetten, als je door de

        aangepaste zoeker kijkt. Ik kijk intussen uitsluitend met bril door de zoeker.

 

15   De knop om de flitser uit z 'n rustplek te laten komen.

 

16   De menuknop. Waarschijnlijk de belangrijkse knop van 't hele toestel. Je kunt overal bijkomen.

       Alles instellen naar eigen keuze. Maar 't kost in deze vorm, ook de meeste tijd.

       Onder de "functieknop = 11", kun je de dingen die je vaak gebruikt instellen.

       Dat scheelt 1 handeling. En is dus makkelijker/sneller.

       En onder de persoonlijke knoppen, kun je de nog belangrijker zaken (voor jou) in stellen.

       Kun je direct ingrijpen. Staat alles in 1x, zoals jij 't wilt.

 

*

Elders zie je de instellingen die @Portmixus gebruikt. Tevens de mijne. Die ontlopen elkaar niet extreem veel.

 

Ik hoop je iets verder geholpen te hebben. Maar besef me enorm goed, dat je je de materie eerst eigen moet maken.

En dat lukt uitsluitend, door je er in te verdiepen. De gebruiksaanwijzing te lezen.

Vervelend genoeg isd die er voor de A-6500 alleen in 't Engels.

Maar er zijn zeer veel overlappende items met de A-6300. Die is er wel in 't Nederlands.

Is dat 1x duidelijk, ben je er ook vanaf. Er verandert niet enorm veel. De strekking blijft gelijk.

 

Maar als je dan 1x snapt hoe 't in elkaar steekt, weet je ook wat je moet doen.

In verschillende omstandigheden.

 

SUCCES.

 

 

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

profile.country.BE.title
Wscheire
Ontdekker

BEDANKT, nu kan rustig verder.

Zal zeker van pas konnen bijandere leden.

 

Ik zal zeker nog meer vragen hebben;ik ga die  zeker in dit blog stellen.

Het is ,vlug,leerzaam,en beantwoord recht op de vraag;

 

Succes

 

Ps,wie was de expert die mij geholpen heeft bij Grobet voor de aankoop?

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Wscheire, welkom op het forum!

 

Je vraag is nogal breed en te vaag. :wink: Er bestaan geen algemene "instellingen voor actie- en concertfotografie".

Veel hangt af van welke lenzen je hebt of wil gebruiken, je ervaring, je doelstellingen etc. Actiefotografie in daglicht? Wil je een auto "meebewegen" (=panning) of wil je de actie bevriezen?

 

Alleszins mijn poging op je toch van een antwoord te voorzien dat in veel situaties inzetbaar is:

-Zet je iso op auto.

-Zet je camera in de S-stand: kies een relatief langzame sluitertijd als je wil pannen, kies een korte sluitertijd als je de actie wil bevriezen (bv 1/1000 als vertrekpunt is goed).

-Zet je camera op AF-C zodat de scherpstelling continu gebeurt.

-Zet je scherpstelveld op breed, maar durf ook veranderen naar zone of zelfs naar uigebreid punt.

-Object volgen werkt niet betrouwbaar genoeg naar mijn mening, maar afhankelijk van de situatie kan het de moeite waard zijn. Je kan deze o.a. vinden in het scherpstelgebied-menu, onderste item.

-Zet de transportmodus op Hi of Hi+.

 

Deze link kan je ook misschien helpen je camera logisch in te stellen. https://community.sony.be/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/tips-a6500-menu-instellingen/td-p/2267176

 

Veel succes!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Wscheire
Ontdekker

Kan je me ook eens de plaats,naam van de toetsen geven. Dus op het toestel, waar staat welke toest en welke naam heeft die?Waar vind ik die toets (en)

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Wscheire

 

Heb vanmiddag net m 'n A-6500 opgehaald, en ben die aan 't personaliseren.

Zelfs als je precies weet, hoe je alles wilt hebben/instellen, kost dat al vrij veel tijd.

 

Weet je niet waarvoor alles dient, is er eigenlijk maar 1 oplossing. Je zult de gebruiksaanwijzing moeten lezen.

Daar helpt geen lieve vader of moeder aan!

 

Je kunt zo ongelofelijk veel naar eigen inzicht, en idee instellen.

Dat heeft een geweldig groot voordeel. Maar maakt het ook lastig.

 

*

Als je net nieuw bent in de materie, is 't enorm lastig alle zaken te doorgronden. Waarvoor het echt dient.

En wat je er mee bereikt. Ik had voordien een Nikon D810. Maar deze Sony kan enorm veel meer.

Heeft veel meer "voorkeuzes".

 

Heb ondanks dat ik geen nieuweling was op fotogebied, er dagen aan moeten besteden, voor ik 't door had.

Met hulp van @Portmixus, en de andere experts, voor specifieke vragen, snap ik intussen vrijwel alles.

Maar de basis, moet je jezelf eigen maken.

 

******************

In ieder geval is 't naar mijn smaak, volkomen onmogelijk een duidelijk antwoord te geven op jouw vraag.

Als je "6 knopjes" op een bepaalde manier instelt, krijg je geheid nog geen foto, zoals je hem zou willen hebben.

 

******************

Heb geprobeerd e.e.a. toch enigszins inzichtelijk te maken.

Derhalve achterzijde van de A-6500 voorzien van cijfertjes. Uitleg volgt in de tekst hieronder.

 

A-6500 op z 'n rug gezien - incl cijfers.jpg

 

1          Hotshoe van de flitser. Ook te gebruiken om bijv. een microfoon op te monteren. En nog veel meer.

 

2          De uitklapbare flitser. Die als je op "15" drukt, tevoorschijn komt.

 

3+4     De gepersonaliseerde knoppen C1 + C2, die volledig zijn te programmeren naar eigen idee.

           Krijg je zonder keuzemenu, in 1x de door jou zelf gekozen aanpassing. Is super!

 

5         De draaiknop waarmee je kiest of je wilt fotograferen / filmen / panorama 's maken etc.

           Fotograferen kan op verschillende manieren. Diafragma voorkeuze = A / Sluitersnelheid voorkeuze = S.

          Of een geprogrammeerde voorkeuze = P. Die uit gaat gaat van "gemiddelden" Maar is wel goed.

          M = is alles handmatig ingesteld. Dan moet je wel precies weten hoe e.e.a. in elkaar steekt.

          AUTO en SCN = lees dat maar na in de gebruiksaanwijzing. Is te uitgebreid om uit te leggen.

 

6        Een draaiknop waarmee je of diafragma, resp. sluitersnelheid kunt aanpassen. Al naar gelang instelling.

          Of je naar wens kunt over- of onderbelichten. Hoe dat werkt, ligt ook weer aan je persoonlijke instellingen.

 

7-9    Horen eigenlijk bij elkaar. Er is een schakelaar die omhoog of omlaag wil, 7 of 9. En 1 middenknop = 8.

         De gekozen instelling is op vele manieren beinvloedbaar, naar eigen keuze.

         Ook daarvoor zul je in de gebruiksaanwijzing moeten duiken.

 

10    De wat onlogisch geplaatste knop, waarmee je de video start.

        Omdat het nogal eens wil voorkomen,dat je dat ongewenst doet, heb ik hem "afgezekerd",

        door hem alleen te laten werken, als knop 5 op filmen staat. Kun je ook naar keuze, in stellen.

 

11    Is een hele belangrijke knop.

        Daarmee kun je 12 onderwerpen te voorschijn laten komen die jij belangrijk vind. Naar keuze te plaatsen.

        Ook in de volgorde, die jij wilt.

        Dat gaat sneller als via de menu-knop. Nalezen in de gebruiksaanwijzing.

 

12    De ronde centrale knop. Met daaromheen 1, 4-zijdig te bedienen draaiwiel.

        Zou hem laten staan op de standaard waarden (dwz het 4 zijdige draaiwiel) Met name links, rechts,boven.

 

        Links indrukken, en je komt bij de keuze van single shot of continu fotograferen. Voor bijv. sport.

        Rechts indrukken, en je komt bij je ISO instellingen, die je dan desgewenst snel kunt aanpassen.

        Druk je boven op 't draaiwiel, krijg je de de verschillende opties in beeld, qua info.

        Meerdere malen drukken, veranderen die. Ook dat kun je precies naar eigen keuze instellen.

 

        De onderste keuze wordt door verschillende fotografen ook weer naar eigen keuze ingesteld.

        Ik gebruik hem zelf voor de scherpstelfunctie.

 

13    Is weer een Persoonlijk te kiezen knop. Om zeer snel ergens rechtstreek te komen.

        Vrijwel iedere fotograaf heeft z 'n eigen voorkeuren.

 

14    Is de instelling van de dioptrie. Kun je ook zonder bril, je eigen sterkte inprogrammeren.

        Heeft ook nadelen. Want als je met bril op 't beeldscherm kijkt, moet je die afzetten, als je door de

        aangepaste zoeker kijkt. Ik kijk intussen uitsluitend met bril door de zoeker.

 

15   De knop om de flitser uit z 'n rustplek te laten komen.

 

16   De menuknop. Waarschijnlijk de belangrijkse knop van 't hele toestel. Je kunt overal bijkomen.

       Alles instellen naar eigen keuze. Maar 't kost in deze vorm, ook de meeste tijd.

       Onder de "functieknop = 11", kun je de dingen die je vaak gebruikt instellen.

       Dat scheelt 1 handeling. En is dus makkelijker/sneller.

       En onder de persoonlijke knoppen, kun je de nog belangrijker zaken (voor jou) in stellen.

       Kun je direct ingrijpen. Staat alles in 1x, zoals jij 't wilt.

 

*

Elders zie je de instellingen die @Portmixus gebruikt. Tevens de mijne. Die ontlopen elkaar niet extreem veel.

 

Ik hoop je iets verder geholpen te hebben. Maar besef me enorm goed, dat je je de materie eerst eigen moet maken.

En dat lukt uitsluitend, door je er in te verdiepen. De gebruiksaanwijzing te lezen.

Vervelend genoeg isd die er voor de A-6500 alleen in 't Engels.

Maar er zijn zeer veel overlappende items met de A-6300. Die is er wel in 't Nederlands.

Is dat 1x duidelijk, ben je er ook vanaf. Er verandert niet enorm veel. De strekking blijft gelijk.

 

Maar als je dan 1x snapt hoe 't in elkaar steekt, weet je ook wat je moet doen.

In verschillende omstandigheden.

 

SUCCES.

 

 

 

profile.country.BE.title
Wscheire
Ontdekker

BEDANKT, nu kan rustig verder.

Zal zeker van pas konnen bijandere leden.

 

Ik zal zeker nog meer vragen hebben;ik ga die  zeker in dit blog stellen.

Het is ,vlug,leerzaam,en beantwoord recht op de vraag;

 

Succes

 

Ps,wie was de expert die mij geholpen heeft bij Grobet voor de aankoop?