annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A-6500 - touchscreen - praktijktest

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Sony A-6500 - touchscreen - praktijktest

 

Hier boven kunt u in de video zien, dat het toetsen van 't videoscherm uitermate precies werkt.

 

In de gebruiksaanwijzing staat dat je zelf moet scherpstellen. Handmatig. Maar dat klopt niet.

Als de scherpstelfunctie op AF-C staat, en 't scherpstelgebied op breed, stelt hij zelf scherp.

De snelheid van scherp stellen is in 't menu aan te passen.

 

Hieronder de gebruiksaanwijzing:

 

Settings touchscreen - bij video.jpg

 

Een paar opmerkingen.

Als je je beeldscherm aanraakt, op het scherp te stellen punt, laat hij dat punt niet zien.

Er komt wel een melding, dat er is scherpgesteld (spotfocus + een soort handje).

Maar die staan altijd op dezelfde plaats. En dus niet op de plaats waar je scherp stelde.

Die "plek" zou ik graag in beeld zichtbaar houden, omdat je dan exact weet

"waar" je hebt scherp gesteld.

 

Als je namelijk gaat "pannen", blijft het scherpstelpunt precies op dezelfde plaats, van je scherm

resp. sensor staan.

Dus als je hebt scherp gesteld op 1 cm van rechts en 2 cm van boven, op je schermpje,

blijft dat de plek, waarop opnieuw wordt scherp gesteld.

 

Wil je dus, dat er wordt bijgesteld qua scherpte, moet je je touchscreen NIET gebruiken!

Maar zet je uiteraard de zaak op AF-C + zeg maar breedbeeld, drukt dan op de foto-ontspanknop

dan wordt er scherp gesteld, en daarna op de rode filmknop.

 

Dan gaat de film lopen, en stelt hij scherp. En blijft dat doen tijdens de hele opname.

Loopt de opname, en wil je dan scherp stellen op een bepaald punt kan dat.

Scherm aan tippen, en exact op dat punt, stelt de camera scherp.

Maar houd vanaf dat moment, het gekozen punt als scherpstelpunt aan.

(Mits je hebt gekozen voor AF vergrendeling uit)

(Heb je gekozen voor "AF vergrendeling aan", volgt hij het gekozen onderwerp) 

 

*

Je kunt ook met schuifbewegingen in de videomodus scherpstellen.

Dan moet je naar de flexibele punten toe.

Die kun je trouwens ook plaatsen, door aan te tippen.

Blijft even zichtbaar op je beeldscherm, waar je dat gedaan hebt. Verdwijnt dan weer.

Zou ook die plaats graag zichtbaar willen houden, tijdens de hele opname.

Identiek aan eerder genoemd.

 

*

Wil je de gekozen plek voor scherpstelling opheffen, kan dat heel makkelijk.

Op 't beeldscherm de gekozen spotfocus opheffen, door op 't kruisje te toetsen.

Of de ronde centrale knop 1x in te drukken.

 

De flexibele punten, kun je alleen opheffen met de ronde centrale knop.

 

*

Bij filmen uit de hand, zou ik 't touchscreen nooit gebruiken.

Wat met de minste of geringste beweging stelt hij scherp op iets wat je niet wilt.

Filmend vanaf statief, en dan exact kiezend, voor 1 of afwisselend meerde plekken scherp,

dat werkt prima.

 

Denk bijv. aan 2 beestjes op een bloem. Dan kun je van 't ene naar andere beestje switchen.

En dat is geheid erg mooi. Aleen het onderwerp moet dan compleet zonder beweging zijn.

Op een wiebelende tak, gaat het al mis.

 

 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt Tjardi!

Ondanks ik geen videopersoon ben, vind ik het wel goede info!

 

Heb je ook al object volgen geprobeerd? Ik denk dat dat wel iets handig is om te gebruiken in video, omdat het "intelligent" het onderwerp blijft volgen wat je aangetikt hebt. Iets wat ik -voor mijn bescheiden video's- graag gebruik. (Maar niet voor foto...)

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Onderwerp volgen heb ik nog niet geprobeerd. Maar ben er wel zeer geinteresserd in.

Neem aan, dat het centrale AF vergrendeling is, die jij naar ik meen, niet erg betrouwbaar vond.

 

In princiepe is een onderwerp volgen, een nog een mooiere/betere optie dan wat er gebeurd

bij AF-C / breedbeeld.

Dan pakt de camera alles wat op z 'n lens komt. En stelt daarop scherp. Heb je dus geen inloed op.

 

Maar in de gebruiksaanwijzing staat ook weer, dat je de AF- vergrendeling uit moet zetten.

Maar elders in diezelfde gebruiksaanwijzing wordt dat ook weer tegen gesproken. Zal 't gaan proberen.

Dan weten we het zeker.

 

*

Heeft even niets met dit onderwerp te maken. Maar stuur je nog even de info hoe ik m 'n GPS

op de iPhone6 gekoppeld krijg? Bij voorbaat dank.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej Tjardi,

 

Ik heb "object tracking" onder een van de Fn-menu's gezet. Het enige wat je moet doen is deze inschakelen.

De 1e keer wanneer je deze inschakelt, krijg je een vierkantje in het midden van het scherm waarbij de instructie zegt dat je nu op je onderwerp moet mikken en op "ok" moet drukken. Negeer dit. (Dit is ook wat Dpreview niet begrepen heeft en daarom schrijft dat het idioot werkt, wat niet zo is.)

 

Je kan nu terug normaal fotograferen of filmen maar als je nu op het scherm tikt, krijg je een dubbele kader rond je onderwerp en blijft hij het onderwerp volgen. Belangrijk is wel dat je pas kan tikken NADAT je op opnemen hebt gedrukt.

 

PS is het goed als ik de GPS instructies maak wanneer ik mijn camera terug heb? Het was vrij omslachtig en dan kan ik met screenshots werken om het in een artikel te steken.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Nog even een vraag. Is "object Tracking" het zelfde als "Center Lock AF"

Heb dat intussen geprobeerd, en dan krijg je precies hetzelfde dubbele kadertje.

Neem dus aan dat dit het is.

 

*

Uiteraard is 't prima dat je 't verhaaltje van de GPS in alle rust klaar maakt.

Vind het allang mooi, dat je het wilt doen.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Hierbij naar aanleiding van de opmerkingen van @Portmixus even een kleine aanpassing in de

gebruiksaanwijzing.

 

Wat is er veranderd:

Je kunt nu ook in video, de centrale AF, op slot zetten.

Dan wordt na het aantippen van je onderwerp, dat specifieke onderwerp gevolgd.

 

Heb daar nog geen proefopnamen van, maar ga dat nog zeker doen.

LET OP. Het aantippen kan pas, NA dat u de film heeft gestart. Anders werkt het niet.

 

En dat is dus anders, als bij een NIET gelocked onderwerp. Daar kun je ook in standby al voor kiezen.

 

Settings touchscreen - bij video 1.jpg

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat klopt, het heet officieel center lock AF...wat ik zo'n weinigzeggende benaming vind. Vandaar dat ik in mijn hoofd altijd spreek over object tracking :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training