annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

TIPS: A6500 menu instellingen

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

TIPS: A6500 menu instellingen

Deel in deze thread je eigen menu-instellingen voor de A6500!

 

Als ik meer tijd heb, dan geef ik deze thread een update met uitleg waarom ik bepaalde instellingen zo kies. Voor deze camera geldt een stukje dat ik na verloop van tijd de instellingen lichtje zou wijzigen, aangepast aan de ervaring met deze camera. Maar dit kan voor zeer veel mensen een ideaal beginpunt zijn!

DSC_1071.JPG

DSC_1072.JPG

DSC_1073.JPG

DSC_1074.JPG

DSC_1076.JPG

DSC_1078.JPG

DSC_1080.JPG

DSC_1081.JPG

DSC_1082.JPG

DSC_1083.JPG

DSC_1084.JPG

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
9 ANTWOORDEN 9
profile.country.BE.title
Portmixus
Held
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Zoals beloofd, deze post @b-coz.be

Hoe bevalt de A6500? :wink:

Je hebt sowieso een van de eerst leverbare modellen! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Leuk je instellingen door te geven.Ik heb ze vergeleken met je instellingen van je "oude" A-6300 en 7R mk2.

 

Die zet ik even hieronder neer ter vergelijing.

 

Is best interessant, welke keuzes je maakt in de diverse instellingen.

In de "custom keys" verander je vrijwel niets. Er komt alleen 1 knop bij, die wordt ingevuld.

 

Daarintegen zijn de 2 rijtjes a 6, die je met de fn-knop bedient, nog al gewijzigd.

Gelet op de thans aanwezige IBIS, hebben alle instellingen, die met flits te maken hebben, het veld moeten ruimen.

Daarvoor komen terug, alles wat te maken heeft met de instelling van de IBIS.

Aangezien je, naar ik begrijp, ook veel werkt met "niet Sony lenzen, belangrijk.

Ik zelf werk uitsluitend met Sony lenzen. En die worden 100% ondersteund naar ik begrijp.

 

*

Ook als ik naar m 'n eigen gebruik, van de ingebouwde, hetzij opgezette flitser kijk ........

Is dat vrijwel nooit. Dus echt missen zou ik die ook niet. Voor die enkele keer kan 't ook via 't menu.

 

Tevens, gelet op jou bijna niet filmend gedrag, is ook de zebra verdwenen.

Bij fotograferen gebruik ik hem heel soms. Maar meestal stoort hij mij. Dus die keuze is ook zeer goed begrijpbaar. 

 

Zie ook dat de Selftimer voor bracketing is ingeruild. Voor priority in witbalans.

 

*

Zou zelf de gekozen reeksen, op dezelfde plaatsen zetten (waar mogelijk) als bij de 7R mk2.

Maar in de praktijk zie je de symbolen, en maakt de plek niet veel uit.

 

Nog even een vraag. Wat doe je met de "finder van de framerate" Die had je bei de A6300 ook al.

En vind je met knopdruk "gridlines" invoegen echt belangrijk.

Kan toch bijna net zo makkelijk met de bovenkant centrale wiel?

 

Verder begrijp ik je keuze 's volkomen.

En de menu 's lijken me een verademing.

 

Hieronder de vergelijking:

 

Settings 01a.jpg

 

Settings 02a.jpg

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Tjardi!

 

Fantastisch dat je ze zo naast elkaar zet!

 

De knoppen layout van de A6500 is bijna dezelfde als deze van de A7RII, dus de knoppen wijzig ik niet. Behalve stille sluiter. Deze verhuist helaas naar het Fn-menu.

De Fn knoppen zou ik ook hetzelfde houden als de A7RII, maar op het moment dat ik de A6500 instelde, had ik mijn A7RII niet bij de hand. Vandaar de verschillen. 

 

Ook zal ik toegeven: 12 functies zijn teveel om zinvol in te vullen. Vandaar dat er ook functies tussen staan die ik heeeeeeeeel zelden nodig heb. Zo verander ik zelden de IBIS brandpunten bv, maar heel af en toe is dat nodig in geval van bv een Samyang lens.

 

Ik koop binnenkort hoogstwaarschijnlijk toch de A6500...ik vond de A6300 al fantastisch, maar ik wou echt touchscreen en IBIS, dat is er nu. Voor mij bijna een perfecte camera (realistisch gesproken).

En wanneer ik mijn eigen A6500 heb, zal die er uitzien zoals mijn A7RII ingesteld staat.

 

 

Ook is "metering mode" nu iets zinvol geworden op de A6500, wat betekent dat ik het in de praktijk wel zal veranderen tussen "entire screen average" en "highlight priority". Deze 2 modi zijn nieuw voor de A6500 en ZOVEEL nuttiger voor mijn gebruik. De entire screen average meet het licht echt over heel het beeld, maar dat betekent dat als je de compositie een beetje verandert, de lichtmeting minder agressief verandert, wat zelfs bij multi wel het geval was. De highlight priority houdt enkel en alleen rekening met de absolute hooglichten. Tamelijk agressief, maar zéér nuttig als je de hooglichten absoluut niet wil uitbranden (zoals bv een trouwkleed). 

 

Center-lock AF gebruik ik nooit, wegens onbetrouwbaar. Maar op de A6500 heeft het enigszins toch een nut: als je video gebruikt, schakel ik dit in. Dan kan je tikken op het onderwerp. En voor video werkt dat voldoende goed, meestal zijn het geen al te snel bewegende onderwerpen.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De gridlines gebruik ik nooit, ik gebruik inderdaad zoals jezelf de virtuele horizon. Dat is pas echt nuttig!

Dat was opvulling van een knopje...

 

De finder framerate: ik heb absoluut geen problemen met een EVF framerate van 50Hz, maar de optie bestaat op de A6300 en A6500, dus heb deze ook onder Fn geplaatst. Ook kan je de EVF framerate veranderen als je verschillende malen op "displ" drukt tot je het zwarte scherm met alle instellingen krijgt. Als je dan op Fn drukt, kan je bepaalde "vastbepaalde" functies wijzigen. Maar deze tip had ik ooit al eens gegeven, dus dat wist je wellicht al :wink:

 

Nu stoort het me dat ik de IBIS niet op dezelfde plaats heb gezet als op de A7RII voor de screenshots :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Dank je voor je aanvulling. De framerate van de EVF. Daar draait het dus om.

Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik 't verschil tussen beide instellingen nauwelijks kan zien.

Die tip die je gegeven had, was ik inderdaad vergeten.

Maar er kan met die gecompliceerde camera 's intussen ook zo verrekte veel.

 

Had even de indruk, dat het op de framerate van de film zou slaan. Maar dat is dus volstrekt niet aan de orde.

 

*

Virtuele horizon is inderdaad enorm gemakkelijk. Zeker bij forse groothoeken voorkom je vertekening,

door de zaak volkomen recht t.o.v. je onderwerp te houden.

Heb zelf de gridlines wel vaak aan staan. Storen me niet. Al brengen ze ook niet extreem veel.

 

Heb jij zelf bij fotografie de zebra aan? Neem aan van niet.

Bij video is 't verduveld handig om overbelichting tegen te gaan. Bij fotografie verstoort het meestal de zoeker.

profile.country.BE.title
b-coz.be
Ontdekker

super merci! @Portmixus

Wel hij is deze woensdag geleverd en gisterenavond al wat mee zitten spelen. 

Eerste indruk is al super en die lens 18-105G ook wel nice, ik verschiet ervan voor F4! 

 

Dit weekend wat meer mee 'spelen' en uw instelligen eens uitproberen!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

@Tjardi

 

Ik gebruik zebra inderdaad nooit, maar ik vind het wel een knappe functie! Het is inderdaad te afleidend het het scherm/zoeker om continu te fotograferen.

Bovendien (en sommige puristen zullen dat niet graag horen?) betrouw ik heel erg op mijn eigen ogen en de EVF. Als je je camera lang genoeg gebruikt (en instelt), dan zie je in de EVF uit ervaring wat overbelicht is/zal zijn in RAW en wat niet. Dat is weer zo'n knap pluspunt van de EVF...ondertussen kan ik echt niet meer zonder :laughing:

 

Het verschil tussen de framerates zie je bijna niet voor normaal filmen/fotograferen, enkel bij snel heen en weer bewegen een beetje. Wat mij wel opvalt is dat bij de hogere framerate de kwaliteit van de zoeker ietsje naar beneden gaat. Voor mij is dat de reden om gewoon op 50Hz te laten, en deze verversingssnelheid vind ik meer als snel genoeg!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Wscheire
Ontdekker

Kan je me ook eens de plaats van de toetsen en naam geven, op de a6500?