annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Vraag indirect flitsen

OPGELOST
mtvdsteen
Nieuw

Vraag indirect flitsen

Sinds kort heb ik een sigma flitser ef 610 super. Bij indirect flisen vanaf de camera (sony a57) op de p-stand is er enkel een goede belichting als ik de iso waarde op 100 zet. Op het venster van de flits staat dan niet FP. 

Staat de flitskop gewoon vooruit dan doet die het altijd prima met alle instellingen.

Als ik draadloos flits dan werkt de flitser ook altijd prima, zelfs bij indirect flisen. Dan staat er wel FP op het venster.

 

Hoe kan het nu dat als de flitser op de camera zit met de flitskop omhoog, dat hij altijd overbelicht bij hoger dan 100 iso en dat de flitser geen FP in het scherm zet. Instellingen zijn met de reparatiedienst doorgenomen en die vinden  het normaal dat de flitser overbelicht bij indirect flitsen op de camera.

 

Ik dus niet en vraag me af of iemand daarmee ervaring heeft.

 

Al vast bedankt, Martin van der Steen

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Martin,

 

Ik begrijp je vraag. Ik ken de Sigma flitsen niet zo goed, maar het is inderdaad niet zo logisch dat een flits net overbelicht als hij indirect flitst. De af te leggen weg voor het flitslicht is immers langer en met meer lichtverlies (aangezien indirect flitsen het licht meer verstrooit). De flits overcompenseert als het ware. (of ander gezegd: de camera zegt tegen de flits om te overcompenseren...)
Ik vermoed dat er een "geen 100% compatibiliteit" is tussen de sigma flits en de A57 wat in principe niet Sony hun verantwoordelijkheid is.

 

FP (bij Sony flitsen heet dit HSS) is enkel van nut (en actief) bij sluitertijden hoger den de flash synch snelheid. (voor de A57 is dit 1/160 dus ga je sneller, dan is FP actief) Het is bovendien "logisch" dat FP enkel actief kan zijn als je rechtstreeks flitst: FP werkt als een stroboscoop (meerdere flitsen in 1 opname) en is bijgevolg niet krachtig. Draadloos kan dit wel omdat de fabrikant ervan uit gaat dat het flitsen rechstreeks op het onderwerp gebeurt.

 

Zit er iets op je flits (bounce kapje?)

Ik heb wel geweten dat het indirect flitsen overbelicht als er geflitsts werd met een bounce kap, maar in identieke omstandigheden op dezelfde plaats zonder bouncekap gebeurde het flitsen feilloos.

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Martin,

 

Ik begrijp je vraag. Ik ken de Sigma flitsen niet zo goed, maar het is inderdaad niet zo logisch dat een flits net overbelicht als hij indirect flitst. De af te leggen weg voor het flitslicht is immers langer en met meer lichtverlies (aangezien indirect flitsen het licht meer verstrooit). De flits overcompenseert als het ware. (of ander gezegd: de camera zegt tegen de flits om te overcompenseren...)
Ik vermoed dat er een "geen 100% compatibiliteit" is tussen de sigma flits en de A57 wat in principe niet Sony hun verantwoordelijkheid is.

 

FP (bij Sony flitsen heet dit HSS) is enkel van nut (en actief) bij sluitertijden hoger den de flash synch snelheid. (voor de A57 is dit 1/160 dus ga je sneller, dan is FP actief) Het is bovendien "logisch" dat FP enkel actief kan zijn als je rechtstreeks flitst: FP werkt als een stroboscoop (meerdere flitsen in 1 opname) en is bijgevolg niet krachtig. Draadloos kan dit wel omdat de fabrikant ervan uit gaat dat het flitsen rechstreeks op het onderwerp gebeurt.

 

Zit er iets op je flits (bounce kapje?)

Ik heb wel geweten dat het indirect flitsen overbelicht als er geflitsts werd met een bounce kap, maar in identieke omstandigheden op dezelfde plaats zonder bouncekap gebeurde het flitsen feilloos.

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
mtvdsteen
Nieuw

Dank je voor de snelle reactie, Portmixus. De compatibiliteit zal ik nog eens checken.