annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Samyang 14mm f2.8 : Geschikt voor jou?

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Samyang 14mm f2.8 : Geschikt voor jou?

Samyang 14mm f2.8 : Geschikt voor jou?

door: Albert Dros

 

Ik krijg vaak vragen naar m’n hoofd geslingerd over deze relatief goedkope lens. Mede omdat ik, zelfs nu ik de Sony Zeiss 16-35 heb, deze lens nog steeds vaak gebruik, met name voor nachtfotografie. Voor ‘instappers’ van het e-mount systeem zijn er vrij weinig extreme wide-angle primes beschikbaar voor de Sony e-mount. Ik heb deze lens dan ook al aan talloze mensen aanbevolen. Samyang kan trots zijn :wink: 

 

Ik ben fan!

Nu, waarom ben ik zo’n fan van deze lens? Wij Hollanders houden van goedkoop! En deze lens is, zeker voor zijn specs, niet duur! Namelijk rond de 400 euro. Ik fotografeer voornamelijk landschappen. Voor sommige is deze lens misschien te wijd. Voor mij geldt echter de regel: Hoe wijder, hoe beter. Soms vind ik de 14mm Samyang nog steeds niet wijd genoeg voor bepaalde shots die ik in gedachte heb. De lens voelt kwalitatief ook zeer degelijk aan. Met een maximale opening van f2.8 is deze lens perfect te gebruiken als wide angle prime voor nachtlandschappen, met name sterrenfotografie. In deze niche, die overigens steeds populairder wordt, is deze lens dan ook op z’n best.

 

Maar vergis je niet. Toen ik voor het eerst een e-mount systeem gebruikte, heb ik de 14mm Samyang er gelijk bij gekocht. De enige echte wide angle optie was op dat moment de Sony Zeiss 16-35mm f4, en daar was op dat moment geen budget voor (1400 euro). Dit was dan ook mijn meest gebruikte lens. Qua scherpte, liet deze lens mijn 28-70mm kit lens ook volledig achter zich. De Samyang lens is erg scherp, zelfs wijd open! Natuurlijk op f2.8 wel iets softer dan op f8, maar nog prima te gebruiken. Ik heb op een gegeven moment toch de 16-35 aangeschaft, aangezien die natuurlijk een stuk flexibeler is (bevindingen en wat vergelijkingen met de Samyang HIER te lezen). 

 

Waarom gebruik ik hem nu nog?

 

Voor het ‘normale’ wijde werk gebruik ik tegenwoordig voornamelijk de 16-35 Sony Zeiss Tessar. Echter, als ik ’s nachts op pad ga gebruik ik ALTIJD de Samyang lens. Uiteraard doordat deze een Aperture heeft van f2.8 en hierop nog rag scherp is. Dit is dan ook de grootste kracht van de 14mm Samyang. 

 

Manueel

 

De Samyang 14mm is een manuele prime lens. Dat wil zeggen dat er geen elektronische verbinding is met de camera body. EXIF data wordt dus ook niet door gestuurd en er moet handmatig scherpgesteld worden. Dit is ook een aspect wat vrij veel mensen af schrikt. Ik hoor wel eens mensen zeggen ‘Als deze lens autofocus had was hij perfect geweest!’. Zelf frons ik dan altijd een wenkbrauw. Op wijde focal lengths bij het schieten van landschappen, beveel ik sowieso altijd aan om manueel te focussen. Ik heb regelmatig dat de autofocus (van andere lenzen) er een klein tikkie naast zit en dit geeft toch een minimaal verlies aan scherpte. Dat de Samyang alleen handmatige focus heeft, is voor mij dus helemaal geen probleem. 

 

Pluspunten (samengevat)

 

- Scherp! Zelfs op f2.8

- Relatief goedkoop

- Wijd (hoe wijder hoe beter)

- Bevordert hier door creativiteit

- Prima kleur en contrast

 

Minpunten

 

Uiteraard heeft deze lens ook een aantal minpunten:

 

- Allereerst is de lens vrij zwaar. Het is een 14mm f2.8 prime, dus het is een vrij grote bonk glas.

- Er treedt zonder correctie vrij veel vervorming (distortion) op. Dit is makkelijk op te lossen door een lens profiel te downloaden en dit toe te passen in Lightroom

- De lens is volledig manueel. Sommige mensen zien manuele focus als een obstakel. Ik zou dit zelf nooit als probleem zien. Echter, een minpuntje is wel dat deze lens geen data door geeft aan de body. De Aperture zul je dus zelf moeten onthouden en bij je EXIF moeten toe voegen, mits gewenst.

- Filters. Dit is eigenlijk het grootste minpunt van deze lens. Doordat de lens zo bol is en een ingebouwde lenshood heeft om het glas te beschermen is het monteren van standaard filters onmogelijk. Er is een filtersysteem beschikbaar, maar dit werkt allemaal erg onhandig.

- Als laatst: Quality Control. Hier waarschuw ik mensen altijd voor. Test de lens voor je hem koopt altijd even goed. Ik heb namelijk verschillende exemplaren moeten proberen voordat ik een exemplaar had waar ik tevreden mee was. Het komt helaas regelmatig voor dat de lens aan 1 kant niet volledig scherp is. Dit is overigens niet alleen bij mij gebeurt, maar een bekend probleem bij deze desbetreffende lens. Hoe kun je dit testen? Ga recht voor een billboard staan en maak een foto. Gebruik een Aperture van rond de f8-11. Zoom dan in-camera in op de hoeken van het beeld en check of niet 1 kant van het beeld onscherp is.

 

Is deze lens voor jou?

 

Deze lens is voor jou als:

 

- Je van sterrenfotografie houdt. Vooral dan is het een no-brainer om aan te schaffen.

- Je vaak landschappen fotografeert en niet extreem veel geld wil uitgeven aan bv een Zeiss.

 

Voorbeeld foto's:

 

 Looking Up

 

Looking Up

 

Purple

 

Rotterdam CS

 

Horse of Marken

 

Vond je dit stukje nuttig? Laat dan even een reactie achter :slight_smile:

 

Albert Dros

www.albertdros.com

 

volg mij op: Facebook | Flickr | 500px | Instagram

 

 

 

9 ANTWOORDEN 9
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Mooi artikel! Het is wel duidelijk dat je GROTE fan bent van deze Samyang lens :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Uiteraard, dat was toch algemeen bekend :slight_smile: ?

profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Leuk artikel Albert, knappe foto's ook!

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Thanks!

profile.country.BE.title
joepeete8
Lid

Ook één van mijn favoriete lenzen ondanks ze volledig manueel is. Met de A7II is dit echter geen probleem.

Ik gebruik de app "lenscompensatie" van Sony (playmemories) waar ik dan verschillende profielen heb aangemaakt en deze kies vooraleer ik een foto neem. Zo word de EXIF data ook mooi mee opgeslagen.

 

 

20150320-Sony A7II-_DSC8515.jpg

 

20150321-Sony A7II-_DSC9385.jpg

www.joeripeeters.com
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej Joeri!

 

Knappe foto en goeie tip overigens van de app voor de profielen! Heb geen MF lens, maar wil ik wel eens uitproberen! (ironisch genoeg heb je de exif gestript? :wink: )

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
joepeete8
Lid

Vergeten te aktiveren in Lightroom tijdens het exporteren. Bij deze foto's had ik de app trouwens nog niet.  

Hier een voorbeeld van de app:

 

2015-10-19 21.39.24.jpg

www.joeripeeters.com
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Echt top Joeri! Vind ik een gouden tip!

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Dit wst ik zelf niet eens! Erg handig!