annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

ondersteuning voor lenscorrectie in Light Room

OPGELOST
Redgy1
Lid

ondersteuning voor lenscorrectie in Light Room

Sinds kort heb ik dus de A6300 en Sony E 18-105 en het verwonderd me dat als ik mijn foto's wil bewerken in LR (CC) de lens in JEPG mode niet herkend word maar wel in RAW, en er zit toch wel zeer veel vervorming op deze lens, een horizon is precies met een kleine boog getrokken. Enig idee hoe dit op te lossen? 

 

Redgy1
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Kan me ook voorstellen dat LR geen jpeg lenscorrecties ondersteunt omwille van het bestaan van ingebouwde lensprofielen in de camera. LR zou een correctie toepassen op een door de camera gecorrigeerd bestand. Komt niet goed dan :wink:

 

Het zal waarschijnlijk een bewuste keuze zijn van LR om het enkel in RAW mogelijk te maken.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej Redgy!

 

Hij herkent de lensprofielen niet automatisch, maar je kan lensprofielen normaal wel handmatig inschakelen niet?

Ik zou het eens moeten proberen op een jpeg...

 

Daarnaast heb ik 2 opmerkingen:

-Als je handmatig lensprofielen kan inschakelen: dan kan je "het inschakelen van een lensprofiel" opslaan als een voorinstelling en LR deze voorinstelling laten toepassen tijdens importeren.

-De A6300 (en andere modellen) corrigeren reeds voor lensfouten! Het KAN zijn dat deze niet ingeschakeld staat in het menu, best alles aanzetten! Dan zou je vervorming moeten gecompenseerd zijn in feite...

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Redgy1
Lid

dat is het hem juist, in RAW herkent hij de lens maar niet in JEPG, daar is er slechts 1 keuze en dat is de Sony DT 18-200/ 3.5-6.3

Redgy1
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ok, maar als je lensprofiel in de camera is ingeschakeld, moeten de correcties al toegepast zijn op de jpeg en hoef je in LR geen lenscorrectie te doen.

 

Ik denk dat dat je beste optie is.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Kan me ook voorstellen dat LR geen jpeg lenscorrecties ondersteunt omwille van het bestaan van ingebouwde lensprofielen in de camera. LR zou een correctie toepassen op een door de camera gecorrigeerd bestand. Komt niet goed dan :wink:

 

Het zal waarschijnlijk een bewuste keuze zijn van LR om het enkel in RAW mogelijk te maken.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training