annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Miniatuurfotografie: zoek naar hoog kwalitatieve lens met goede scherpte-diepte voor Alpha 7RIII

profile.country.BE.title
F3ankM
Ontdekker

Miniatuurfotografie: zoek naar hoog kwalitatieve lens met goede scherpte-diepte voor Alpha 7RIII

Beste amateur- en/of professioneel fotograaf,

ik ben op zoek naar een hoog kwalitatieve en lichtgevoelige lens met zeer goede scherpte-diepte voor het fotograferen van mijn automodellen, schaal 1/43. Ik bezit een 24-70mm f2.8 G-Master lens, eveneens een 90mm f2.8 macro G-lens waarmee ik - in combinatie met de Alpha 7RIII - uiteraard haarscherpe beelden kan maken, maar voor foto’s met een goede scherpte-diepte, zijn deze lenzen met uitzonderlijk bokeh, minder geschikt (dat is althans mijn ervaring).

Kunnen jullie mij mogelijk enig advies geven? Bij voorkeur hou ik het bij een lens uit het Sony assortiment.

Dank je bij voorbaat!

9 ANTWOORDEN 9
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo,

 

Leuke combinatie van apparatuur.

Maarre, wat ik van scherptediepte weet is dat die vooral afhangt van brandpuntsafstand en diafragma. Wat dat betreft zou je dus met een groothoeklens met f11 of kleiner (dus hoger f-getal) moeten schieten.

 

Mijn T*****n 28-75 f2,8 heeft een mooie scherptediepte en kan vanaf iets van 28cm scherpstellen op 28mm. Volgens mij zou dat geschikt zijn voor je.

 

Maarre, het is geen Sony-lens (maar wel een mooie vervanger van mijn FE2470Z).

 

Ben benieuwd waar je op uitkomt. Probeer eens wat lenzen te lenen of huren, voor je beslist.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @F3ankM 

 

UIt je bericht kan ik niet helemaal opmaken waar je precies naar op zoek bent. Een goede scherptediepte kan voor de een veel onscherp betekenen en voor de ander juist alles scherp. Je hebt al twee heel mooie lenzen, dus ik ben benieuwd (naast het bokeh) waar je tegenaan loopt.

 

Groet,

Antonette

profile.country.BE.title
F3ankM
Ontdekker

Antonette,

dank je voor jouw reactie. In dit specifieke geval wil ik mijn miniatuurautootjes van koplamp tot achterzijde scherp hebben of m.a.w. alles scherp. Ik kan uiteraard met een zeer klein diafragma werken, maar heb het gevoel dat ik mijn lenzen hiermee niet optimaal gebruik.

Ondertussen begrijp ik, dat focus stacking een mogelijkheid is, maar dit is voor mij eerder een kunstgreep. Mogelijk biedt een andere lens niet onmiddellijk een (betere) oplossing?

Met vriendelijke groeten,

Frank

profile.country.NL.title
Pimpandoer
Lid

Probeer eens wat meer afstand te nemen van de miniatuur auto. Dat geeft ook meteen winst in scherptediepte.

Doe dat met 50mm tot 70mm op je zoom bij F8. Uiteraard staat je onderwerp er dan te klein op maar dat is misschien met een beetje croppen op te lossen.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @F3ankM 

Dankjewel voor de verheldering! Ja ik zat idd ook aan focus-stacking te denken. De mooiste 'scherpte' van een lens zit meestal zo'n twee stops boven de maximale lensopening. Dus wat dat betreft klopt je redenering dat bij kleinere lensopeningen (waar je dan naartoe moet om alles scherp te krijgen) je niet de lens optimaal gebruikt. Met focus-stacking kun je dat wel doen, je gebruikt een aantal opnames in de meest optimale scherpte om een beeld te creeëren. Met deze gedachtengang zou je dan verwachten dat een lens met een minder grote maximale lensopening voor jou geschikter zou zijn, maar vaak geven deze juist een minder eindresultaat door ander glas/andere techniek en heb je hoogstwaarschijnlijk een grotere minimale scherpstelafstand wat me met jouw onderwerpen onhandig lijkt.
Mijn advies zou zijn met de 90 mm macro focus stacking aan de gang te gaan.

Groet!
Antonette

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Ik heb een aantal motorfiets modelletjes regelmatig met de SonyZeiss 55/1.8 gefotografeerd en dat beviel uitstekend (min. afstand 50 cm berekend vanaf de camera sensor).

Beviel me beter dan met de 90mm/2.8

 

grt, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@F3ankM 

 

zie voorbeeld (moest even zoeken😉) van de 55 mm op diafragma 2.8

 

ducjes.jpeg

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Stevenvh17
Ontdekker

Voor mij zou focus-stacking bestraft mogen worden met verdrinken, ophangen en vierendelen. (Net als die andere miskleun, HDR, trouwens.) Als je te vaak moet teruggrijpen naar focus-stacking ben je volgens mij met het verkeerde objectief aan het werk.

Toen ik recent de overstap naar mirrorless maakte (α7R III) koos ik als eerste objectief de 100mm STF OSS. (Ik hou van modelfotografie.) Ik denk dat onze vrienden in Minato het maar matig zouden waarderen als ik zo'n pracht van een lens zou gebruiken om te gaan focus-stacken.

 

Terzake. Ik denk dat een DoF (scherptediepte) calculator je hier kan helpen. Je kan met je parameters spelen tot je de gewenste scherptediepte hebt zonder dat je een halve dag bezig bent met het verplaatsen van je camera en je object. En je kan ook eens de berekening maken voor een objectief dat je (nog) niet hebt! 

De eerste calculator waar mijn oog op viel is deze: https://www.photopills.com/calculators/dof.

Toont duidelijke schema's, en je krijgt er nog een handvol extra calculators bij.

 

Succes gewenst!

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Veel van de technieken die wij nu gebruiken in programma's als Lightroom en Photoshop zijn afkomstig vanuit de analoog fotografie. Kan nog herinneren dat ik in de Doka les kreeg om blending te leren. cartonnetjes knippen en met licht spellen 😉 Nabewerken is niet iets van de digitale tijd, maar deden wij in analoog tijd ook. Al was fotografie nog niet zo toegankelijk voor breed publiek zoals nu. 

 

Leuk filmpje --> Before there was Photoshop | film photography | Photoshop 25th anniversary

https://www.youtube.com/watch?v=_2mQsUIc97E&feature=emb_logo

 

HDR heb ik persoonlijk ook lichte aversie tegen. Dit gaat vaak gepaard met doorslaan in de tonemapping. Je ziet tegenwoordig dan ook dat men vaker kiest voor techniek Image Blending om optimale scherpte/balans te krijgen in bijvoorbeeld landschapsfoto's. Dit is niet altijd mogelijk vanuit de camera/objectief. Ook al worden camera's en objectieven steeds beter. Dus aangeven dat je verkeerde objectief gebruikt of je techniek niet goed is. Sorry, maar die vlieger gaat helaas niet op 😉 Op Tweakers.net is er leuk topic te vinden waar het iets technischer uiteen wordt gezet.

[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik -->  https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1738681

 

Focus staking is techniek die je in macro fotografie veel tegen komt. In de meeste gevallen bij macrofotografie geldt dat scherptediepte niet groot genoeg is. Diafragma’s lager dan f 8 en groter dan f 11 zijn doorgaans af te raden vanwege diffractie. Hierdoor is het lastig om veel scherptediepte, gecombineerd met een hoge kwaliteit te krijgen. Hiervoor is een handig technisch hulpmiddel; de Focus Stacking. Zoals het woord al zegt: een opeenstapeling van foto’s met verschillende scherpstelpunten. Naast focus stacking zie je tegenwoordig ook geregeld de techniek Focus Shift. 

 

 

De App van photopills is een erg goed hulpmiddel. Gebruik de betaalde versie al heel wat jaar en vooral voor landschapsfotografie. Het meeste gebruik ik de Planner, Sun en Subject Distance. Voor bereken van de DOF. Is DOF Master ook een handige website https://www.dofmaster.com/dofjs.html

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web