annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Foutmelding E 91.01

profile.country.NL.title
feelfree-3
Ontdekker

Foutmelding E 91.01

DSC-HX60 is mijn camera. Gebruik deze al enkele jaren tot grote tevredenheid.

Nu krijg ik plotseling een foutmelding "E 91.01" Na veel zoeken gevonden dat het

waarschijnlijk iets met de flits te maken heeft, maar geen oplossing!

Wie kan mij verder helpen?

Alvast veel dank.

Vriendelijke groeten,

Albert

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Beste Albert,

We gaan het antwoord voor u uitzoeken en ik kom zo snel mogelijk op uw vraag terug.

Vriendelijke Groet,
Pien

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

De oplossing(en) zijn hier te vinden, houd er wel rekening mee dat niet alles op Google de juiste oplossing kan zijn.

Het is het proberen waard, niet geschoten is altijd mis.

 


suc6 ermee,
73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@feelfree-3 

 

Ondanks dat het een “flits fout error” is kan het te maken hebben met vuil(zandkorrel)/stof in het uitschuif/inschuif gedeelte van de zoomlens. Indien je een blaasbalgje bezit kun je proberen om rondom langs de rand het proberen schoon te blazen/zuigen. Een beetje tikken wil ook nog wel eens helpen.

Ik zou daarna een factory reset uit voeren. (Zie gebruiksaanwijzing op deze site)

 

je kan ook bij een fotozaak langs gaan en vragen of zij het even voor je willen doen.

 

Graag hoor ik of het geholpen heeft!

 

Succes en grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
amangen
Bijdrager


@feelfree-3  a écrit :

DSC-HX60 is mijn camera. Gebruik deze al enkele jaren tot grote tevredenheid.

Nu krijg ik plotseling een foutmelding "E 91.01" Na veel zoeken gevonden dat het

waarschijnlijk iets met de flits te maken heeft, maar geen oplossing!

Wie kan mij verder helpen?

Hallo @feelfree-3,

Zoals vaak het geval is met SONY, geeft de handleiding van uw apparaat zeer weinig uitleg over foutcodes (zie https://helpguide.sony.net/gbmig/45299237/v1/nl/contents/TP0000515983.html) 😞

E:91:□□
  • Er is een storing in het apparaat opgetreden. Stel alle instellingen van het apparaat terug op de standaardinstellingen en schakel het apparaat daarna weer in.

Volgens de meer gedetailleerde informatie op de pagina https://www.sony.com/electronics/support/articles/00008857 is de foutcode E:91:01 echter gerelateerd inderdaad aan een storing in de flashmodule van uw apparaat.

 E:91:01

Issue op de flash unit part

E9101.jpg

Een beetje onderzoek op internet toont helaas vrij snel aan dat u niet de enige bent en dat dit soort fenomeen zich vooral na de vervaldatum van de garantie lijkt voor te doen : enkele voorbeelden

... op dezelfde manier als de E:62:10-fout herhaaldelijk voorkomt op de DXC-HX300- en DSC-HX400-modellen , wat niet bemoedigend is ...☹️

E6210b.gif

 

Volgens de informatie die ik snel lees op de pagina's hierboven (?), kan de oorzaak een defect zijn in een van de flitscondensatoren en/of in het verbindingslint tussen de flitser en de moederbord. Sommigen lijken erop te wijzen dat dit kan komen door overmatig of te snel gebruik van de flitser, maar anderen zijn tot dezelfde situatie gekomen door de flitser nauwelijks te gebruiken. Soms kan een reset van het apparaat en/of de deactivering van de flitser het probleem omzeilen, maar dit lijkt niet altijd het geval te zijn. Bovendien lijkt de discussie hier aan te geven dat het apparaat waarschijnlijk niet alleen een hardwareprobleem zal detecteren, maar dat het ook een  spoor in zijn interne geheugen achterhoudt dat leidt tot de herhaalde weergave van dezelfde foutmelding op elke gebruik...!

De algemeen aanbevolen oplossingen:

MENU(Instellingen) → [Instellingen herstellen] → Initialiseren.

Zorg ervoor dat u de stroom niet uitschakelt tijdens de initialisatie.

Ik vrees dat het onwaarschijnlijk is dat het zal werken, maar het kost niets om het te proberen.

Ik wens je veel geluk en succes. Houd ons op de hoogte van de evolutie van uw dossier...

 

 

profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Dag Albert,

Er is inderdaad sprake van een foutmelding van de flitser. 

Ik zou u aanraden het toestel naar reparatie te sturen, of via de dealer laten maken.

Succes!

Vriendelijke Groet,
Pien Jordaan