annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony FDR-AX100 Vuurwerkopname onscherp

Se7enFireworks
Ontdekker

Sony FDR-AX100 Vuurwerkopname onscherp

Hey,

Ik heb een vraag betreft deze camera, ik heb al meerdere opnames gemaakt van vuurwerk.

Maar soms zijn de sterren van de explosie onscherp, Ik heb al meerdere videos van andere mensen gezien waar het vuurwerk veel scherper is. ik heb de scene selection op vuurwerk staan en manual focus oneindig, maar toch is het vuurwerk niet scherp genoeg naar mijn mening. Klopt het dat bij vuurwerk stand de aperture f2.8, gain/iso 6db en shutter speed 50 is? Moet ik het anders zonder vuurwerk stand proberen? met bijvoorbeeld f5,2 gain/iso 0db en shutter speed 300? of ligt het daar niet aan? Of is de camera defect? Ik hoop dat jullie me kunnen infomeren. hier trouwens een opname van het onscherpe vuurwerk: https://www.youtube.com/watch?v=rHVz4mRhnU4

Alvast bedankt.

Groet Rick

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Rick,

Ik ben geen videograaf dus kan je instellingen niet echt beoordelen.

Maar heb wel een zeer sterk vermoeden wat jouw probleem is:

Er wordt overal en telkens gezegd "zet de lens op oneindig", toen ik met fotografie begon, heb ik deze "tip" ook geprobeerd en mijn foto's van vuurwerk waren ook allemaal wazig.

Het probleem is dat veel lenzen VOORBIJ oneindig gaan en dat je eigenlijk niet in focus bent.

Dat was voor mij de oplossing.

Wat ik doe is scherpstellen op het "verste object" (bv een gebouw) met manuele scherpstelling (of soms zelfs autofocus) en het vuurwerk is dan ook in orde. :slight_smile:

Zoals gezegd, dat is in fotografie meestal het probleem, ik vermoed bij jou ook.

Ik ga het dan 26 april op koningsdag dan wel mat auto focus proberen, Ik hoop dat dit idd de oplossing is.

In ieder geval heel erg bedankt voor het antwoord, duurt ff voordat ik het in praktijk kan nemen. maar ben benieuwd.

Groet,

Rick

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Rick!

Ik was niet helemaal duidelijk, ik doe (bijvoorbeeld) autofocus op het verste object dat ik kan zien, en switch dan naar MF (maar raak de scherpstelring dan niet meer aan).

Als je AF gaat gebruiken op vuurwerk, heb je grote kans dat de camera op momenten dat er geen vuurwerk is, gaat beginnen "hunten". Dat wil zeggen zoeken naar iets scherp (maar in de lucht, als er geen vuurwerk is, dan vindt hij ook niets). 

Je kan dat al eens "oefenen" overdag om snel met de hulpmiddelen (focus magnifier) te werken!

Succes!

Hey,

Bedankt voor de nadere uitleg, maar als er nou geen objecten zoals gebouwen in de buurt zijn (vaak bij vuurwerkshows) Waar kan ik dan op scherpstellen?

Alvast bedankt,

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Normaal is er altijd wel iets waar je op kan manueel kan scherpstellen in de praktijk (al is het maar iets aan de horizon). Het maakt het verhaal natuurlijk lastiger :slight_smile:

Komt er in de praktijk op neer dat je nét niet op oneindig moet scherpstellen (millimetertje terugdraaien op je scherpstelring). Probleem is dat je je camera moet leren kennen. Elke lens gedraagt zich anders, bijvoorbeeld als ik op oneindig draai met een 28-75mm lens (in fotografie) dan is oneindig wazig. Doe ik hetzelfde met een breedhoek lens (11-18) dan is het wel perfect scherp.

Vuurwerk is natuurlijk geen dagelijks voorkomend gebeuren, dus toegegeven, oefenen is lastig!