Deel jouw ervaring!
Ben trotse eigenaar van een MC2500... maar filmen bij weinig licht valt tegen! Vorig weekend in een discotheek gefilmd (1920x1080HD50 P) samen met collega welke met DSRL van Canon filmde. Zijn beelden zijn veel beter dan de mijne. ;-( . Hij gaf aan tijdens het filmen dat het vrij donker was maar als ik zijn beelden nu zie zijn ze zeer duidelijk. De mijne vertonen veel meer ruis en zijn donkerder. Zelfs de beelden van mijn zoon's I phone 6 zijn eigenlijk beter dan de mijne. Miskoop gedaan??? Of kunnen de beelden verbeterd worden in software? De collega bewerkt zijn beelden in Final Cut e, ik in Pinnacle Studio. Kan mijn beelden niet afleveren aan de klant, ben beetje verlegen. Zulke camera en geen goede beelden. Wat moet ik doen? Verkopen en Canon DSRL kopen, ik weet het niet meer. ;-(
De camera moet probleemloos om kunnen gaan met weinig licht.
Hoe heb je opgenomen? Als je in RAW filmt, moet je het bewerken voordat je het kunt opleveren. Daar kun je ontzettend veel aanpassen.
Vind nergens in het menu een optie om instelling RAW in te stellen. Hij staat nu ingesteld op 1080P (PS) Dacht niet dat je dit toestel in RAW kan zetten.
Volgens mij heb je gelijk...
Ben niet heel bekend met de Professional camera's van Sony. Misschien is het wel een mankement?
Filmen bij weinig licht met een DSLR heeft als voordeel dat je gebruik kunt maken van een groot diafragma als je er een lichtsterke lens op hebt zitten.
Als je met de lens op jouw camera gaat inzoomen zal er waarschijnlijk automatisch gebruik gemaakt worden van een kleiner diafragma en dan komt minder licht binnen. Dit moet de camera gaan corrigeren door hogere ISO te gaan gebruiken en daardoor meer kans op ruis.Of je lens heeft sowieso een minder groot diafragma waardoor hetzelfde verschil op kan treden.
De sensor in jouw camera is beter dan die van een Canon SLR dus daar zou het verschil niet in mogen zitten.
Welke instellingen je kunnen helpen kan ik je helaas ook niet een twee drie vertellen omdat ik deze camera niet ken en geen fanatiek filmer ben.
Als je de mogelijkheid hebt om met een diafragma voorkeuze te filmen zou k daar mee gaan experimenteren als je dit nog niet gedaan hebt. In donkere situaties zou een zo laag mogelijk f getal (=grootst mogelijke opening) het beste resultaat moeten geven ivm ruis.
Diafragma past zich idd aan naargelang zoom. Bij een DSRL kan je dit vast instellen. Dit zie ik ook aan de beelden die gemaakt zijn met een DSRL daar je weining scherptediepte hebt. Ik weet niet of dit instelbaar is bij mijn camera, ga dit uitzoeken, bedankt alvast voor jullie reactie.
Ik heb mijn beelden bekeken op het scherm van de camera en deze zijn veel duidelijker dan op het scherm van de PC. De PC heeft een speciale grafische kaart. Heel de PC is geconfigureerd om media te bewerken, dus dit mag niet het probleem zijn. Het scherm is wel niet nieuw, een LG Flatron E2342. Iemand hier ervaring mee?
Als je de beelden klein bekijkt zullen deze altijd duideijker zijn dan op een groot scherm, net als een foto duidelijker lijkt als je deze klein afdrukt ipv groot.
Ik ken je scherm niet, maar gezien de prijs die even googlen oplevert lijkt het me niet een high-end scherm.
Heb je de beelden via het bewerkingsprogramma bekeken of direct de filmpjes afgespeeld via een player? En zo ja: Welke?
Ik heb de beelden bekeken via Windows media player en via het bewerkingsprogramma Pinnacle Studio. De beelden in Pinnacle zijn iets minder goed. Dit is normaal om de renderingstijd te beperken. De beelden via media player geven een betere weergave. Ik heb even een vergelijkende test gedaan op het grote scherm LG en mijn laptop Acer, deze laatste heeft een blinkende plaat en de LG heeft een mat scherm. Op de Acer krijg ik een beeld met beter contrast en diepte, gewoon aangenamer om naar te kijken. Misschien toch naar een beter scherm uitkijken. Ondertussen ook test gedaan met opnames. Ik kan de camera handmatig nog veel gevoeliger voor licht instellen. Ik ga proberen om asap op diezelfde locatie terug een paar testbeelden te maken om te zien of er zich nog meer ruis voordoet. We geven nog niet op. 😉
Ja precies, in een bewerkingsprogramma zie je altijd een mindere kwaliteit, vandaar de vraag.
Ik heb zelf ook een laptop van Acer (hoe toevallig) maar die vind ik minder dan mijn Wacom Cintiq en zeker mijn Dell scherm (ben even het typenummer kwijt, was twee jaar geleden dacht ik rond 600 euro). Als zal er hoogstwaarschijnlijk ook nog wel stevig verschil zitten in de verschillende laptops van Acer.
Je scherm kalibreren kan ook nog wat verbetering geven in beeld, maar daar heb ik meer ervaring mee met het bewerken van foto's dan met video.
Ah kijk! Benieuwd naar hoe dat verloopt! Succes!