annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke groothoek is nu het best geschikt...?

profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Welke groothoek is nu het best geschikt...?

Ik heb recent een Sony A7II aangekocht met de volgende lenzen.

Tamron FE 28-75 f2.8, Sony FE 55mm f1.8 en de Sony FE 85mm F1.8.

 

Als aanvulling op mijn lenzen wil ik graag iets breder gaan dan 28mm van de geweldige Tamron zoomlens. Enkel weet ik niet zeker of ik ooit wel zo breed wil gaan als de 16mm in de 16-35 f4.0 zoomlens van Sony. Als compacte en lichte prime denk ik dan eerst aan de Zeiss Batis 25mm f2.0 die ik wil inzetten als allround lens voor de citytrips, vakanties, enz..

 

Maar vrees dan weer ergens dat de Zeiss Batis 25mm te dicht tegen 28mm aanleunt?

Kortom, twijfels...... Zeiss 25mm vs zoom 16-35mm

29 ANTWOORDEN 29
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Waarom zie je zelf beide objectieven niet naast elkaar gebruiken? Persoonlijk vind ik de Sony 16-35GM een mooie aanvulling op de 24-70GM en 70-200GM. Waarom zie jij een zoom groothoek niet naast je 28-70 gebruiken?

 

Ik zou zeggen ga de 16-35 GM eens testen, evenals de andere opties die op je short list staan. Staar je niet blind op ervaringen testen etc. Objectief mag dan wel erg scherp zijn op papier (MTF charts), maar het moet dan nog wel werken in het geheel.  😉

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Je hebt hiermee een punt, dat je naast een standaard zoomlens gerust een groothoekzoomlens kan gebruiken. Alleen is de voorgestelde f2.8 versie van de Sony 16-35mm inclusief de A7 voor me persoonlijk te groot en te zwaar om rond mijn nek/schouder te hangen, daar heb ik echt geen zin meer in. De omvang en het gewicht van een lens zoals de Tamron f2.8 28-75 is voor mij dan ook het maximum.

 

Wellicht probeer ik nog eens een ander f4.0 exemplaar van de Sony 16-35mm. Mocht deze optisch in het bereik 25-35mm beter presteren is dit alsnog te overwegen, maar ik betwijfel het sterk.

 

Een 24 / 25mm als vast brandpunt en als alternatief voor de Sony 16-35mm lijkt me ook niet echt verkeerd. Wellicht voor je wat minder flexibel in te zetten, het is maar hoe je het bekijkt.

https://www.youtube.com/watch?v=wsMo3bIFQps

 

 

profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Intussen heb ik nog een ander exemplaartje Sony 16-35mm f4 kunnen testen, maar ook deze valt me niet in de smaak. 

 

Om mijn horizon met een groothoek in keuze wat te verbreden 😀 

 

Heb ik onderstaande lenzen op mijn lijstje staan. 

 

De Zeiss Batis 25mm f2:

Is lekker licht, compact, heeft dezelfde 67mm filtermateriaal als de Tamron en de Sony 85mm, lichtsterk, close-up mogelijkheden, goede AF, Bokeh en zeer allround voor verschillende onderwerpen te gebruiken. Enig minpunt, misschien net niet wijd genoeg.

 

Zeiss Loxia 21mm f2.8:

Is een compacte manuele lens, die dankzij de automatische vergroting van mijn camera voor het scherpstellen het enigszins werkbaar maakt, wanneer je er uiteraard de tijd voor neemt of hebt. Verder is dit lensje wel aan de zware kant en staan de diafragma en focusring helaas zeer dicht bij elkaar. Ik vraag me af of hier tijdens de koude dagen wel goed met te werken valt? 

Het is een lens zonder AF die je niet zo vlug eventjes aan een familielid, vriend of zelfs mijn vrouw geeft, als je begrijpt wat ik bedoel 😀

Een 21mm lens is tov een 24mm wat minder allround, maar leunt dan weer wat minder dicht tegen de 28mm van mijn Tamron 28-75mm aan.

 

Tokina Firin AF 20 f2:

Als ik de reviews mag geloven lijkt deze niet onder te doen voor de Loxia 21mm en heeft AF. Helaas niet in overal verkrijgbaar?

 

Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit. 

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Joske-007

 

Tokina Firin AF 20 f2  is bij foto Booms en Kamera express in ieder geval nog op voorraad. (en mogelijk anderen)

Zou een goede keus kunnen zijn in je set.

Zelf zou ik de 21 mm loxia en de Firin 20mm bij een camerazaak rechtstreeks vergelijken.

 

grt, Sigi

 

naschrift; ken je deze service van transcontinente al? http://www.probeerservice.nl

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Update.

 

intussen gebruik ik naar zeer grote tevredenheid de Zeiss Batis 25mm f2.0 :grin:

profile.country.NL.title
MarcoTS
Ontdekker

Ik heb zelf de Tamron 28-75mm f2.8 en pre-ordered de Tamron 17-28mm f2.8. Deze wide-angle zoom komt naar verwachting midden Juli op de markt en zal qua prijs (naar verwachting) de prijs van de 28-75mm niet veel ontlopen.

Dezelfde filtermaat als de 28-75mm (67mm) is tevens de verwachting.

 

Optisch een mooie coincurrent voor de Sony FE 16-35mm GM f2.8 (op papier dan ;even de reviews afwachten 🙂 )

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@MarcoTS 

 

Mooie combo! De verwachtingen rondom de 17-28 zijn hoog op het wereldwijde web. Zelf ook al eens over gedacht, ik wacht nog even het product af.

Deel eens wat resultaten op de community en veel fotoplezier!

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Als de Tamron 17-28mm f2.8 net zo goed presteert als de 28-75 f2.8 zou het misschien een mooie aanvulling kunnen zijn. Uiteraard is er over de optische prestaties nog niets bekend, dus kijk ik voorlopig de kat uit de boom. Langs de andere zijden is de Zeiss Batis 25mm een veelzijdige groothoek prime met uitstekende optische prestaties met een licht en compact formaat. 

profile.country.NL.title
Colt83
Lid

Beste Sigi,

 

Vanwege de flexibiliteit en de afdichtingen voor de Tamron 17-28 mm en niet voor de Tokina Firin 20 mm gekozen. De Firin is scherper maar ik verwacht deze meerwaarde niet vaak nodig te hebben. Verder geldt er voor de Tamron een Black Friday aanbieding die het prijsverschil fors kleiner maakte.

 

Groet,

 

Antoon

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Colt83 

Antoon, ik ben zelf ondertussen ook in het geweldige bezit van zowel de 17-28 als de 28-75 van Tamron. Iedere keer tijdens een wandeling (bos, polder, stad) neem ik ze mee en bevallen uitstekend!

Voor het grotere (diepere) zoomwerk heb ik de 70-200 F4 van Sony.

Voor het echte superscherp en lichtsterk werk gebruik ik 2 primes, de (nieuwe) Sony 35/1.8 en 55/1.8 waarbij ik de 55 met tussenringen ook gebruik  voor bijv. macro-achtig werk

 

Al met al; een gelukkig fotograaf met veel mogelijkheden met deze set.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en