annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke groothoek is nu het best geschikt...?

profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Welke groothoek is nu het best geschikt...?

Ik heb recent een Sony A7II aangekocht met de volgende lenzen.

Tamron FE 28-75 f2.8, Sony FE 55mm f1.8 en de Sony FE 85mm F1.8.

 

Als aanvulling op mijn lenzen wil ik graag iets breder gaan dan 28mm van de geweldige Tamron zoomlens. Enkel weet ik niet zeker of ik ooit wel zo breed wil gaan als de 16mm in de 16-35 f4.0 zoomlens van Sony. Als compacte en lichte prime denk ik dan eerst aan de Zeiss Batis 25mm f2.0 die ik wil inzetten als allround lens voor de citytrips, vakanties, enz..

 

Maar vrees dan weer ergens dat de Zeiss Batis 25mm te dicht tegen 28mm aanleunt?

Kortom, twijfels...... Zeiss 25mm vs zoom 16-35mm

29 ANTWOORDEN 29
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Persoonlijk zou ik voor de 16-35 gaan, want daar ben je veel flexibeler mee. Je geeft zelf al aan dat de 25 wel heel dicht tegen je Tamron lens zit. Voor die reden zou ik die dan ook niet aanschaffen, tenzij je de lichtsterkte van de Batis lens nodig hebt. Die licht sterkte is wel mooi voor b.v. kerkinterieuren, want meestal kan en mag je daar niet flitsen. Overigens is 25mm daar aan de krappe kant voor. Als je toch liever een prime hebt zou ik eerder aan de 18mm f/2.8 Batis denken, deze is ook zeer geschikt voor interieur werk en lekker lichtsterk. 

profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Dat een zoomlens tov een vast brandpunt flexibeler is, lijkt me duidelijk.

 

Voor zover ik begrepen heb en mits je een goed exemplaar van de Sony 16-35mm f4 te pakken krijgt, is de scherpte van deze lens op zijn hoogst tussen 16 en 24mm, daarna gaat het al snel bergaf en wordt alles wat softer. In hoeverre moet ik hiermee rekening houden om er eventueel de Sony FE 35mm voor bij te nemen?

 

 

Stel dat ik naast mijn Tamron 28-75mm f2.8 de UltraWide 16-35mm f4 erbij neem, vrees ik dat dit mijn lichtgewicht reiskit niet echt ten goede zal komen. Als ultieme reiskit zal ik onderstaande keuze moeten maken.

 

Kit 1:

Sony FE 16-35mm f4

Tamron FE 28-75mm f2.8 (zeer fijne zoomlens)

Sony FE 85mm f1.8

 

Kit 2:

Sony 16-35mm f4 

Sony FE 35mm f2.8 (misschien te overwegen)

Sony FE 55mm f1.8

Sony 85mm f1.8

 

Kit 3:

Zeiss Batis 25mm f2

Tamron 28-75mm f2.8

Sony 85mm f1.8

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Omdat ik zelf ook geinteresseerd ben in de 16-35 f/4 heb ik er veel reviews over gelezen, maar dat de scherpte af zou nemen boven 24mm kan ik niet vinden. Als je denkt dat je er een 35mm bij zou moeten hebben om dit "probleem" te ondervangen kocht ik de 16-35 zeker niet. En je 28-75 tamron dekt die 35 mm toch al?  

(Als ik lichtgewicht reis heb ik niet meer dan mijn 55mm f1.8 bij.)  

 

profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Als ik even terugblik naar mijn recente stedentrips en foto’s heb ik vooral gebruik gemaakt van de Tamron 28-75mm. Enkel voor het vastleggen van architectuur binnen en buiten miste ik af en toe een wijder brandpunt dan de 28mm. 

 

Hierbij denk en hoop ik dat de Zeiss 25mm de beste keuze zal zijn.

De Zeiss 25mm biedt me tov de Sony 16-35mm prime kwaliteit, is lichtsterk voor mijn stedentrips (ook bij nacht) en tevens zeer geschikt waar er vaak binnen in gebouwen geen gebruik van een (mini)statief wordt toegelaten of niet altijd kan worden geflits. Verder ook compacter, lichter, close-focus, betere bokeh en heeft gelukkig ook nog eens dezelfde filtermaat als de Tamron 28-75 en de Sony 85mm.

 

Ik denk dat mijn ultieme reiskit met 1 enkele filtermaat er als volgt zal uitzien.

Zeiss Batis 25mm f2

Tamron 28-75mm f2.0

Sony 85mm f1.8

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Joske-007

 

Denk ook eens aan de Zeiss Loxia 21/2.8. Zelf heb ik daar goede ervaring mee, en ondanks handmatig scherpstellen verkozen boven de 18 mm Batis. 

Ik heb verder (ben prime liefhebber vanwege kwaliteit) nog een 35 mm/2.8 van Samyang om de "range" tot de 55/1.8 te vullen. Rest van de afstanden pak ik met een 70-200 F4.

Zie ook mijn lijstje onderaan, wellicht kan dit je helpen?

 

grt

Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Ik heb de Zeis Loxia 21mm als eens in het kort mogen testen, maar het manuele scherpstellen lijkt me niet in de vingers te liggen. Hierbij zou het manuele me vooral ergeren wanneer het allemaal ivm AF net wat sneller zou moeten gaan. Vandaar de keuze bij de AF Zeiss Batis 25mm f2.0.

 

Na wat leeswerk blijkt de Zeiss 25mm net wat wijder te zijn en dicht tegen de 23mm FOV aan te leunen. Al heb ik dit helaas zelf niet kunnen testen.

 

Voor reisvakantie, stedentrips lijkt me een zoomlens in het bereik van 24-75mm toch wel zeer flexibel in te zetten. Vandaar dat ik de betaalbare Tamron vanwege het bereik, hoge scherpte en f2.8 heb aangekocht en steeds bij heb. Een compact lensje zoals de Sony of Samyang 35mm staat voor later ook op mijn lijstje. Alleen lees en vrees ik dat de Samyang in mindere lichtomstandigheden teveel hunt.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Joske-007

 

Die ervaring met hunten van de 35 mm heb ik niet, ook niet in "het donker". Wel heel af en toe met de 55/1.8. Aan/uit zetten van de camera was tot heden altijd de oplossing.

 

De 21 gebruik ik vrijwel altijd met de scherpstel hulp 😉

 

grt,

Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

dubbel

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Je geeft aan het objectief in te willen zetten als allround objectief voor city trips, vakanties etc... 

Gaat je voorkeur uit naar zoom of prime? 

Wat is je gewenste bereik? 

 

De 16-35 f/4 is prima objectief. Het klopt dat deze op zijn best is tussen de 16 en 24mm. Boven de 24mm presteert het objectief nog steeds goed. 

 

De exemplarische verschillen waren bij de introductie, maar de QA is behoorlijk verbeterd door de jaren heen. En de exemplaren die ik heb mogen testen de afgelopen jaren waren dik in orde. En ja... primes zijn over het algemeen optische beter, maar zijn dan weer minder flexibel dan een zoom. 

 

Wij kunnen enkel aangeven wat onze persoonlijke voorkeur is. Wat voor mij werkt hoeft voor ander niet te werken 😉 

 

Bij twijfel kun je ook objectief huren voor paar dagen. 

 

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web