annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Waar moet je op letten, als je video 's maakt ......

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Waar moet je op letten, als je video 's maakt ......

Daar zijn hele boeken over geschreven. Scenario moet kloppen. Verhaallijn is belangrijk.

Camera standpunten moeten perfect zijn. Scherpte/onscherpte, draagt bij aan geheel.

En ga zo maar door.....

 

*

Mijn vrouw en ik, kijken zeker in 't winterseizoen, en dat is net weer begonnen, vrijwel iedere

avond een video.  Hebben er een honderdje of wat. Dus vallen niet snel in herhaling.

's Zomers zitten we liever op 't balkon, en genieten van 't buiten zijn. Dat heeft ook z 'n charme.

Maar intussen is 't herfst. Dus, ...... we mogen weer.

 

*

Wat kun je nu leren, als enthousiast filmer, van kijken naar films. Door anderen gemaakt.

Enorm veel. Goed "jatten", is vaak beter, als zelf slecht bedenken.

 

Vanavond hebben we weer gekeken, en zeker niet voor de 1e keer, naar een van onze meest

favoriete films. "Notebook". Hebben hem intussen wel een keer of 20 gezien. Verveelt nooit.

Fenomenaal camerawerk. Waar je, als je goed kijkt, enorm veel van kunt leren.

 

Als 2 personen communiceren, hoe breng je dat exellent in beeld ..... Hier zie je het.

Shots vanaf de ene, en de andere kant. 't Is eigenlijk niet eens moeilijk ...... Gewoon doen.

Dat kun je zelf ook. In je eigen films. Doe het identiek, en je steelt de show.

 

Kijk naar een uitgekookte verhaallijn. Bedenk zelf ook iets, in die richting.

't Is vaak niet eens echt moeilijk. Maar 't ontbreekt zo vaak. Dan rommelt het maar wat aan.

YouTube staat er vol van.

 

*

Kijk in ieder geval eens, naar een van de beste films, naar onze smaak, ooit gemaakt.

Doe je er verder nooit wat mee, heb je in ieder geval kunnen genieten van een film,

die naar ons idee behoort, tot de creme de la creme.

 

Weet eigenlijk best dat een onderwerp als dit, niet thuis hoort, op deze site. Forgive me.

Maar eigenlijk ook wel ....... Geniet van deze film. En gebruik de ingredienten, voor je eigen films.

 

En er zijn vele films meer, die de moeite waard zijn. En waar je wat van op kunt steken.

Denk aan de films van Audrey Hepburn. Roman Holiday is nog steeds kostelijk. Audrey=geweldig.

Hitch(kock), Grace Kelly, Cary Grant, en ga zo maar door, in 't oudere genre.

Maar uiteraard zijn er ook veel nieuwe films, die zeer de moeite waard zijn. Hebben we ook.

 

*

Veel plezier. Als je zelf video 's maakt, kun je er veel van leren. Door goed te kijken.

De grootste kunst is, "weglaten" van foute opnamen.

 

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Zeker leuk om zo naar films te kijken!

Er sluipt ook steeds meer 'film' in fotografie en andersom. Zo zie je steeds meer detail opnames met kleine scherptediepte, valt mij dan weer op. 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De laatste jaren is weinig scherptediepte filmen echt een "ding" geworden! Kookprogramma's, reportages, etc...

Het geeft de foto-look aan film, ik vind het heerlijk!

 

Maar ik vind dat veel cameramensen niet vlot genoeg focussen (MF), tot op het storende af soms. Geen sinecure uiteraard, maar voor pro's...

 

Bedankt Tjardi voor je post, het hoort hier absoluut wel thuis :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Een van de beste recente films qua camerawerk is the Revenant. Geen vrolijke film trouwens.

De manier waarop hij gemaakt is, is ook zeer apart. Er is voor 100% met natuurlijk licht gewerkt. Geen externe lampen of belichting. De camera die het meest was gebruikt was een Arri Alexa 65.

Als je die film kijkt, dan zie je dat er heel veel wide angle shots gebruikt worden. Ze proberen zo veel mogelijk het fantastische landschap erbij te betrekken.

 

 

http://variety.com/2015/artisans/production/the-revenant-cinematography-emmanuel-lubezki-1201661435/

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Heb intussen even de "trailer" bekeken. Camerawerk is inderdaad van grote klasse.

Omdat er veel opnamen in de bossen zijn gemaakt, kun je geweldig goed de diepte zien, die is verkregen

door met kleine diafragma 's te werken. En prachtig wijde shots. Dat gaf je ook al aan. Mooi.

 

Zoals je al zei, 't is geen "lieve" film. Enorm ruig.