annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Stabilizers - Gimbals etc. / met de Sony 7 R mk2 etc.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Stabilizers - Gimbals etc. / met de Sony 7 R mk2 etc.

Het lijkt misschien een beetje out of topic, maar met een bochtje zijn we zo weer bij de Sony.

 

Kijk maar eens op de site van "Tom Antos", een vent die ik vrij lang volg.

En goed werk levert. Werkte eerst veel met een Panasonic GH4. Ook Canon + Nikon.

Heeft nu zeer positieve verhalen over de 7S mk2.

Kijk maar eens op "YouTube", met zijn verhaal omtrent de 7S mk2.

 

Hij filmt, al wandelend met een relatief kleine gimbal, de 7S mk2 daarop, en die beelden zijn fraai. Ik heb nog nergens in Nederland een importeur o.i.d gezien.

Met name door de relatief kleine/lichte Sony, is dit een handeltje, wat je makkelijk pakt.

 

Vergelijk je de "Came TV", zoals de gimbal heet, met de Ronin M, is er een enorm verschil in formaat. Ik heb zelf uit de Nikon tijd, de Ronin M. Dat ding werkt voortreffelijk.

Maar is groot en zwaar. In de praktijk blijkt dat je met 2 armen voor de borst, met een kilotje of 4 a 5, het niet lang vol houdt. Daarom heb ik een EasyRig. Een harnas met stang vanuit je rug,

De camera wordt dan in principe gewichtloos gemaakt. En houd je het dus wel weer lang vol.

Maar dan staat er ook wat. Dat belemmert je vaak in 't maken van opnames.

*

Is er iemand die iets meer weet over die "Came TV" Gimbal?

Hij is beduidend goedkoper dan de Ronin M. Maar vooral veel kleiner. Dus pak je hem sneller.

Maakt hem samen met de Sony, en een niet al te forse lens, tot concurrent van de DJI-Osmo.

Die uiteraard nog veel kleiner is. Maar cameratechnisch, niet in de schaduw kan staan, van de

7S of R serie.

*

Heb zelf sinds een dag of wat, zo 'n Osmo. De investering in 't ding was niet extreem.

Ik vlieg namelijk al/ook, met een Inspire 1. Dus de schade bleef beperkt tot € 299.--

 

Intussen wat proefopnames gemaakt met de Osmo. Met de X3 = 4K Camera, maar met zeer kleine sensor. Identiek aan de GoPro. Toch 't is onwaarschijnlijk hoe fraai dat geworden is.   Je kunt tijdens de opnamen rond mensen, of te filmen objecten lopen.

Dat geeft een compleet ander beeld, als filmen vanaf een statief. Minder statisch.

Is echt fraai. Dat had ik ook al gemerkt met de Ronin. En stapte daarom over naar Sony.

*

De Osmo heeft gelet op 't kleine formaat censor, vrijwel geen problemen met scherptediepte.

Die is er gewoonweg niet. Dus alles is scherp. Van voor naar achter.

Dat is vaak mooi. Soms ongewenst. Waarom denkt u dat " Full Frame " is bedacht?

 

Mijn vorige camera de Nikon D810 met bijv. 20 mm lens van f. 1.8 werkte op de Ronin met AF-C totaal niet (was veel te traag met scherpstellen tijdens video)

Je moest dus vooraf focus en afstand instellen.

Maar ging vrijwel altijd in de fout, door net buiten het scherpstelgebied te komen.

Maar je was uiteraard door wisselende lensen perfect in staat scherptediepte te creeren.

Maar als je daardoor buiten de scherpte zat, had je toch weer een (ander) probleem.

 

De 7R mk2, en dat heb ik voor de aanschaf uitvoerig getest, doet het netjes.

De 7S mk2, heb ik mede om die reden, niet genomen.

Die stelt beduidend minder snel scherp als de 7R mk2.

 

Ik denk dus, dat de 7R mk2, met bijv. een 24-70 lens (die niet extreem zwaar is)  + genoemde gimbal, best een goede kans maakt, om een succes te worden.

 

Het alternatief, een X5 te kopen (micro thirds 4) kost € 2500.--

En die camera kan in de verste verte niet tippen aan de Sony.

Zeker niet qua snelheid van opslag. Daar is veel geneuzel over op de Site van DJI.

 

Welke distrubuteur gaat in zee met Came TV. Dan heeft hij al 1 klant.

Ik denk dat ik m 'n Ronin M inruil. 't Gemak van snel kunnen pakken en compactheid is groot.

 

Als je 1x met een vernieuwde form van "flycam" hebt gefilmd, wil je dat niet meer missen.

Blijft een statief soms nodig. Maar de vrijheid je tussen de "acteurs" te begeven is geweldig.

 

Gaarne reactie. 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi Tjardi!

 

Ai helaas, ik ben geen video-maker en op de bekende rigs etc na ken ik zo geen aanbieders. 
Het duurt nog even maar IBC lijkt me de ideale plek voor jou om dit soort dingen uit te pluizen. http://www.ibc.org/ Ik ben daar wel eens geweest, maar was voor mij als fotograaf niet genoeg interessants. 

Photokina is er dit jaar ook, als ik me niet vergis zijn daar ook veel aanbieders van dergelijke sets te vinden. 

http://www.photokina.com/photokina/index-9.php

 

Top dat de A7rII je zo bevalt!

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Jammer dat er zo weinig gereageerd wordt door meerderen in dit forum.

Zowel voor foto als film vragen.

 

De antwoorden komen steeds uit de bekende hoek.

Uiteraard wordt dat op prijs gesteld, maar wat meer breedte zou heel plezierig zijn.

 

Filmerij met fototoestellen wordt kennelijk nog steeds zeer weinig gedaan.

Destijds op de EOS Canon site werd er gezegd. Filmvragen, liever niet.

Kom maar terug met fotovragen. Daar weten we wel antwoorden op.

En ga maar naar de EOS Site in 't buitenland. (Grotendeels Amerika)

 

Zeker zou op de Sony site, daar meer mee moeten gebeuren.

Vooral als je kijkt naar de introductie van de 7S mk2.

 

Ben bang de info toch weer van de buitenlandse sites te moeten halen.

En deels van YouTube. Waar ook veel te vinden is.

Ga ook maar eens op zoek naar een Sony Forum in Duitsland.

profile.country.NL.title
marald75
Lid

Ik ben ook op zoek naar een betaalbare lichte stabilizer, en die Came TV single is inderdaad een van de meest interessante van de sub $1000 gimbals die momenteel te krijgen zijn. Er zijn nog wel wat chineze varianten te vinden op aliexpress die ongeveerd hetzelfde doen, of zelfs wat meer gewicht kunnen hebben (tot 2 kilo), maar die Came tV single is volgens mij met 1.2 kilo en radio remote en batterij die 10 uur werkt de beste.

 

Een importeur heb ik nog niet kunnen vinden, en shipping en garantie direct vanaf CameTV lijkt prima te gaan als ik zo de reviews lees. Je kunt gewoon in euro's afrekenen op de site van CameTV. 

 

Ze stonden wel op IBC afgelopen jaar, en ik heb ook een flyer meegenomen. Helaas had ik niet genoeg tijd om zowel de Ronin alsmede de Came TV te testen, dus bleef het bij een flyer meenemen.

 

Ik ben benieuwd of de 24-70 op de A7ii inclusief accu, licht genoeg is voor de Gimbal. Maar anders heb ik nog altijd de meer betrouwbare 28mm en 50 mm in MD mount. Deze zijn ook lekker licht. Autofocus werkt namelijk toch niet altijd even prettig met een gimbal. Ik stel liever het bereik zelf handmatig in op mijn lens en probeer binnen het 'scherpe' gebied te blijven met mijn onderwerp.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Marald 75

 

De Came TV is inderdaad een zeer makkelijk op te pakken apparaat.

Hij lijkt qua bediening erg op de Osmo, van DJI.

Heb dat ding net een paar dagen in huis. Werkt super. Maar heeft natuurlijk zijn beperkingen qua kwaliteit.

Maar met volop zon etc., valt alles best mee. Maar naast de 7R mk2 blijft hij natuurlijk nergens.

Je tussen de mensen begeven en dan filmen heeft een heel andere dimensie dan filmen vanaf statief.

Dat is veel statischer. Tussen de te filmen mensen is veel leuker/mooier.

 

Werkte in 't verleden met een Nikon D810 + verschillende lenzen.

Voor 't filmen een Samyang 35 mm f. 1.5 en/of Samyang 80 mm f. 1.5.

Of een tamelijk lichtgewicht lens. De Nikon 20 mm f. 1.8. Specifiek voor op de Ronin M.

 

Had op zeker moment de hele handel, of op een rig (Edelkrone) en bediende de hele zaak handmatig qua scherpstelling (met follow focus). Zeker bij f. 1.5, had je vrijwel altijd een fors ND filter nodig.

Dat heeft te maken dat ik de sluitersnelheid altijd 't dubbele wil hebben van de framerates.

Dus 24 of 25 frs.sec. met 1/60 sec.

Vanaf statief is handmatige scherpstelling zeer goed mogelijk, zij het dat met zeer zonnig weer, ondanks extra

SmallHD 7 inch viewfinder, het vaak lastig instellen was.

 

Toen ik de er achter kwam hoe mooi je kon filmen uit de hand, maar dan uiteraard met gimbal, besloot ik

de Ronin M aan te schaffen. Dat ding werkt perfect. Maar is zwaar. Zeker met een Nikon D810 er op + lens.

 

Vooral met vol open lenzen (met name de Samyang is erg kritisch) begon ik er steeds meer de pest er over in te krijgen, dat werkend met AF-S, ik steeds net een beetje buiten het scherpstelgebied kwam.

En dan waren je opnamen niet correct.

 

Heb toen eerst gekeken naar een aantal Canons die Dual Pixel AF hadden.

Werken in AF-C ging daarmee behoorlijk goed.

 

Toen de 7R mk2 kwam, bleek de scherpstelling dermate snel, dat ik de hele Nikon handel heb ingeruild tegen Sony. Enorm dilemma tussen 7R en 7S mk2. Waarom ik uiteindelijk voor de 7R mk2 heb gekozen, zie je elders.

 

Heb de 1e proefopnamen achter de rug. Niet vanaf de de Ronin, maar simpelweg uit de hand.

Wiebelt alles wel enorm, maar kun je exact zien wat de Sony doet in AF-C.

Die is veel sneller geworden dan voorheen. En naar mijn smaak acceptabel. (Zie ook YouTube van DPpreview)

*

De Came TV kan 1200 gram hebben qua belasting. De 7R mk2, is 625 gr. incl accu en kaartje.

De 24-70 van Zeiss - f.4 is 426 gr. / Dus blijf je nog 200 gr. beneden de limit.

De 16-35 wil ook nog net. Maar met zooms, heb je dan wel zo ongeveer gehad.

Moet je zoals je zelf al aan geeft met vaste brandpunt lenzen werken. Niet te lichtsterk, want dan zijn ze te zwaar. Eigenlijk zou Came TV voor de Sony, net een paar ons meer moeten kunnen hebben.

 

Intussen heb ik een bedrijf in Nederland gevonden dat CameTV vertegenwoordigd.

Ga de mijne daar hoogstwaarschijnlijk bestellen. Heb nog enige info nodig.

Vertel je dat adres wel als je interesse hebt.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
marald75
Lid

Hi tjardi,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik ben nog old-school en filmde altijd gewoon vanaf schouder met de professionele lijn camera's van Sony, maar steeds vaker met een EX serie ipv XDCAM (of zoals al eerder, steeds vaker op DVCAM ipv DIGIBETA)..

Nu ik zelf niet zo vaak meer beschikking heb over deze apparatuur, ben ik meer met DSLR gaan filmen, en bevalt de A7ii erg goed. De A7rii zou nog beter zijn (met name vanwege iso 800 met slog2 en de optie voor slog3 en natuurlijk de mogelijkheid tot 4k) maar die schaf ik pas aan als de prijs iets gezakt is, of een klus echt 4k vereist.

Ik had al een handmatige gimbal voor de camera, maar echt controle over de shots heb je dan niet tijdens het lopen, en dat kan met een elec. gestuurde gimbal wel.

Samyang filmlenzen neem ik aan, dus T1.5 ... Zal wel mooi beeld geven. Heb ook een keer met de D800 geschoten, en vond de video kwaliteit erg goed (hoewel op internet stond dat het slechter zou zijn dan de sony). Je hebt niet zoveel vrijheid met kleurcorrectie als met de sony op slog2, maar genoeg als je een beetje plat kan draaien. 

 

Dat de canon met dual pixel AF goed werkte had ik nog niet eerder gehoord. Op de meeste sites werd er weinig verschil gemerkt. Maar goed te horen dat het iig in AF-C en video beter werkt. Dual pixel was toch alleen op een aantal APS-C camera's van canon?

ND filter is vaak noodzaak en zit standaard in iedere professionele schouder camera, maar helaas vond sony het niet nodig om ook in hun mirrorless te plaatsen. (of er was geen ruimte) Het is inderdaad wel vaak nodig, heb dus ook variabele ND's tot 8 stops. Liever had ik dat ingebouwde ND filter van de RX1r serie (of RX10), wie weet zit dat in de mk3 :slight_smile:

Ik draai toch meestal 1/50 bij 24/25fps en anders 1/100 bij 50fps. Uitzonderlijke gevallen kan ik wel naar de 1/500 gaan als het effect rete scherp video zonder motionblur is vereist. Maar dan komt aliasing soms ook wat sneller in beeld.

 

Dat het gewicht op het randje ligt was voor mij de reden om nog even verder te kijken, maar de Came Lite lijkt me net weer iets teveel gewicht, en die geencodeerde motoren van de single geven een hoop mogelijkheden. (gebruik op boom als crane shot etc..) Het alternatief wat ik op aliexpress zag kon dus 2 kg aan, maar ik weet niet zeker of er encoders in de motoren zaten. Ook zat daar altijd net een arm van de gimbal voor je schermpje, en is een extern scherm dus noodzaak. (jammer als je lekker portable wil blijven). Deze gimbal was voor 680 euro te krijgen. Maar was geen remote optie bij, die de came dan wel weer biedt.

 

Zou je mij de vertegenwoordiger kunnen doorgeven? Dan ga ik eens informeren wat het doet.
Misschien is er nog een deal te maken als we er twee tegelijk afnemen. :slight_smile:

gr. Marald

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@marald75

 

Fijn iemand tegen te komen, die ook door de wol geverfd is. En zeer goed weet waar hij 't over heeft.

 

Ook jij draait je films, grotendeels met 24 of 25 frames en 1/50 of 1/60 om 't filmische aspect te behouden.

Ben er van overtuigd dat er zeer veel nieuwkomers zijn die deze WET vrijwel niet kennen.

En zeker niet weten wat de gevolgen zijn als je hem niet toepast.

 

Dat vraagt zeker bij lichtsterke lenzen altijd ND filters. Ik heb een vario van B@W, die 't fantastisch doet.

Denk inderdaad dat er in de beperkte ruimte van de A 7 etc. geen plaats voor is.

 

De Samyangs (met Nikon F vatting) had ik al op de D810, en zijn fantastisch om mee te werken.

Enorm lichtsterk, maar uiteraard als filmlens, niet automatisch qua scherpstelling, maar geweldig om scherptediepte mee te creeren.

Vanaf statief en follow focus, op Edelkrone Rigg, ging dat subliem.

 

Maar op een Gimbal moet je, vooraf focus en afstand instellen. Middels DOF bepalen waar de scherpte ligt.

En binnen die scherpte blijven. Zeker bij f 1.5, zat ik vaak net buiten de marges. En wilde daarom toch een camera die een snelle autofocus heeft. En gaan werken met AF-C ipv AF-S.

Die camera meen ik in de 7R mk2 tye hebben gevonden. Maar de keiharde praktijk zal 't uitwijzen!

*

Je vraag omtrent de Canon Dual Pixel AF, betreft slechts een beperkt aantal toestellen van Canon.

De 70D + 7D mk2 + EOS 100 + 300 (videocamera 's) zijn er mee uitgerust. Toets maar eens in "Dual Pixel AF".

En je krijgt een filmpje te zien waarin het helemaal uitgelegd. Intussen is er al een versie 2 en ik meen zelfs 3.

o.a. De nieuwe 5D serie, hoe die ook mag gaan heten is er mee uitgerust.

Philip Bloom heeft Dual Pixel getest op YouTube. Was redelijk enthousiast. Maar hield wat vraagtekens over.

*

Wat betreft gewicht zit de Came TV inderdaad aan de rand. Mag 1,2 kg dragen. De 7R mk2 + 20-70 f.4

passen er qua gewicht net op. (Wegen samen net 1 kg)  Het ding zelf weegt 1,2 kg.

Dus je loopt met 2.2 kg totaal in je handen te filmen.

 

Bij de Ronin praat je over volstrekt andere waarden. Nikon D810 = 880 gr. + 24-70 f.2.8 = 900 gr.

Ronin M = 2300 gr. Samen dus ongeveer 4100 gr.

Maar gelet op de hele stangenwinkel van de Ronin, waarachter je Nikon (dus je monitor) zit verstopt, heb je absoluut een losse monitor nodig. (SmallHD in mijn geval)  Samen met 2 accus zat je dan krap aan de 5 kg.

En ik weet uit ervaring dat je met 5 kg voor je lichaam, eerst naar de sportschool moet, om dat te oefenen.

Hang je er ook nog bijv. een "Zoom 6", voor 't geluid aan, ben je nog weer een 800 gram verder.

 

Ik heb er een EasyRig bij (harnas met stang vanaf de rug) die de hele set gewichtsloos maakt.

Pas dan ben je in staat enige tijd achter elkaar te filmen.

 

De Came TV is zo gemaakt dat je min of meer over de stangenwinkel heen kijkt.

Resp. er bij langs kijkt. De monitor blijft dus, zij het beperkt, zichtbaar.

Als je de "kadering" maar in de gaten kunt houden, ben je al klaar.

Je mag je toestel niet aanraken. Dus alleen maar kijken op je monitor.

Als je een beetje zicht hebt, de contouren goed kunt zien, ben je al klaar.

Heb zelf een protectie op 't schermpje geplakt, die ook reflectiewerend is.

De ruimte achter de Came TV is te klein om een sunhood te gebruiken. Die loopt vast. 

 

Als je in AF-C kunt werken, omdat je AF snel genoeg is, kan dat prima.

Anders AF-S, en je houden aan de berekende afstand.

 

Tom Antos (Amerikaanse filmmaker) heeft de 7S mk2 getest, samen met de Came TV,

roept dat 90% van de opnamen ook met AF-C goed gaan.

(Filmpje op YouTube "Tom Antos - Sony S mk2)

 

Ik heb me te pletter gezocht naar een importeur, maar kwam op de Site van Came TV de naam tegen van Eric Zee.

Een Nederlandse filmmaker. Die heb ik gemaild. Was enthousiast. Had hem rechtstreeks besteld.

 

Er verder heel diep ingedoken. Toen zag ik dat "Cameraland in Alkmaar" het ding in voorraad heeft. € 1099.--

Is overigens geen officiele importeur. Heeft de Came TV 's via een collega in Duitsland besteld.

De officiele importeur in Duisland kreeg ik door van Came TV. Die is nog weer € 50.-- duurder dan Cameraland. 

Als ze 't goed doen, blijft Cameraland ze verkopen. Flipt het, gooit hij ze er weer uit.

Zo gaat dat tegenwoordig.

 

Heb intussen contact gehad met Cameraland. Afname van meerdere Came TV's zet geen zoden aan de dijk.

Wat ik al verwachte, is de marge zeer gering.

Heb de mijne intussen besteld. Is morgen hier. Houdt jullie op de hoogte omtrent de werking.

Houd " Tjardi Tjardi" op YouTube maar in de gaten. Daar zal ik de tests op posten.

Maar gelet op meerdere tests die ik gezien heb, kan dat vast niet mis gaan.

*

En heb intussen de hele zooi die te maken heeft met de Ronin M, toch maar op markplaats gezet.

De inruilprijzen via de handel, zijn mede gelet op de BTW niet erg aantrekkelijk.

Maar wil je verkopen, moet je ook op Marktplaats enorm scherp zijn.

 

Hoop je nog vaker te treffen op dit forum, en ervaringen uit te wisselen.

  

profile.country.NL.title
marald75
Lid

@Tjardi

 

Ik draai idd meestal op 1/50 of 1/100, 1/60 zal ik niet snel kiezen aangezien ik nooit op NTSC 30 (of eigenlijk 29,97) draai. Wel af en toe 1/125 met 60 fps om net iets meer slomo mogelijheden te creeeren. Ook al gaat tenkoste van data per frame.

 

De regel is af en toe best te breken voor het juiste effect, en in geval van geen ND filter kan een stilstaand object ook met een hogere shutter geschoten worden. Maar vooral bij (camera)object beweging heeft het zin om de lage shutterspeed te houden om de frames met motion blur wat meer te verbinden.

 

Ja die filmlenzen zijn geweldig, ze hebben meestal wat grotere focusthrow dan SLR lenzen, en werken dan perfect met een followfocus.

 

De Batis lenzen lijken me ook wel handig op een gimbal omdat je op het OLED snel kan aflezen wat je effectieve DOF is, zodat je niet teveel zorgen hoeft te maken dat iets of iemand uit focus loopt.

 

Ik noemde dit omdat de meeste testen die ik las / gezien heb gaven niet teveel credit aan de dual pixels bij Canon, zeker niet in de rebel series. Maar als het bij AF-C voor video beter werkt, dan is dat wel ideaal. Maar ik ben eens bij Canon weggegaan en zal niet snel meer terug keren, tenzij ik voor een klus specifiek op canon moet draaien.

Ik zat ook nog te kijken naar de Came 7800 die heeft alleen niet de mooie encoders in de motoren zitten, en heeft volgens mij geen optie met wireless remote zoals de single wel heeft. Maar het voordeel van de 7800 is dat deze naast wat meer gewicht ook makkelijker met accessoires om kan gaan als een tweede display of de XLR adapter van Sony. De Came light heb ik nog niet bekeken maar kan ook nog een optie zijn, als het iets lichter moet zijn.

 

Tom Antos had ik gezien inderdaad, daar had ik volgens mij de SIngle ook eerst gezien. Ook mr. Cheezecam heeft een hoop info op youtube over de came producten en andere gimbals.

 

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Single..Ik hou youtube in de gaten en ga kijken wat je aan testjes er op kan zetten :slight_smile:

Cameraland is op zich wel goede optie inderdaad. Uit china bestellen komt ongeveer op 960 euro, maar daar komt dan denk ik nog 21% BTW en eventueel 0 - 10% invoerrechten bij, en ben je toch weer duurder.

 

Marktplaats is leuk, maar met de meeste apparatuur is het toch zonde hoeveel je in een jaar soms moet afschrijven. (terwijl de belastingdienst blijft volhouden dat het 5 jaar meegaat)... Een volledige A99 set met zeiss lenzen en bijna alle mogelijke accessoires ging vorig jaar bij mij weg voor 3500 terwijl ik een jaar eerder er 7700 voor had betaald. Dus hopelijk krijg je nog wat redelijks voor de Ronin. Anders misschien idee om in verhuur te gooien? Levert het misschien nog meer op.

Bedankt voor de tips en veel plezier met de Came Single en tot horens..