annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony ILCA77M2 met vlekken op sensor

OPGELOST
profile.country.NL.title
AlbertJanKleinhof
Ontdekker

Sony ILCA77M2 met vlekken op sensor

Wij hebben al circa vijf jaar een Sony Alpha 77 II en zijn er erg blij mee. Mijn vrouw fotografeert er voornamelijk mee. In het begin hadden we er een Sigma 28-200mm lens bij, maar sinds twee jaar zit er een Tamron 20-270mm lens op het toestel. Vanwege het grote bereik van de lens verwisselen hem eigenlijk nooit. 

Wat ons ergert is dat er om de haverklap vlekken op de sensor zitten. We zijn in het verleden al diverse keren met de camera naar een fotozaak geweest om de sensor schoon te laten maken, maar dit duurt een paar dagen/weken en dan zitten de sensor weer vol met vlekken. Erg irritant als je probeert mooie foto's te maken. 

Kan iemand ons vertellen hoe deze vlekken op de sensor komen? Komt het door het feit dat we een zoomlens op het toestel hebben? Heeft het te maken met de kwaliteit van de Tamron lens? Is deze camera nu eenmaal gevoelig voor stof? Is er iets aan te doen dat de sensor, nadat hij schoon is gemaakt, niet binnen de kortste keren weer vol met stof/vlekken zit? 

Wij zouden graag weten waar dit aan ligt zodat we actie kunnen ondernemen.

Albert-Jan

Tags (1)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo AlbertJan,

het enige wat ik kan bedenken, heb je zelf ook al genoemd: vuil (stof) dat vanuit de zoomlens naar de sensor komt, wellicht aangetrokken door de licht statische lading van de sensor.

Enige optie die ik kan bedenken is een schone lens toepassen nadat de sensor weer is gereinigd. Het inwendig reinigen van een zoomlens is een bijna onmogelijke klus, volgens mij.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo AlbertJan,

het enige wat ik kan bedenken, heb je zelf ook al genoemd: vuil (stof) dat vanuit de zoomlens naar de sensor komt, wellicht aangetrokken door de licht statische lading van de sensor.

Enige optie die ik kan bedenken is een schone lens toepassen nadat de sensor weer is gereinigd. Het inwendig reinigen van een zoomlens is een bijna onmogelijke klus, volgens mij.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
AlbertJanKleinhof
Ontdekker

Hallo Harm,

Dan lijkt het er op dat de huidige Tamron lens meer stof toelaat dan de Sigma, aangezien we de afgelopen tijd steeds vaker en meer stof op de sensor hebben. Dankjewel voor de bevestiging. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@AlbertJanKleinhof 

 

Ik weet niet hoe oud de lens is (lenzen zijn), maar ik zou toch ook de lens eens goed (laten) bekijken op interne verontreiniging (sommigen noemen het fungus). Kan me niet voorstellen dat de sensor iedere keer vervuild is bij vrijwel geen lens op, lens af acties, zoals in topic start vermeld.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Helemaal voorkomen gaat inderdaad niet lukken. Beste advies dat ik kan geven is een blaasbalgje kopen en als er vuil op de sensor zit dit zelf even wegblazen. Op dat moment ook de achterkant van de lens schoonmaken en langs de aansluiting gaan met een doekje of kwastje. Het voorkomt niet, maar je bent er daarna wel weer even vanaf.

 

Groet!

Antonette

profile.country.NL.title
AlbertJanKleinhof
Ontdekker

Dankjewel Antonette. Ik ga hem eerst professioneel schoon laten maken, maar zal het dan goed bijhouden. Vind het ergerlijk. Lammy

profile.country.NL.title
AlbertJanKleinhof
Ontdekker

Sigi, 

Dankjewel! Lens is niet mega-oud. Misschien 3 jaar en niet te intensief gebruikt. Moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de Tamron lens. Denk niet dat ik er ooit nog 1 koop. Ben wel van plan mijn Sigma lens - die op het moment thuis ligt terwijl ik op reis ben - na te laten kijken en die voortaan te gebruiken. 

Nogmaals. Dank.