Deel jouw ervaring!
Kan iemand mij vertellen of ik een Sony A68 en statief Sony VCT-550RM kan koppelen? En hoe dan?
Welk adapter of verloopstekker heb ik dan nodig?
Dit statief staat niet tussen de passende accessoires voor dit toestel, zie: Compatibiliteitsinformatie Statieven , maar misschien weet één van de experts hier een workaround.
Bij mijn weten "praten" die niet met elkaar, dus zelfs als die je fysiek zou kunnen koppelen betwijfel ik of je er iets op je a68 mee zou kunnen bedienen.
Groet!
Antonette
De Sony A68 is voor zijn prijs (inmiddels rond de €400) een uitstekende camera voor het betere fotowerk.
Qua sensor, processor en focustechniek bezit deze camera over dezelfde genen als zijn grote broer de Sony A77M2. Maar zowel hardware-matig als in de beschikbare softwarefunctionaliteit is ten behoeve van de prijsstelling het nodige weg gelaten.
Sowieso ontbreekt het de A68 aan de vereiste communicatie voorzieningen als WiFi, Bluetooth en Remote aansluitingen. Zaken die veelal vereist zijn om allerlei randapparatuur te doen laten werken of je smartphone als camerabesturing te gebruiken.
Het enige draadloze wat de Sony A68 kan is WL flitsen via een radiosignaal of met infrarood met daartoe geschikte flitsapparatuur.
Hama beschikt overigens tegen een redelijke prijs over verschillende soorten statieven (1-poot of tripod) met geëigende koppen, waarmee je de camera snel kan doen laten draaien en/of kantelen en zodoende de mogelijkheid bieden het onderwerp goed te volgen. De sluiter bedienen moet je dan wel zelf blijven doen. Maar met 8 foto's per seconde zal er altijd wel één goed zijn.
Al met al is de A68 een mooie camera, maar verwacht niet al teveel extra aan te sluiten features.
Zijn grote broer de A77M2 biedt wat dat betreft meer mogelijkheden, waaronder de optie voor een batterygrip, of zoals Sony dat zo mooi stelt de verticale handgreep.
In het batterijhuis van de camera moeten wel reeds de nodige voorzieningen als extra contactpuntjes voor de aanvullende besturing zijn aangebracht. Want zo'n handgreep doet meer dan alleen het herbergen van 2 extra batterijen.
Bij de A68 ontbreken deze contactpuntjes in het batterij compartiment. De plekken daarvoor zijn overigens wel in het materiaal voorgestanst. Bij de bouw van de verschillende camera's worden veelal dezelfde mallen gebruikt.
Aardig om te weten: Mijn ruim 25 jaar oude draadsluiter de Minolta RC 1000 kan gewoon worden ingeplugd in de Remote Stack van de Sony A77M2 om de sluiter stilletjes te doen laten afgaan.