annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A6500 (deel2): wat een beest…technologische top van Sony!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Sony A6500 (deel2): wat een beest…technologische top van Sony!

Deel 1 kan je hier lezen.

 

De A6500 is met 1700 euro adviesprijs een stuk duurder dan de A6300 (1250 euro), maar wat Sony heeft gedaan met de A6500, is wat enorm veel mensen (inderdaad, ik heb het ook over mezelf!) al jaren om vragen: beeldstabilisatie in een mirrorless body en een aanraakgevoelig scherm (touchscreen). Maar daar stopt het bijlange niet, even een overzicht van de belangrijke A6500 functies:

 

-Sensorstabilisatie: ELKE lens die je erop zet, of het nu een zeer oude MF-lens is van Zeiss, Leica... of Canon, Nikon, Minolta...het maakt niet uit. Elke lens wordt gestabiliseerd! De kleine body zorgt voor een technologisch huzarenstukje. Bekijk eens hoe "strak" de sensorstabilisatiemodule gebouwd is om het in deze kleine body te proppen! Knap!

5axis_unit-Mid.jpg

5axis_chart-Large.jpg

5axis_SteadyShot-Large.jpg

 

-Touchscreen: een aanraakgevoelig scherm vonden we al terug op diverse NEX-5 modellen en de A5100 en dat is géén gimmick! BIG THANKS SONY! Met een brede spreiding van AF-punten over het hele scherm, moet de camera altijd "gokken" waarop je wil scherpstellen. De camera kan gezichten herkennen, maar als er meerdere gezichten zijn, hoe vertel je de camera op een snelle manier zonder het momenten te missen dat je net dat ene gezicht wil? Met een aanraakgevoelig scherm heb je dat probleem niet. Tik en klaar. Helaas zijn het net de "pro's" (of lees: puristen) die touchscreens lang hebben tegengehouden want: "wat heb je aan een aanraakgevoelig scherm als je de zoeker gebruikt". Je kan je scherpstelpunt verplaatsen terwijl je door de zoeker kijkt door relatief je scherpstelpunt te verplaatsen. In dat geval wordt het touchscreen, touchpad genoemd. Heb je een grote neus dat tegen het scherm drukt? Je kan ook een deel van het scherm aanraakgevoelig maken. Kleine noot die ik wel wil maken: het gebruik van de touchpad (dus met je oog tegen de zoeker en swipen op het scherm) gaat met een lichte vertraging. Hij volgt je vinger niet ogenblikkelijk. Net niet of net wel hinderlijk, het zal afhangen van persoon tot persoon. Wel wil ik benadrukken dat dit een pre-productiemodel is (dezelfde als vele magazines en andere websites ook gebruiken). Mogelijks (maar ik durf het absoluut niet zeggen) wordt dit nog verbeterd.

TouchAF-Mid.jpg

touchpadAF-Mid.jpg

 

-Buffer: De autofocus is misschien een tikkeltje verbeterd, maar vooral in het oog springend is de grote buffer! Je kan op de sluiterknop blijven drukken gedurende tientallen seconden aan 11 beelden per seconde in raw, in jpeg en 8 beelden per seconde kan je meer dan 300 foto's nemen. Waanzinnig grote buffer, heerlijk! In raw doe je nog steeds een paar honderd...Nog een leuk detail: je kan nu zien hoeveel foto's er nog geschreven moeten worden naar de geheugenkaart na een burst. Ter vergelijking: de A6300 doet het "maar" voor 5-tal seconden (aan 11fps) in jpeg en een 2-tal seconden in raw (20-25 beelden). 

 

-Als fervent A7RII gebruiker (heerlijk camera) vind ik het ontbreken van een touchscreen jammerlijk, maar de traagheid waarmee je foto's kan oproepen om te herbekijken, inzoomen, onbruikbaar worden van de camera na een burst is gewoonweg ergerlijk en frustrerend. Toegegeven, de zware bestanden van de A7RII zitten daar voor een zeer groot stuk tussen (want op de A6300 stoort dat bijvoorbeeld veel minder). Maar de A6500 heeft nu een 2e processor meegekregen (LSI-processor). Je kan nu meteen je foto herbekijken, inzoomen. Echt fantastisch, hopelijk gaat de vooruitgang van processorkracht in Sony-camera's even gestaag vooruit als de vooruitgang van Sony-sensors!

 

 

-Deze camera heeft ook een nieuwe sluiter en voor het eerst in een mirrorless APS-C camera heeft Sony een "getest aantal sluiters" opgegeven: je kan met deze camera 200 000 kliks maken. (Als je stille sluiter gebruikt, kost het je zelfs geen slijtage aan de sluiter.) Ter vergelijking: de A7RII kan 500 000 kliks aan (maar kost 3600 euro). Dit zijn richtwaarden en kan je verwachten minstens te halen.

ILCE-6500_shutter_unit-Large.jpg

 

-Ga je graag op reis wil je je foto's voorzien van GPS-data? Sony heeft nu een energiezuinige bluetooth module toegevoegd om rechtstreeks te verbinden met je smartphone. Zo wordt de GPS-data meteen aan de foto toegevoegd! Voor zover ik weet, kan je de bluetooth functie niet gebruiken voor andere zaken (en ik zou ook niet weten waarvoor je dat zou willen, maar deze vraag komt steevast terug :smileywink:). Daarnaast is NFC en Wi-Fi ook aanwezig, zodat je je smartphone als afstandsbediening kan gebruiken, foto op je smartphone overladen, etc. Ook apps kan je uiteraard installeren op de A6500.

VX9425_hand_NFC_ILCE-6500-Mid.jpg

 

 

-Wat ik ooit miste (maar met de huidige kwaliteit van sensors, zeker in raw en met live-view beeld in zoeker of op het scherm) is een compensatie voor de belichting. Voor de witbalans kon dat al: gebruik je automatische witbalans (AWB) zoals mezelf, maar vind je dat de camera systematisch een net wat te koel witbalans kiest? Dan kan je instellen dat de AWB steeds wat "warmere" tinten moet geven. Nu kan dat ook voor ELKE belichtingsmodus: bijvoorbeeld voor matrix lichtmeting kan je instellen per 1/6e stappen dat de belichting systematisch lichter of donkerder moet zijn. Zeer interessant, want Sony-camera's belichten typisch 0.3 tot 0.7 EV te donker voor mijn smaak. Dat kan je nu permanent instellen!

 

 

-Daarnaast is er een zeer interessant belichtingsmodus gekomen (ook iets wat ik vroeger graag wilde, maar met de komst van EVF is dat wat verdwenen): je kan nu voorrang geven aan hoge tonen. Bijvoorbeeld voor huwelijksfotografen is dit een zeer interessant instelling: het witte kleed van de bruid wil je steeds voorrang geven om niet te overbelichten. Te donkere tonen kan je immers gemakkelijker oplichten dan de lichte delen herstellen. Deze nieuwe hoge tonen belichting zorgt ervoor dat de hoge tonen bewaard blijven.

 

 

-Ook (eindelijk) kan je nu de belichting koppelen aan het scherpstelpunt! Heb je een klein maar belangrijk onderwerp waarop je scherpstelt, dan is het tamelijk logisch dat je dat onderwerp ook goed wil belichten! Nu kan je de scherpstelling en belichting koppelen aan elkaar.

 

 

-De grip is een stuk dieper! De camera voelt nu veel meer als een A7-camera. Je voelt meteen dat het beter in de hand ligt. Let erop hoeveel de grip uitsteekt. De sluiterknop is ook quasi identiek aan de A7 (d.w.z. groter).

ILCE-6500_rightside-Large.jpg

ILCE-6500_top-Large.jpg

 

 

-Een "vernieuwd" menu: een logischere indeling en het gebruik van kleuren voor de tabbladen moet het navigeren doorheen de menu's vergemakkelijken. Persoonlijk had ik niet zo heeeeeeeeeeel erg veel problemen met het vorige menu, maar het is welkom (en het is een evolutionaire verandering). Kleine tip die ik al jaren probeer mee te geven: stel elke knop van de camera in voor de belangrijkste functies en stel ook alle 12 functies onder de functie (Fn)-knop in zodat je zo weinig mogelijk in het menu moet zitten!

 

-Zoals gezegd is het te vroeg om echt over de prestaties te spreken, ver van de A6300 zal hij niet liggen, wat dus zeer goed is. Wel vond ik het een zeer aangename verrassing, dat de A6500 in zéér donkere omstandigheden even goed kon scherpstellen als de A7RII. Dat is wel verrassend omdat de A7RII op papier de A6500 vlotjes zou moeten afdrogen. Ik stelde scherp op 6 verschillende onderwerpen in een donkere kamer met zeer weinig licht: telkens was het resultaat wat betreft scherpstellen zeer gelijklopend, als ik heel eerlijk ben moet ik zelfs zeggen dat ik in deze omstandigheden de A6500 iets beter vond (in AF-C). AF-S gebruik ik op systeemcamera’s zelden, hoewel in deze situaties dat misschien logischer had geweest. Maar ik wilde bewust de AF-C mogelijkheden in duisternis testen. Globaal gesproken konden ze op dezelfde onderwerp wel en niet scherpstellen. De zoeker van de A7RII is wel duidelijk helderder. Ik zou de A6500 veel langer moeten gebruiken in allerlei situaties, maar dit viel me positief op. De gebruikte lens was de (fantastische) Sigma 30mm F1.4. De camera kon nog scherpstellen op onderwerpen tot F1.4, ISO 6400 en 0.6” sluitertijd. Als het iets donkerder werd, met een sluitertijd van 0.8”, dan moet de A6500 opgeven (en de A7RII ook). Ik gebruikte enkel AF-C.

 

-Je kan nu ook een foto opslaan uit een filmpje dat je maakte. Voor sommigen is dat wellicht interessant. :wink: Handig als je filmt in 4k om achteraf een foto uit te knippen (dan heb je ongeveer een foto van 8 megaxpixels!)

 

-Een extra processor en touchscreen betekent ook een hoger energieverbruik. De batterij is (gelukkig) dezelfde gebleven, maar het batterijleven was zelden zo kort voor een Sony camera. Een reservebatterij is zoals voor elke systeemcamera toch een kleine must. Erg handig is ook dat je net als de A6300 (maar niet de A6000) de camera kan opladen via de micro-usb poort én de camera op de externe stroom kan blijven gebruiken als je de camera inschakelt. Met de A6000 kon je enkel opladen, van zodra je de camera inschakelde, gebruikte hij opnieuw de batterij.

ILCE-6500_terminal-Large.jpg

 

-Louter ter vermelding (heb het niet uitgeprobeerd): je het nu meer mogelijkheden om je camera aan de pc te koppelen voor tethering. Zo kan je nu zelf beslissen wat naar de pc wordt verzonden en wat niet.

 

-Last but not least: iets waar ik jaren heb om gevraagd en eindelijk geïmplementeerd! Als het scherm ook maar een beetje wordt uitgeklapt, wordt de EVF uitgeschakeld. Gedaan met een EVF die als "overgevoelig" wordt beschouwd (wat onzin is). Je kan nu dus b.v. voor breedhoekfotografie je camera op heuphoogte houden, tegen je lichaam en hij zal niet overschakelen op de EVF. Fantastisch!

 

Conclusie: De A6500 is op APS-C vlak zowat alles wat ik wilde (uiteraard evolueert je wenslijstje met de jaren), maar beeldstabilisatie om elke lens te stabiliseren (naast de bestaande gestabiliseerde lenzen) en een uitermate nuttig touchscreen waren grote punten voor mij persoonlijk. Dat de sluiter 200 000 kliks aan kan, maakt deze camera interessant wat duurzaamheid betreft (en relatief goedkoper per foto). Alles wat goed was aan de A6300 heeft deze camera behouden, alles wat ontbrak aan de A6300 heeft deze camera toegevoegd. Ik kan eigenlijk weinig tot niets op deze camera aanmerken* (tenzij de kleine vertraging van het touchpad) en ik ben nochtans behoorlijk kritisch voor Sony! Maar ze tonen aan dat ze luisteren naar hun gebruikers, het resultaat is deze prachtige camera, ik wil er nu wel eentje! 😄

 

*Uiteraard zal je, naarmate je een camera beter leert kennen, meer kunnen opmerken. Maar ik ken de A6300 wel goed en de A6500 bouwt daarop verder. Dit is gewoon een killer-camera naar mijn bescheiden mening!

 

ILCE-6500_SEL1670Z_front-Large.jpg

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
27 ANTWOORDEN 27
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

@Tjardi

 

Doe jij dit soort dingen als profi? Of is het een uit de hand gelopen hobby?

Je hebt namelijk een berg met zéér dure spullen.

 

Ik wil dat er niet aan uitgeven. Ik zou het wel kunnen als ik dat persé zou willen maar dan moet ik andere dingen opgeven of veel soberder leven.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

't Is een uit de hand gelopen hobby, die ik al wel 60 jaar beoefen.

Maar doe intussen vrij veel, voor allerlei clubs, die iemand nodig hebben,

die ongeveer weet hoe e.e.e. werkt. En er de spullen voor heeft.

Allemaal op basis van: "Liefdewerk, krentebrood". 't Levert centenmatig dus niets op. Alleen voldoening.

 

In 't bijzonder geniet ik enorm, van de mogelijkheden die de CameTV biedt. Dus filmen met Gimbal.

Als je eens wilt zien, hoe dat er in een totale film uit ziet, moet je me even je e-mail adres doorgeven. (PM)

Want de film die ik gemaakt heb, tijdens een receptie aan boord van een rondvaartboot,

is gelet op z 'n prive karakter, niet geschikt om op internet te zetten.

Je kunt wel enorm goed zien, wat voor vrijheid je krijgt, door op zo ' n manier te filmen.

 

Voor Sail Giethoorn, heb ik een fors aantal shantykoren gefilmd. Zowel met de A-6300 als met de 7R mk2.

Die overigens zeer goed worden bekeken op YouTube.

1 Opname bij "Fanfare" in Giethoorn, van de Kloosterzangers, is al meer als 1500 keer bekeken.

In dik 2 jaar tijd.

 

Ook de film van 't admiraalzeilen, op de Beulaker gemaakt. In 2014. Met m 'n kleine Nikon 1V1.

Met een postzegel grote censor. En kwalitatief nog best redelijk. Vooral bij mooi weer.

Is een uiterst fraaie film geworden. Als je weet dat de camera zat vastgeschroefd op de sloep.

En alle bewegingseffecten, er door "Mercalli" zijn uitgehaald.

 

Werkte toen al voor Sail Giethoorn. Er staan diverse filmpjes van op internet. Onder Tjardi Tjardi.

Voor Bodelaeke, heb ik jaren geleden alle fotowerk gedaan.

Meer dan 2000 foto 's gemaakt van de aanleg van 't complete park. Inclusief baggerwerkzaamheden.

Daar zijn ook boeken van gemaakt.

 

't Houd me op m 'n 75e, een beetje op de hoogte, wat er "buiten" speelt. En hoe sterk de techniek verandert.

Samen met het drone vliegen, waar technisch ook een hoop bij komt kijken, houd me dit bij de les.

Als oude man.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Sony heeft op dit moment een actie om "oude" dslr 's in te ruilen op de 7R mk2 + 7S mk2.

Krijg je best een leuke "extra" korting. € 300.-- / = bijna 10%.

 

Vorig jaar rond Kerst, ruilde ik m 'n Nikon D810 in tegen de 7R mk2. Dus geen oud joekel van een dslr.

Denkt Sony nu echt, dat iemand met wat voor een oud karkas van een dslr, van wat voor merk dan ook,

zal overstappen, op de duurste amateur camera die er is.

 

Daar geloof ik geen barst van. Oud Nikon of Canon gebruikers, die fotografeerden met de toppers

op 't gebied van dslr, en die over willen naar "Mirrorless", die kopen deze camera 's.

Of ze blijven hangen bij Nikon of Canon, totdat ........ hun ogen echt open gaan.

DSLR heeft ook best een aantal voordelen. Maar werk intussen, met enorm veel plezier met Sony. 

 

Als je een Canon of Nikon hebt van rond de € 700.-- koop je vast niet een Sony van € 3500.--

(Of er moet net een suikeroom zijn overleden)

 

Sony - alt gegen neu.jpg

 

Als Sony nou echt wat goed wil maken, moeten ze zoiets doen voor diegenen,

die nog maar net een A-6300 hebben gekocht. En die willen inruilen voor een A-6500.

 

Heb er alle begrip voor, dat je de steeds sneller vorderende techniek, niet moet/mag tegenhouden.

Maar een toestel, wat amper 1 jaar oud is vervangen door eentje met een update, vind ik erg snel.

 

De smoes, dat de camera 's naast elkaar blijven bestaan, is grotendeels comercieel.

Niet reeel, naar mijn idee.

Ben er van overtuigd dat de A-6300 er binnenkort tussenuit vliegt, en alleen de A-6500 overblijft.

(Moet alleen de voorraad zijn uitverkocht)

 

De A-6000, kost intussen 3 scheten en een knikker. De A-6300 WAS best z 'n centjes waard.

 't Prijsverschil tussen de A-6300 en A-6500 is intussen best fors. Maar gelet op wat 'ie kan ........

De meerprijs van zo  'n  € 450 best waard. Maar omdat de A-6300 is gezakt in prijs, is dat over.

En "mark my words", de prijs gaat nog verder zakken. Denk overigens ook de A-6500, na enige tijd.

 

*

Alleen ...... als ik dit geweten had, een half jaar geleden, had ik de A-6300 nooit gekocht. Gewacht.

En ik meen te begrijpen, dat ik niet de enige ben. Voel me daar niet echt lekker bij.

Dat ik me "genaaid" voel, is iets te sterk uitgedrukt. Maar komt wel in de buurt.

 

Voorstel aan Sony ...... Ludieke actie voor de Kerst. Al hebben/krijgen ze dan problemen met leveren.

Maar ongezien zou ik 't wel aandurven, mits onderstaand verhaal wordt gehaald.

Zorg dat een overstap van de A-6300 naar de A-6500 "financieel" acceptabel wordt. Ook "gevoelsmatig".

 

*

Door 't verschijnen van de A-6500 is de A-6300 zo 'n € 120.-- goedkoper geworden. Dat is 't 1e nadeel.

En bij inruil, zeker op dit moment, krijg je voor een camera die nieuw nu € 1129.-- kost / was € 1249.--

niet een grote zak geld terug. Dat houdt bij € 800 a € 850 zeker op. En dan schat ik nog royaal in.

 

Dat houdt in, dat een update naar de € 1699.-- kostende camera bijna € 900.-- kost.

Ben bang dat, hoe fraai de A-6500 ook is, je daarover nog wel even nadenkt!

 

Voor een honderdje of 2, 2,5 minder, zou ik een update overwegen. Maar vind dat zelfs nog pittig.

Met deze bedragen, is er geen haar op m 'n hoofd, die er ook maar enigszins aan denkt.

En ik ben nog lang niet kaal!

 

Hobby 's kosten geld, zei m 'n moeder altijd al. Maar er zijn grenzen.

Strijkt Sony de hand over 't hart?

 

Zo 'n aktie hoeft niet lang te duren. De werkelijk geinteresseerden maken dan die move.

Voordeel voor Sony is dan, dat ze hun "boze A-6300 klanten", een kans hebben gegeven. 

Geef ze 14 dagen bedenktijd. In die tijd kunnen ze overstappen.

 

Wees als fabrikant zo netjes, dat je zelf die reductie op je schouders neemt.

Speel het niet over de ruggen van de winkeliers. Dat zou ik heel slecht vinden.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik ben allang kaal maar ik vind het de extra uitgave bij lange na niet waard.

Het zou wat anders zijn als mijn camera een jaar of drie oud was, maar mijn a6300 heb ik meteen na de introductie gekocht. Om binnen 3/4 jaar zo'n bedrag op te hoesten zie ik niet zitten.

 

Ik ben van plan mijn a6300 nog een tijd te houden en indien Sony niet op de proppen komt met nieuwe goede aps-c lenzen, niet meer van plan bij Sony te blijven.

Ik weiger naar full frame lenzen over te stappen en een vermogen te betalen voor ff lenzen.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik kan je geen ongelijk geven! @pieterlj

 

Als bedrijven als Sigma en Tamron (of Samyang) met de lenzen komen die je zou willen zien, zou je dan nog bij Sony blijven?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Was nog even bezig m 'n post wat aan te passen, toen jouw antwoord binnen kwam.

Er is intussen nog wat extra 's toegevoegd.

 

Betreffende je opmerking omtrent de lenzen, heb je natuurlijk helemaal gelijk.

Ook @Portmixus onderschrijft die mening. 't Lijkt er op dat Sigma wat gaat doen.

 

Omdat ik aan "gemengd zwemmen" doe, d.w.z. ook full frame fotografeer en film, 

kies ik juist niet voor dit type (APS-C). Alhoewel ze voor de A-6300 sec. niets toevoegen.

Gebruik bijv. de 16-35 mm zeer frequent op beide toestellen.

 

Ben zelf tamelijk snel te "lijmen", met iets wat "vooruitgang" in zich heeft. Heb ik ook geld voor over.

Kom uit de Nikon hoek, waarin zeer behoudend wordt gewerkt.  Ken ook de de Canon hoek, zeer goed. Idem.

Daar gaan vernieuwingen erg langzaam. Bij Nikon zeker aan de video-kant.

Maar heeft als voordeel, dat de prijzen, verhoudingsgewijs, op peil blijven. Heb dat gemerkt tijdens de inruil.

 

Toen ik overstapte naar Sony, wist ik redelijk goed waar ik aan begon.

Ben nog steeds zeer goed tevreden met m 'n 7R mk2. Maar weet zeker, dat als er daar allerhande zaken

worden toegevoegd op de mk3, of hoe dat ding ook maar mag gaan heten, dat ik daar blij mee ben.

Overigens, ook over de A-6300 ben ik grotendeels tevreden.

 

Maar als de vernieuwingen niet liggen, in de lijn die ik bedoel, zal ik niet meegaan.

Zal absoluut niet updaten, als er niet een verrekt goed touchscreen opkomt. Portmixus denkt er net zo over.

Verder heeft de 7R mk2 al enorm veel, waar ik prima mee uit de voeten kan.

 

Betreffende de A-6500, die dus als backupcamera zou worden gebruikt, luistert het allemaal wat minder nauw.

Maar vreemd genoeg overtreft dat ding op diverse punten de 7R mk2. Deed de A-6300 trouwens ook al.

Nog betere AF. Nog betere Slowmotion. Veel makkelijker in te stellen slowmotion. Om maar wat te noemen.

 

Ondanks dat de A-6500 een aantal absolute voordelen heeft t.o.v. de A-6300, vind ik het prijsverschil,

voornamelijk bij inruil, veel en veel te groot. En met name niet reeel t.o.v. de kopers van 't laatste jaar.

 

Dat roept bij mij een recalcitrant gedrag op. En dat kan Sony alleen wegnemen, door "iets" te doen.

Anders blijf ik mooi bij m 'n A-6300.

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik ben zeer tevreden over de technische mogelijkheden van mijn a6300 op wat kanttekeningen na.

Bijvoorbeeld wanneer je filmt in 4k gaat het scherm naar de standaard helderheid en met zonnig weer is het onbruikbaar. Met 4k filmen in een warme zaal gaat niet lukken want de camera overhit binnen een paar minuten.

 

Maar als ik 1700€ uitgeef voor een body dan verwacht ik toch een wat handiger body, zoiets als de Fuiji x-t1 of x-t2.

Ik vind deze body te onhandig en te simpel voor dat bedrag.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Heb zelf geen enkel probleem met de body van de A-6300. Houdt goed vast.

Bij de A-6500 is de grip nog wat dieper, wat prettiger schijnt te zijn.

Maar de A6300 is wat dat betreft naar mijn idee, al prima in orde.

 

Fuji heeft alleen wat meer draaiknoppen aan de bovenzijde.

Of dat grote voordelen heeft kan ik zo niet beoordelen. Maar dat zou kunnen.

 

Beide genoemde Fuji 's schijnen bijzonder goede camera 's te zijn.

De 1 is alleen full HD. De 2, 4K.

Of 't scherm van de 2, helder blijft bij filmen heb ik niet kunnen ontdekken in de folders.

 

Prijzen etc. zijn volstrekt vergelijkbaar met Sony.