annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A6500 (deel2): wat een beest…technologische top van Sony!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Sony A6500 (deel2): wat een beest…technologische top van Sony!

Deel 1 kan je hier lezen.

 

De A6500 is met 1700 euro adviesprijs een stuk duurder dan de A6300 (1250 euro), maar wat Sony heeft gedaan met de A6500, is wat enorm veel mensen (inderdaad, ik heb het ook over mezelf!) al jaren om vragen: beeldstabilisatie in een mirrorless body en een aanraakgevoelig scherm (touchscreen). Maar daar stopt het bijlange niet, even een overzicht van de belangrijke A6500 functies:

 

-Sensorstabilisatie: ELKE lens die je erop zet, of het nu een zeer oude MF-lens is van Zeiss, Leica... of Canon, Nikon, Minolta...het maakt niet uit. Elke lens wordt gestabiliseerd! De kleine body zorgt voor een technologisch huzarenstukje. Bekijk eens hoe "strak" de sensorstabilisatiemodule gebouwd is om het in deze kleine body te proppen! Knap!

5axis_unit-Mid.jpg

5axis_chart-Large.jpg

5axis_SteadyShot-Large.jpg

 

-Touchscreen: een aanraakgevoelig scherm vonden we al terug op diverse NEX-5 modellen en de A5100 en dat is géén gimmick! BIG THANKS SONY! Met een brede spreiding van AF-punten over het hele scherm, moet de camera altijd "gokken" waarop je wil scherpstellen. De camera kan gezichten herkennen, maar als er meerdere gezichten zijn, hoe vertel je de camera op een snelle manier zonder het momenten te missen dat je net dat ene gezicht wil? Met een aanraakgevoelig scherm heb je dat probleem niet. Tik en klaar. Helaas zijn het net de "pro's" (of lees: puristen) die touchscreens lang hebben tegengehouden want: "wat heb je aan een aanraakgevoelig scherm als je de zoeker gebruikt". Je kan je scherpstelpunt verplaatsen terwijl je door de zoeker kijkt door relatief je scherpstelpunt te verplaatsen. In dat geval wordt het touchscreen, touchpad genoemd. Heb je een grote neus dat tegen het scherm drukt? Je kan ook een deel van het scherm aanraakgevoelig maken. Kleine noot die ik wel wil maken: het gebruik van de touchpad (dus met je oog tegen de zoeker en swipen op het scherm) gaat met een lichte vertraging. Hij volgt je vinger niet ogenblikkelijk. Net niet of net wel hinderlijk, het zal afhangen van persoon tot persoon. Wel wil ik benadrukken dat dit een pre-productiemodel is (dezelfde als vele magazines en andere websites ook gebruiken). Mogelijks (maar ik durf het absoluut niet zeggen) wordt dit nog verbeterd.

TouchAF-Mid.jpg

touchpadAF-Mid.jpg

 

-Buffer: De autofocus is misschien een tikkeltje verbeterd, maar vooral in het oog springend is de grote buffer! Je kan op de sluiterknop blijven drukken gedurende tientallen seconden aan 11 beelden per seconde in raw, in jpeg en 8 beelden per seconde kan je meer dan 300 foto's nemen. Waanzinnig grote buffer, heerlijk! In raw doe je nog steeds een paar honderd...Nog een leuk detail: je kan nu zien hoeveel foto's er nog geschreven moeten worden naar de geheugenkaart na een burst. Ter vergelijking: de A6300 doet het "maar" voor 5-tal seconden (aan 11fps) in jpeg en een 2-tal seconden in raw (20-25 beelden). 

 

-Als fervent A7RII gebruiker (heerlijk camera) vind ik het ontbreken van een touchscreen jammerlijk, maar de traagheid waarmee je foto's kan oproepen om te herbekijken, inzoomen, onbruikbaar worden van de camera na een burst is gewoonweg ergerlijk en frustrerend. Toegegeven, de zware bestanden van de A7RII zitten daar voor een zeer groot stuk tussen (want op de A6300 stoort dat bijvoorbeeld veel minder). Maar de A6500 heeft nu een 2e processor meegekregen (LSI-processor). Je kan nu meteen je foto herbekijken, inzoomen. Echt fantastisch, hopelijk gaat de vooruitgang van processorkracht in Sony-camera's even gestaag vooruit als de vooruitgang van Sony-sensors!

 

 

-Deze camera heeft ook een nieuwe sluiter en voor het eerst in een mirrorless APS-C camera heeft Sony een "getest aantal sluiters" opgegeven: je kan met deze camera 200 000 kliks maken. (Als je stille sluiter gebruikt, kost het je zelfs geen slijtage aan de sluiter.) Ter vergelijking: de A7RII kan 500 000 kliks aan (maar kost 3600 euro). Dit zijn richtwaarden en kan je verwachten minstens te halen.

ILCE-6500_shutter_unit-Large.jpg

 

-Ga je graag op reis wil je je foto's voorzien van GPS-data? Sony heeft nu een energiezuinige bluetooth module toegevoegd om rechtstreeks te verbinden met je smartphone. Zo wordt de GPS-data meteen aan de foto toegevoegd! Voor zover ik weet, kan je de bluetooth functie niet gebruiken voor andere zaken (en ik zou ook niet weten waarvoor je dat zou willen, maar deze vraag komt steevast terug :smileywink:). Daarnaast is NFC en Wi-Fi ook aanwezig, zodat je je smartphone als afstandsbediening kan gebruiken, foto op je smartphone overladen, etc. Ook apps kan je uiteraard installeren op de A6500.

VX9425_hand_NFC_ILCE-6500-Mid.jpg

 

 

-Wat ik ooit miste (maar met de huidige kwaliteit van sensors, zeker in raw en met live-view beeld in zoeker of op het scherm) is een compensatie voor de belichting. Voor de witbalans kon dat al: gebruik je automatische witbalans (AWB) zoals mezelf, maar vind je dat de camera systematisch een net wat te koel witbalans kiest? Dan kan je instellen dat de AWB steeds wat "warmere" tinten moet geven. Nu kan dat ook voor ELKE belichtingsmodus: bijvoorbeeld voor matrix lichtmeting kan je instellen per 1/6e stappen dat de belichting systematisch lichter of donkerder moet zijn. Zeer interessant, want Sony-camera's belichten typisch 0.3 tot 0.7 EV te donker voor mijn smaak. Dat kan je nu permanent instellen!

 

 

-Daarnaast is er een zeer interessant belichtingsmodus gekomen (ook iets wat ik vroeger graag wilde, maar met de komst van EVF is dat wat verdwenen): je kan nu voorrang geven aan hoge tonen. Bijvoorbeeld voor huwelijksfotografen is dit een zeer interessant instelling: het witte kleed van de bruid wil je steeds voorrang geven om niet te overbelichten. Te donkere tonen kan je immers gemakkelijker oplichten dan de lichte delen herstellen. Deze nieuwe hoge tonen belichting zorgt ervoor dat de hoge tonen bewaard blijven.

 

 

-Ook (eindelijk) kan je nu de belichting koppelen aan het scherpstelpunt! Heb je een klein maar belangrijk onderwerp waarop je scherpstelt, dan is het tamelijk logisch dat je dat onderwerp ook goed wil belichten! Nu kan je de scherpstelling en belichting koppelen aan elkaar.

 

 

-De grip is een stuk dieper! De camera voelt nu veel meer als een A7-camera. Je voelt meteen dat het beter in de hand ligt. Let erop hoeveel de grip uitsteekt. De sluiterknop is ook quasi identiek aan de A7 (d.w.z. groter).

ILCE-6500_rightside-Large.jpg

ILCE-6500_top-Large.jpg

 

 

-Een "vernieuwd" menu: een logischere indeling en het gebruik van kleuren voor de tabbladen moet het navigeren doorheen de menu's vergemakkelijken. Persoonlijk had ik niet zo heeeeeeeeeeel erg veel problemen met het vorige menu, maar het is welkom (en het is een evolutionaire verandering). Kleine tip die ik al jaren probeer mee te geven: stel elke knop van de camera in voor de belangrijkste functies en stel ook alle 12 functies onder de functie (Fn)-knop in zodat je zo weinig mogelijk in het menu moet zitten!

 

-Zoals gezegd is het te vroeg om echt over de prestaties te spreken, ver van de A6300 zal hij niet liggen, wat dus zeer goed is. Wel vond ik het een zeer aangename verrassing, dat de A6500 in zéér donkere omstandigheden even goed kon scherpstellen als de A7RII. Dat is wel verrassend omdat de A7RII op papier de A6500 vlotjes zou moeten afdrogen. Ik stelde scherp op 6 verschillende onderwerpen in een donkere kamer met zeer weinig licht: telkens was het resultaat wat betreft scherpstellen zeer gelijklopend, als ik heel eerlijk ben moet ik zelfs zeggen dat ik in deze omstandigheden de A6500 iets beter vond (in AF-C). AF-S gebruik ik op systeemcamera’s zelden, hoewel in deze situaties dat misschien logischer had geweest. Maar ik wilde bewust de AF-C mogelijkheden in duisternis testen. Globaal gesproken konden ze op dezelfde onderwerp wel en niet scherpstellen. De zoeker van de A7RII is wel duidelijk helderder. Ik zou de A6500 veel langer moeten gebruiken in allerlei situaties, maar dit viel me positief op. De gebruikte lens was de (fantastische) Sigma 30mm F1.4. De camera kon nog scherpstellen op onderwerpen tot F1.4, ISO 6400 en 0.6” sluitertijd. Als het iets donkerder werd, met een sluitertijd van 0.8”, dan moet de A6500 opgeven (en de A7RII ook). Ik gebruikte enkel AF-C.

 

-Je kan nu ook een foto opslaan uit een filmpje dat je maakte. Voor sommigen is dat wellicht interessant. :wink: Handig als je filmt in 4k om achteraf een foto uit te knippen (dan heb je ongeveer een foto van 8 megaxpixels!)

 

-Een extra processor en touchscreen betekent ook een hoger energieverbruik. De batterij is (gelukkig) dezelfde gebleven, maar het batterijleven was zelden zo kort voor een Sony camera. Een reservebatterij is zoals voor elke systeemcamera toch een kleine must. Erg handig is ook dat je net als de A6300 (maar niet de A6000) de camera kan opladen via de micro-usb poort én de camera op de externe stroom kan blijven gebruiken als je de camera inschakelt. Met de A6000 kon je enkel opladen, van zodra je de camera inschakelde, gebruikte hij opnieuw de batterij.

ILCE-6500_terminal-Large.jpg

 

-Louter ter vermelding (heb het niet uitgeprobeerd): je het nu meer mogelijkheden om je camera aan de pc te koppelen voor tethering. Zo kan je nu zelf beslissen wat naar de pc wordt verzonden en wat niet.

 

-Last but not least: iets waar ik jaren heb om gevraagd en eindelijk geïmplementeerd! Als het scherm ook maar een beetje wordt uitgeklapt, wordt de EVF uitgeschakeld. Gedaan met een EVF die als "overgevoelig" wordt beschouwd (wat onzin is). Je kan nu dus b.v. voor breedhoekfotografie je camera op heuphoogte houden, tegen je lichaam en hij zal niet overschakelen op de EVF. Fantastisch!

 

Conclusie: De A6500 is op APS-C vlak zowat alles wat ik wilde (uiteraard evolueert je wenslijstje met de jaren), maar beeldstabilisatie om elke lens te stabiliseren (naast de bestaande gestabiliseerde lenzen) en een uitermate nuttig touchscreen waren grote punten voor mij persoonlijk. Dat de sluiter 200 000 kliks aan kan, maakt deze camera interessant wat duurzaamheid betreft (en relatief goedkoper per foto). Alles wat goed was aan de A6300 heeft deze camera behouden, alles wat ontbrak aan de A6300 heeft deze camera toegevoegd. Ik kan eigenlijk weinig tot niets op deze camera aanmerken* (tenzij de kleine vertraging van het touchpad) en ik ben nochtans behoorlijk kritisch voor Sony! Maar ze tonen aan dat ze luisteren naar hun gebruikers, het resultaat is deze prachtige camera, ik wil er nu wel eentje! 😄

 

*Uiteraard zal je, naarmate je een camera beter leert kennen, meer kunnen opmerken. Maar ik ken de A6300 wel goed en de A6500 bouwt daarop verder. Dit is gewoon een killer-camera naar mijn bescheiden mening!

 

ILCE-6500_SEL1670Z_front-Large.jpg

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
27 ANTWOORDEN 27
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Jij vertelt zoals altijd, weer vele malen meer, als je in de folders kunt vinden. Dank je wel!

Weet nog niet of ik ga updaten. Kost best weer veel geld.

Maar vooral dat touchscreen en die stabilisatie, zijn wel erg mooi.

 

Weet jij ook, als je een gezicht hebt gekozen, met name in video 's, of dat ook werkelijk wordt gevolgd?

Als je dat hebt ingesteld? Met lock.

 

*

Meen dat de body iets dikker is geworden, door de ingebouwde stabilisatie.

 

Heb bij m 'n A-6300 een L plate van Really Right Stuff (alleen de onderkant), om hem makkelijk vast te kunnen zetten op statief. Dat is enorm handig. En stevig.

 

Luistert nogal nauw qua maat. Ondanks dat, is de L plate op beiden te gebruiken. De A-6000 heeft een andere.

Anonymous
Niet van toepassing

Fantastisch werk @Portmixus! Hartelijk dank hiervoor, mooi gedaan ook met al die afbeeldingen. 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik denk niet dat de body dikker is, of toch absoluut niet merkbaar! De grip is wel smaller en dieper, nu zoals de A7 grip.

 

De A6500 is bijna perfect naar mijn mening, maar er zijn nog een paar puntjes waar ze moeten aan werken (ik geef mijn feedback zeker nog door, als ik opnieuw en langer de kans krijg om met de A6500 te werken. Heb ze na 3 dagen moeten teruggeven, goed om de camera te leren kennen, maar nog niet genoeg om alle finesses en eigenaardigheden te ontdekken...).

Een van de zaken wat nog beter moet, is dat je geen gezichten kan selecteren, toch niet met de firmware op mijn toestel. Dit wil zeggen dat je via touchscreen wel kan tikken waar je wil op het scherm, maar hij volgt daarom niet het gezicht naar keuze. Je kan inderdaad wel object tracking gebruiken, maar ik vind dat nog steeds minder betrouwbaar dan een echt gezicht volgen. Maar het is wel een alternatief.

 

Dpreview is wat mij betreft ofwel echt fout hierin, ofwel zeer onduidelijk verwoord: ze zeggen dat ze het jammer vinden dat je geen object kan volgen in videomodus. Je kan dat dus WEL, MAAR je kan pas een object volgen door het aan te tikken NADAT je op de record knop hebt gedrukt. Als je een onderwerp aantikt VOOR je begint op te nemen, dan verdwijnt de selectie van het onderwerp nadat je op record drukte. Mogelijks is dat wat ze hebben gemerkt en hebben ze niet door dat je moet/kan tikken na het drukken op record.

 

Maar dpreview maakt wel vaker kleiner foutjes, omdat ze Sony niet heel erg goed kennen. Kan je ze niet verwijten natuurlijk...ze moeten zoveel camera's "kennen" en testen. Veel gemakkelijker als je maar 1 merk door en door gebruikt :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Bedankt weer, voor je zeer duidelijke uitleg.

 

Meende gelezen te hebben dat de camera iets "dikker" geworden was. Is dus niet zo.

In ieder geval fijn, dat alle "troep" er omheen, zoals de spulletjes van Really Right Stuff kunnen blijven.

Ook met "Cages", e.d., zou je anders in de problemen komen.

Val je van 't een, in 't ander.

 

*

Inderdaad jammer, dat je (nog) geen gezichten kunt "aan tikken" om te volgen.

Wel via object tracking. Neem aan dat een mens als object gezien wordt.

Dat een gezicht misschien te klein is.

 

In de praktijk blijkt nu al met de A-6300, dat je in AF-C met breed, vrijwel nooit de mist in gaat.

Zeker niet met "korte lenzen", die tamelijk mild omgaan met scherpstelling.

Als je niet met erg grote diafragma 's werkt, zeg maar vanaf f.5.6, gaat het vrijwel altijd goed.

 

Maar anderzijds, als je ziet hoe enorm goed, in fotografie, de Eye focus volgt, ook als je wat verder weg staat,

moet dat toch ook in video willen. Of heb je daar te maken met veel minder hoge resolutie?

 

Slordig, dat objecten volgen pas werkt, nadat de "record knop" wordt ingedrukt.

Dat moet vast en zeker kunnen worden aangepast. In standby, zou hij alles exact zo moeten doen,

als nadat "record" wordt ingedrukt.

 

*

Wat ik toch wel heel mooi vindt, is dat het "beeldscherm" zelf, is aan te tikken als touchscreen.

Kijk je door de zoeker, dat je het beeldscherm dan als touchpad gaat gebruiken.

Had in 1e instantie begrepen, dat je beeldscherm (zonder in de zoeker te kijken) ook als touchpad

behandeld moest worden. Eigenlijk lijkt me dit erg mooi te werken.

 

Nog even die "gezichtsvolging" aanpassen, en de A-6500 is inderdaad een kei van een camera.

 

*

Hoop ook, en denk dat ook zeker, dat de opvolgende 7R mk 3 al die gekkigheid ook zal hebben.

Alhoewel er ook gesuggereerd word, dat er een iets grotere dan de 7 zal komen. Met FE vatting.

 

Als daar beduidend veel meer mee kan, vind ik "iets groter" geen enorme ramp. Als ie maar FE heeft.

Zou ook donders graag, net als in de 7FS mk2, ND filters ingebouwd willen hebben.

Voor fotografie niet enorm belangrijk. Maar voor filmen een must van de 1e orde.

 

En hoewel de B&W vario 's die ik heb, prima zijn, zit je altijd weer te prutsen, zonder zonnekap.

Heb een korte rubber zonnekap geprobeerd, maar dat doet vrijwel niets. Is eigenlijk weggegooid geld.

Tevens zit je met verschillende filtermaten vast aand dubbele vario 's.

Er zijn namelijk geen verloopringen, van kleine maten naar 82 mm. Wel naar 77 mm.

Ben je alleeen daardoor al € 500 aan ND filters kwijt.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Tjardi schreef: "Wat ik toch wel heel mooi vindt, is dat het "beeldscherm" zelf, is aan te tikken als touchscreen.

Kijk je door de zoeker, dat je het beeldscherm dan als touchpad gaat gebruiken.

Had in 1e instantie begrepen, dat je beeldscherm (zonder in de zoeker te kijken) ook als touchpad

behandeld moest worden. Eigenlijk lijkt me dit erg mooi te werken."

 

Misschien ter vervollediging: je kan tijdens het kijken op je scherm (dus niet zoeker) je touchscreen ook als touchpad gebruiken. M.a.w. i.p.v. aantikken, ook verslepen. Maar dat werkt in de praktijk beetje onzinnig, want tikken gaat sneller en op het verslepen zit op dit pre-productiemodel een vertraging. Ik hoop dat ze dat verbeteren, want het is werkbaar, maar ik verwacht een kleine regen klachten als het deze vertraging blijft hebben. 

 

Als ik nog eens een A6500 in mijn handen krijg (en A6300), zal ik de dikte van de body eens vergelijken 1:1. Het zal hoogstens een millimeter schelen vermoed ik zo...het was absoluut niet opvallend. Mijn gevoel zegt dat het niet dikker was.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Dank voor deze test! Met plezier gelezen. En nu hopen dat die touchscreen ook op de A7R komt...

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt! @lookdeeper

 

Ik koop geen A7-model meer zonder touchscreen :nauseated_face:

 

Hopelijk gaat Sony niet zeggen "touchscreen is goed op de A6500 omdat het niet pro-pro is, op een echt pro-model zoals de A7RIII gaan we geen touch implementeren"...dat zou zo'n ongelofelijk domme zet zijn.

Kijk naar Fuji, ze maken fantastische camera's, maar in een van de interviewen lees je dat Fuji geen touchscreen heeft geimplementeerd omdat de "pro's" daar niet achter vragen...

De pro's zijn vaak mensen die bepaalde gewoontes hebben en ook niet echt mee-evolueren met de vooruitgang in de camerawereld. En ik dacht dat Sony traag was :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Intussen de exacte maatvoering gevonden.

De lengte en hoogte van de A6300 en A6500 zijn identiek / 120 mm x 66.9 mm

De dikte is iets verschillend. A6300 = 48.8 mm en A6500 = 53.3 mm.

 

Dus de ISIS vraagt dus toch een halve cm ruimte. Wat ik me best kan voorstellen.

 

Opvallend is wel, dat waarschijnlijk de bodemplaat (qua afschuining) gelijk is gebleven.

Ook de bevestigingsgaten zijn naar ik aan neem, precies op de plaats gebleven.

Anders zouden de L platen, kooien e.d. niet meer passen.

Really Right Stuff geeft aan, dat dat wel zo is.

 

Gelet op 't feit, dat de A6300 intussen qua prijs is gezakt, met royaal € 100 euro,

is 't prijsverschil tussen beide camera 's wel erg groot geworden.

 

Als je al lenzen hebt, die zelf een stabilisatie hebben, vraag ik me af of een overstap vanaf de

A6300, "centenmatig" verantwoord is.

Je krijgt dan eigenlijk alleen een touchscreen, en een toegenomen buffer, voor sportfotografie.

Misschien, een nog iets beter werkende stabilisatie. Verdere verschillen lijken me marginaal.

 

Maar dan moet je vrijwel € 900 a € 1000 (naar schatting) toebetalen.

Dan moet je het wel heel graag willen!

Hoe mooi de A6500 me ook lijkt. Ik maak toch maar even pas op de plaats.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

@Tjardi

 

Maar de dikte: hebben ze niet gewoon de grip gemeten? (de grip is dieper, zoals gezegd), maar de body (met de IBIS) lijkt mij niet dikker. Of zijn de waarden die je hier geeft, door de body dikte zonder grip?

 

Meestal meten ze gewoon de dikste punten, niet van scherm tot lensvatting. 

 

Zal eens zoeken!

 

EDIT: gevonden! http://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2016/10/2052d-700x156.jpg

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training