annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A-6500.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Sony A-6500.

Er is intussen een A-6500. Ongeveer 1 jaar na 't uitkomen van de A-6300.

En dat is erg vlot. Maar de A-6300, was er ook al vlot na de A-6000.

 

Heb intussen me redelijk verdiept in de € 400.-- duurdere uitvoering.

 

Wat krijg je er voor.

De belangrijkste veranderingen.

 

1e.

Een touchscreen. Wat alleen werkt, om scherp te stellen.

Aanpassingen in 't menu etc., moeten nog steeds op de "oude" manier.

Maar touchscreen is voor videos scherpstellen, een zegen.

 

Screen is onveranderd qua ontwerp. Dus alleen kantelbaar. Niet draaibaar. Jammer.

 

2e.

De bekende 5 assige IBIS.

Beduidend effectiever, naar ik begrijp, als via de lens.

Indien de lens ook een stabilisatie (OSS) heeft, daarmee samenwerkend.

 

3e.

Een grotere buffer om foto 's op te slaan. Waardoor hij beter geschikt is voor sportfotografie.

 

4e.

Een mogelijkheid om zeer makkelijk over te schakelen tussen "normaal" en "slow motion".

En alles wat er tussen zit. Lijkt me erg makkelijk.

 

5e.

Er komt 1 extra, "persoonlijke" knop bij. Ook dat is wel fijn.

 

De menustructuur is aangepast.

Daarover kan ik nog niets anders vinden, dan dat video en foto gescheiden zijn.

En daar worden de instellingen, vast een stuk makkelijker van.

Als dan ook nog de zaken, die bij elkaar horen, "geklusterd" zijn, wordt het vast beter als voorheen.

 

Al met al best nog weer wat mooie aanvullingen, die echter fors aan de prijs zijn.

Met name de IBIS, zal wel voor een groot deel debet daaraan zijn. Zoiets lijkt me kostbaar.

 

*

Toestel is waarschijnlijk door de IBIS een halve cm dikker geworden.

Dat zul je in de praktijk nauwelijk merken.

Maar zit je wel weer aan andere hulpstukken vast.

De Really Right Stuff L-Plate, past vrijwel zeker weten, niet meer.

En zo zullen er meer dingen zijn.....

 

*

Thony Northrup heeft er al een hele instructie video van (20 min).

En is er duidelijk positief over. Vooral het touchscreen en de IBIS.

 

Phill Bloom, vind e.e.a. ook fraai. Vind ook IBIS en touchscreen, de grootste vooruitgang.

 

Ben zeer benieuwd naar de 1e testen.

DP review is er al druk mee bezig.

 

********

@amphion

 

Had niet in de gaten dat jij ook bezig was met het zelfde onderwerp. Staat nu een beetje dubbel.

Maar toen ik er mee bezig ging, was jouw artuikel nog niet geplaatst. Sorry.

 

     

16 ANTWOORDEN 16
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ja, ik ben helemaal wild van de A6500! Dit is waar ik zo lang op wachtte!

 

Om klein beetje in perspectief te plaatsen: tussen de A6000 en de A6300 zaten een "normale" 2 jaren tussen, tussen de A6300 en de A6500 zit "slechts" 8 maanden. Maar ik ben oh zo blij met de beeldstabilisatie en touchscreen! Dat de 3 modellen naast elkaar gaan blijven bestaan met elk hun eigen pakket aan mogelijkheden en prijzen, geeft voor elk wat wils. Voor wie niet overtuigd is: de A6000 komt in december ook in een donker grijs uit.

 

-Wel klein minpuntje: geen touch+volgen van een object in videomodus...net waarvoor het nuttig was (de Nex-modellen met touchscreen konden dat bijvoorbeeld wel!)

 

-Touchscreen werkt ook met je oog tegen de zoeker: je verplaatst je scherpstelpunt snel!

 

-Dat extra knopje bovenaan vind ik schitterend, miste dat een klein beetje op de A6300, als je een 2e generatie A7 gewend bent. Nu is het er helemaal terug!

 

-Eindelijk een APS-C model E-mount waarbij een shutter-count aangegeven wordt: 200 000 clicks kan de camera aan! Schitterend! (Met als trucje dat je in silent mode bij wijze van spreken een oneindige shutter count kan halen, aangezien het niet optelt/verslijt).

 

-De extra LSI processor bewijst zijn dienst met de A99II, echt super om dat te zien op de A6500.

 

-Ook heel interessant: EINDELIJK kan je A-mount lenzen gebruiken met zo goed als alle functionaliteit van E-mount lenzen: je kan bv eye-AF gebruiken! Het was absurd dat je dat wel kon met Sigma en hun adapter en Canonlenzen met adapter, maar niet Sony zelf...nu dus wel!

 

-Net zoals met de A99II: je kan de lichtmeting nu instellen om de hoge lichten beter te bewaren, dan wordt daaraan prioriteit gegeven, schitterend!

 

-Bluetooth link met je smartphone om de foto's van gps coördinaten te voorzien, tof tof tof!

 

-Ook voor mensen die hun camera in de studio willen vasthangen aan een laptop heb je meer opties: enkel jpeg sturen naar pc bv. Nadeel is wel dat het nog steeds maar via usb 2.0 verloopt...

 

 

Het mooiste is inderdaad de combinatie van beeldstabilisatie en touchscreen...het maakt de A7RII zo archaïsch! 

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Heb intussen op allerlei sites dit toestel gevolgd.

 

Maar meen te weten, dat je 't touchscreen scherm kunt uitzetten, als je de camera voor je neus houdt.

Zou eigenlijk vanzelf moeten gaan, bij overschakeling op "zoeker".

Maar dat is softwarematig, vast te doen, zodat je er niet zelf aan hoeft te denken.

 

Touchscreen A-6500.jpg

 

En dat "object" volgen, zou inderdaad heel fijn zijn.

Dan ben je in AF-C, 100% zeer van goede scherpte van je onderwerp.

En is "focus pulling", rijp voor "voltooid verleden tijd".

 

En dat van die A-mount lenzen wist ik ook nog niet.

Ook dat is plezierig.

 

En van die bluetoothlink, voor GPS coordinaten, is ook weer erg plezierig.

Had ik ook nog niet door.

 

En ook die hoge lichten als prioriteit, had ik nog niet in de smiezen. Ook dat is fijn.

 

*

Ben er vrijwel zeker van dat al dit soort zaken ook op de nieuwe 7R mk3 komen.

En misschien nog wel een paar meer.

Wat gaat de techniek toch enorm hard.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik vind het van goud waarde dat het touchscreen blijft werken als je de EVF gebruikt. Maar kan me voorstellen dat sommige mensen dat willen uitschakelen.

 

Zoals je zelf een screenshot van gaf: je hebt nu het beste van beide werelden: je kan bijvoorbeeld het linkerdeel van het scherm uitschakelen, zoadat enkel de rechterhelft aanraakgevoelig is! Dan kunnen mensen zoals mezelf de touchpad (zoals dat dan wordt genoemd als je met je oog tegen de EVF zit) nog gebruikt worden!

 

Echt heerlijke camera dit!

 

Ik hoop van harte dat de A7RIII een A6500 op pepmiddelen wordt, laten we hopen! Maar ik denk dat er wel eens veel harten gebroken gaan worden als de A7RIII toch geen touchscreen zou blijken te hebben "omdat pro's dat niet nodig hebben" (aldus een interview met een van de hoge pieten van Sony op photokina...). 

 

De A99II was een voorbode, de A6500 voegt daar de bevestiging aan toe: de A7RIII wordt iets hevig! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Vanmorgen nogmaals DP review, omtrent de A-6500 er op nagelezen.

 

Heb 't idee, dat ze wat aangepast hebben.

In ieder geval zijn ze nu, zeer kritisch omtrent de toch wel erg "beperkte" mogelijkheden van 't touchscreen.

Noemen het niet kunnen volgen van een persoon, een gemiste kans.

 

o.a. Dus exact wat jij ook schreef, in je 1e reactie.

Denk je dat dat softwarematig is aan te passen?

Begrijp dat Canon, en Nikon, dat wel hebben?

 

En 't screen niet kunnen gebruiken voor menuaanpassingen, vind men ook een enorm gemis.

Komt dat door tijdgebrek? Technisch is dat toch niet een enorme opgave?

 

Sony A-6500 - touchscreen 02.jpg

 

Wat ik niet helemaal snap, is dat je je touchscreen wilt blijven gebruiken, terwijl je door de EVF kijkt.

Kun je dan zien wat je doet? Zie je je finger dan op de plek waar je klikt?

 

*

Tevens stond op Sony Rumors een bericht omtrent de 7S mk3. Die zou elektronische ND filters hebben.

Net als de fs5.

't Is dus weer spannend.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb het filmpje van onze vriend Tony bekeken...wat mij keer op keer stoort is dat hij zich als een goeroe voordoet, maar "nu pas zaken ontdekt" die er bij Sony al langer in zitten.

 

Om een paar voorbeelden te geven:

-Hij zegt/doet alsof eye-AF nu pas met AF-C gecombineerd kan worden (uitgezonderd met A-mount lenzen, dat is nieuw, maar daar spreekt hij zelfs niet over)

-Hij zegt dat je nu AF kan gebruiken in focus vergroting

 

Dat zijn zaken die de A6300 ook konden, er is zelfs geen toevoeging, behalve dat de LSI processor misschien alles sneller kan! Maar feature-gewijs is het hetzelfde gebleven.

 

-Tof dat hij de bedenking maakt dat het batterijleven op dik 300 foto's wordt gezet, maar dat je met een burst van 300 foto's, je batterij eigenlijk leeg zou moeten zijn. Hij zegt wel dat je er iets meer zal uit krijgen dan, maar zeg er dan ook bij hoe ***** batterijleven meet (en dat is gestandaardiseerd, maar helemaal niet representatief voor velen in de praktijk):

-->***** gebruikt in de helft van de foto's de flits, in geval van bv RX-camera's gaan ze van volledig tele naar breedhoek (of omgekeerd) voor ELKE foto, om de 30 seconden wordt een foto genomen, etc. Ik zou liever hebben dat ***** eens zijn methode herbekijkt of spcifieker maakt per type camera: de hogere modellen mirrorless of DSLR hebben geen ingebouwde flits, dus dat is al een voordeel, compactcamera's (en zeker de RX10) hebben het nadeel van een elektronische zoom te hebben, etc. Dergelijke camera's verbruiken meer batterij, maar ik zou bv binnen de groep mirrorless de batterijduur willen zien uitgedrukt worden met flits en zonder flits. Dan heb je tenminste een vergelijkingpunt tussen mirrorlesscamera's onderling. 

 

En wat me ook stoort is dat hij graag over de A6500 praat alsof hij er eentje heeft liggen (hij wijst er continu naar), maar ik denk dat het hoogstens een A6300 is (die hij dus duidelijk niet eens door en door kent...).

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

@Tjardi

 

Dat is een goeie vraag over touchscreen als je de EVF gebruikt: je kan je vinger eender waar zetten op het scherm, dat is je huidige positie van het scherpstelpunt. Verplaats je dan je vinger, dan verplaatsts het scherpstelpunt mee. M.a.w. je sleept het scherpstelpunt ergens naartoe, relatief van waar je begonnen was. Dat is een belangrijk verschilpunt met touschreen via "kijken" naar het scherm: dan tik je waar je wil scherpstellen. Het is dus slepen versus tikken.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

En je ziet dan, d.m.v. de groene puntjes, die je verplaatst, waar het scherpstelpunt zich dan bevindt?

 

Dan snap ik het volledig.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Klopt! (behalve dat het niet groen is, pas als je half drukt zal het groen worden)

Je verplaatst een kadertje :wink:

 

Dacht dat ik het hier ergens ook vermeld had, maar zie het niet meer: het is ook tof dat ze de grip iets dieper hebben gemaakt!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Ik erger me altijd kapot aan Tony. Hij weet vaak niet half waar hij over praat en doet inderdaad altijd alsof hij alles helemaal weet. Ik kijk z'n video's tegenwoordig niet eens meer.