annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Fotograferen Supermaan Oktober 2016

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Fotograferen Supermaan Oktober 2016

Fotograferen Supermaan Oktober 2016

Door Albert Dros

 

Deze maand was de volle maan weer iets groter dan normaal. Dit gebeurt af en toe ten gevolge van de elliptische baan van de maan rond de aarde, die varieert in afstand van ongeveer 350.000 tot 400.000 km. Hoe korter de afstand, hoe groter wij de maan dus zien. Sony vroeg mij om dit fenomeen te fotograferen met de nieuwe 70-200 G-master lens in combinatie met de x2 teleconverter.

 

Het belangrijkste bij het fotograferen van een opkomende of dalende maan is de planning. Als fotograaf wil je dat je foto dat beetje extra heeft. Ik wil de maan altijd combineren met een voorgrond object, waar bij ik voor deze keer een molen in gedachte had. De afstand waar op je een object (in dit geval dus een molen) fotografeert bepaalt hoe groot de maan in relatie met het object is. Het beste kun je fotograferen met een zo lang mogelijke lens waarbij je op grote afstand van het object staat. De foto’s die ik uiteindelijk maakte waren variërend van 1 tot ongeveer 2 kilometer afstand. Doordat de 70-200 x2 'slechts' 400mm is moest er dus nog behoorlijk gecropt worden. Gelukkig heeft de A7RII 42 megapixels en is de GM lens serie scherp. Croppen is dus niet zo’n probleem.

 

Voor een gedetailleerde guide voor het fotograferen en plannen van de maan, zie mijn website

 

Het fotograferen van de maan in Nederland heeft groot probleem: het weer. Het is in Nederland sowieso niet heel vaak helder, en dan moet je dat ook nog combineren met de maan. Gelukkig had ik verschillende plannen opgesteld waarbij ik 2.5 kansen had om de maan met mijn geplande voorobject vast te leggen.  Ik zeg 2.5 omdat de laatste maanopkomst zondagavond de 16e eigenlijk een halve kans is. Dit omdat het al vrij donker was en het dus erg lastig is om de maan te fotograferen met een voorgrond waarbij de voorgrond ook nog redelijk is belicht. De 2 andere momenten waren de zaterdagavond (15e), waarbij de maan mooi op kwam toen het nog niet volledig donker was. Echter was er op deze avond veel bewolking aan de horizon, maar de maan kwam er wel mooi boven uit waardoor ik hem nog wel kon vast leggen precies boven een woontoren. Voor de molens was hij al te hoog. Zondagochtend (maan ondergang) was het beste qua licht. Vroeg op en rijden naar het Noorden. Het was echter extreem bewolkt en ik was bang dat mijn complete shoot zou falen (zoals wel vaker gebeurt door het weer). Echter, de maan kwam bij ondergang heel even tevoorschijn waardoor ik toch nog een paar mooie shots van de rode maan heb kunnen maken. Dit zijn de foto’s met de koeien en molens.

 

Al deze shots zijn gemaakt met de Sony A7RII icm de 70-200 GM 2.8 met x2 teleconverter.

 

Dutch Supermoon

Woontoren gemaakt met maanopkomst op 15-10-2016

 

Dutch Supermoon

Koe poseert tijdens de maanondergang op 16-10-2016 in de vroege ochtend. De maan kwam net onder de bewolking uit en liet zich hier voor slechts 5 minuten zien.

 

Dutch Supermoon

Maanondergang 16-10-2016 naast molen voor een goed gevoel van schaal.

 

Dutch Supermoon

Ik rende vervolgens een stuk naar rechts waarbij ik de ondergaande maan nog net even kon positioneren bij een andere molen. Zoals te zien verdwijnt hij hier alweer achter de bewolking.

 

De maan fotograferen met goede voorgrond objecten is erg lastig en vergt precieze planning waarbij het weer vaak roet in het eten gooit in Nederland. Maar dat is fotografie! Blijven proberen tot dat je eindelijk dat shot hebt wat je al maanden of misschien zelfs jaren in gedachte had!

 

Extra tips voor het fotograferen van de maan:

 

- Zorg dat je een locatie met bewegingsvrijheid hebt. Zelfs met goede planning kan het zijn dat je een aantal meters te ver naar links/rechts staat.

 

- Een maanopkomst vast leggen is voor de hand liggend. Maar een maanondergang is ook prachtig, en vaak zelfs mooier door het licht.

 

- Plan goed wanneer je de maan fotografeert en hou rekening met wanneer de zon onder gaat. De daadwerkelijke dag van de volle maan hoeft niet de beste optie te zijn.

 

- Ook al zijn al deze foto's met vrij prijzige gear gemaakt, dat wil niet zeggen dat dit de enige optie is. Camera's met een crop factor hebben standaard meer bereik. Gebruik je bijvoorbeeld een Sony A6000 met een Sony 70-300 lens, dan is je bereik ongeveer 105-450mm!

 

- Scout continue voor locaties. De maanopkomst en ondergang fotograferen is een vak op zich. Als ik in de auto rond rij kijk ik continue om me heen voor potentiële hogere objecten. Ook zit ik soms uren op google maps rond te kijken.

 

1 ANTWOORD 1
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Wij reden gisteravond, na een neusoperatie van mijn vrouw, vanuit Nieuwegein terug naar Giethoorn.

Vrijwel de hele avond (wij reden om 20.00 uur terug) zagen we die prachtige maan. Rijdend op de E35.

Maar gisteravond was 't lang niet helder.

 

Wat heb jij er weer geweldige foto 's van gemaakt. Vind ze allemaal wat hebben.

Klasse!

 

Bovendien een leuk verhaal over je voorbereiding.

Dit is inderdaad niet in elkaar "geschopt". Maar uiterst goed voorbereid.