annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

slt-a58 interlaced

OPGELOST
BETA78
Ontdekker

slt-a58 interlaced

Tegenwoordig kun je met een beetje spiegelreflex al 25p opnemen in Full HD 1920 x 1080. Maar juist omdat de Sony Alpha 58 (A58) ook in 50i (interlaced) zou kunnen opnemen heb ik me dit toestel aangeschaft. Ik hou van de vloeiende livebeelden die dit oplevert. Echter, de opnamen zien eruit alsof er is geschoten in 25P.

 

Wat ik fout doet is me echt een raadsel (hij staat ingesteld op AVCHD 50i 17M(FH) en ik haal de beelden binnen met PMB. Als ik Media-info laat uitlezen wat de kenmerken van het bestand zijn staat er interlaced - bovenste veld eerst. En dat zou dus goed moeten zijn. Maar of ik nu de originele beelden afspeel van SD-card, of er een AVCHD-schijf van maak of anderzijds de beelden brand, het ziet er gewoon niet uit als 50i (dus vloeiend). Ik blijf die schokkerige 25p beelden houden. En ja, ook daaraan heb ik gedacht, de TV staat ingesteld op 1920  x 1080i. Zelfs de 2e TV (ook ingesteld op HD 1920 x 1080i) blijft de 25p-achtige beelden geven.

 

Zijn er anderen die dit ook ervaren? Heeft er reeds iemand een oplossing hiervoor? 

Tags (3)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De mogelijke reden waarom je videocamera dit niet heeft, is omdat de meeste videocamera's een ND filter hebben ingebouwd, dus ze verduisteren "preventief" om tragere sluitertijden te bekomen :slight_smile:

 

Experimenteren is altijd het beste! veel plezier ermee!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De reden is wellicht (ben er niet bij, dus het blijft een vermoeden) dat je sluitertijd tijdens video te hoog ligt...wellicht heb je het in de zon getest? Dit is geen abnormaal gedrag en heb je met elke camera en heb je eigenlijk niet zelf in de hand, ongeacht of je 25 of 50 beelden per seconde schiet. Het gebruik van een ND-filter kan je helpen... Je moet je voorstellen dat 50 beelden waarbij 1 beeld genomen is bij een sluitertijd van 1/4000ste een schokkeriger beeld zal geven dan 50 beelden op 1/50ste...het zijn allebei 50 beelden, maar als er teveel zon is, zal de camera een hogere sluitertijd nodig hebben voor een correcte belichting met een schokkerig beeld als gevolg. (tussen 50 beelden van 1/4000ste lopen niet mooi in elkaar over...50/4000 ste is bijlage geen seconde, 50 beelden van 1/50ste geeft wel een seconde...)

Het is alsof je 50 heel korte beelden spreidt over 1 seconde (met 1/4000ste) tov 50 langere beelden gespreid over 1 seconde.

 

Deze uitleg is wat kort door de bocht voorgesteld, maar geeft op een eenvoudige manier de vermoedelijke verklaring voor je fenomeen :slight_smile:

 

Heel kort samengevat: Het klomt er dus op neer dat 50i niet per sé betekent vloeiend beeld, 50 betekent enkel dat er 50 beelden genomen worden voor 1 seconde film, maar de sluitertijd die per beeld gebruikt wordt, is afhankelijk van de lichtomstandigheden.

 

ps: Vreemd dat je bewust kiest voor "i" ipv "p"...een 50p camera geeft "vol" beeld, terwijl 50i geeft alternerend de oneven en de even rijen weer, wat in slow-motion tot streepjes leidt... :slight_smile:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
BETA78
Ontdekker

In de eerste plaats bedankt voor je snelle reactie en uitgebreide uitleg. Het zou best eens zo kunnen zijn dat het daaraan ligt. Ik zal je vertellen waarom ik 50i wil schieten. Naast mijn Sony A58 heb ik al jaren een Sony SR-11E videocamera die in 1920 x 1080i opneemt. En dat doet hij uitstekend mag ik wel zeggen.

Omdat ik bezig ben met een meerjarenproject en er dus al veel materiaal in 50i is opgenomen dacht ik - stel dat ik nu wel m'n fotocamera bij me heb, maar niet mijn videocamera - dan kan ik tòch videomateriaal schieten in hetzelfde formaat. Zo kan ik deze beelden dan tussenvoegen in het videomateriaal zonder dat je overgaat van 50i naar 25P, want dat staat lelijk. Vandaar dus die 50i. Bovendien vind ik 50i als bronmateriaal voor vertoning op een TV vloeiender en prettiger om naar te kijken. Het beeld is meer 'live' als het ware. Voor PC is dat anders, maar daarvoor is het materiaal niet bedoeld en bovendien kan ik het eventueel later nog wel omzetten naar progressive (de-interlacen), mocht ik dat willen.

Je hebt gelijk .. het allermooist zou het zijn als je in echt 50P zou kunnen filmen, echter de A58 heeft alleen de keus uit AVCHD 50i - 17m (FH) of AVCHD 50i - 24M (FX) en nog een paar 25P standen (ook als MP4). Dus dat kan helaas niet.

Tòch blijf ik het raar vinden dat mijn videcamera SR-11E, die ik toch ook in de volle zon gebruik, geen progressive-neigingen vertoont en de A58 wel. Als ik hem nu eens op sluitertijd 1/50e zou zetten en hij zelf het diafragma er bij mag zoeken (met ND filter erop), zou het misschien dan over zijn? Of moet ik dan 1/25 gebruiken omdat het eigenlijk 2 halve beelden zijn? Heb jij een idee? Afijn, ik experimenteer er wel wat mee.

Hartelijk dank voor je uiterst vriendelijke reactie en goede uitleg.

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De mogelijke reden waarom je videocamera dit niet heeft, is omdat de meeste videocamera's een ND filter hebben ingebouwd, dus ze verduisteren "preventief" om tragere sluitertijden te bekomen :slight_smile:

 

Experimenteren is altijd het beste! veel plezier ermee!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
BETA78
Ontdekker

Ga ik doen!

Dank je wel voor de uitleg.