annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Terug naar V 01 van firmware voor SEL-55210

profile.country.NL.title
ad1740
Ontdekker

Terug naar V 01 van firmware voor SEL-55210

Ik heb deze week een Sony E-mount 55-210mm gekocht (SEL-55210) en die heeft firmware V 02. Ik zou graag teruggaan naar V 01 omdat ik heb gemerkt dat phase-detect AF net iets minder nauwkeurig scherpstelt dan contrast detect AF. Ik heb dat getest door op mijn NEX-6 LiveView weergave aan te zetten en het diafragma te sluiten tot f/7.1. De lens stelt dan zeer nauwkeurig scherp. Als ik LiveView weergave uit zet en/of een diafragma van f/6.3 of groter kies, gaat de camera over op phase-detect AF en dan ligt de optimale scherpte achter het instelpunt. Firmware V 01 voor de lens ondersteunt geen phase-detect AF en dan heb ik dus altijd optimale scherpstelnauwkeurigheid. Het geringe snelheidsverlies heb ik daar graag voor over.

 

Hoe kan ik de lens voorzien van firmware V 01?

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
ad1740
Ontdekker

Als aanvulling op mijn vorige bericht: het zou mij een lief ding waard zijn als ik de phase-detect AF van de NEX-6 zou kunnen uitschakelen in plaats van alleen maar de grid ervan onzichtbaar maken zoals nu het geval is.

 

Gewoon een derde optie erbij in het menu dat dan "Fasedetectie AF" moet gaan heten. De menu-opties moeten zijn: 1) Uit; 2) Aan; 3) Aan met PDAF gebied. De techniek zit al in de camera, dus dat lijkt mij in technisch opzicht geen al te moeilijke wijziging.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat is bij mijn weten helaas niet (zelf) mogelijk om terug te keren :s

Het vreemde aan je verhaal (ik twijfel niet aan je bevindingen) is hoe PDAF werkt...en dat je weet wanneer PDAF werkt (tenzij je het beredeneerd had...want ZIEN kun je dat niet)

 

De PDAF punten worden gebruikt naast de contrast AF...dus hij "weet" sneller naar waar hij moet, maar de nauwkeurigheid gebeurt door de contrast AF. Het zijn de twee die samen werken en geen systeem waarbij het OF/OF is...

 

Desalniettemin, is het zeer vervelend als je echt met backfocus zit...(wat dus niet zou mogen kunnen)

 

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
ad1740
Ontdekker

Dit is mijn derde Sony 55-210mm objectief. Het eerste was uitgesproken onscherp onderin, het tweede zat er qua PDAF (fasedetectie autofocus) flink naast en deze zit er qua PDAF maar een klein beetje naast. Ik lees vaker dat in een NEX fasedetectie en contrastdetectie autofocus samenwerken, maar dat pakt dan in elk geval niet altijd goed.uit.

profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Dat de scherpstelling van objectieven er soms naast zit is niet ongewoon. Nikon heeft in z'n camera's zelfs de mogelijkheid gemaakt om dat voor 10 objectieven te corrigeren.

 

Als je er werkelijk last van gebt moet eea door de fabrikant (Sony) herstelt kunnen worden. Als ze dat niet kunnen zijn op objectieven gebied geen knip voor de neus waard.

 

Hoe hebt overigens de verkeerde focus vastgesteld? Hoe groot is ie?

Willem
NEX6
profile.country.NL.title
ad1740
Ontdekker

Met een flink aantal testfoto's in allerlei verschillende omstandigheden, met verschillende diafragma's en LiveView aan of uit.Hieronder is een voorbeeld te zien, EXIF is aanwezig. Ik heb scherpgesteld met "Flexibel punt" op de bruin-witte overgang in de lamp. Het instelvlak paste volledig in de lamp. In de foto is te zien dat de optimale scherpte achter het instelpunt ligt. Fasedetectie is hier actief omdat het diafragma f/5.6 is. Een vergelijkbare foto (inmiddels weggegooid) met f/8 en LiveView weergave aan laat perfecte scherpstelling zien op de bruin-witte overgang. Het lijkt wel of bij fasedetectie scherpstelling beelddelen buiten het instelvlak ook worden meegenomen. Vandaar dat ik graag van die fasedetectie af wil.

 

Hier kun je de hele foto als full-size jpeg bekijken.

 

20130721-048c.jpg

profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Bedenk wel dat als je naar een kleiner diafragma gaat niet alleen de fasedetectie uitgeschakeld wordt, maar OOK je scherptediepte groter wordt. Vandaar mijn vraag hoe groot de afwijking is. 

Daar kun je allelei apperaatjes voor kopen (niet al te diuur), maar een gewone lineaal voldoet ook. Stel scherp op bv de 10 cm aanwijzing en kijk waar het werkelijke scherpstelveld ligt.

 

Nogmaals, Sony MOET dat kunnen corrigeren. Ze zullen het niet graag doen omdat het voor hen een relatief duur proces is, maar DAT is de consequentie van een goedkoper productieproces en/of minder strenge kwaliteitscontrole achteraf.

 

Als de afwijking minder dan 1 cm is zou ik me niet AL te druk maken. Bij macro is het natuurlijk een ander verhaal, maar als je dat al doet neem ik aan dat je handmatig scherpstelt.

Willem
NEX6
profile.country.NL.title
ad1740
Ontdekker

Op zich heb je gelijk dat een kleiner diafragma scherpstelfouten maskeert, maar ik denk niet dat het kleine verschil tussen f/6.3 en f/7.1 zo'n groot verschil maakt in scherpstelpunt. Na nog wat meer testen denk ik steeds meer dat bij fasedetectie ook de beelddelen buiten het instelvlakje worden meegenomen. Ik had een soortgelijke ervaring met een 18-55mm tijdens een demo, die zat er soms ook gewoon flink naast, hij stelde scherp op de achtergrond buiten het instelvlak. Ik heb sinds kort een tweedehandse 18-55mm met fimrware versie 01 en die heeft er geen last van, hij werkt naar volle tevredenheid.

 

Ik denk daarom dat opsturen naar Sony service geen zin heeft als het gaat om corrigeren van een eventuele frontfocus/backfocus, de werking van de fasedetectie AF zelf bevalt mij niet. Ik ga maar eens een vraag stellen aan Sony service hoe ik mijn objectief terug kan (laten) brengen naar firmware 01.

profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Sorry voor de late reactie. Ik had afgesproken in IJsland, voor vakantie: MOOI man!

 

Je ervaringen vind ik nogal verontrustend, het zou betekenen dat PDAF niet goed (zelfs slecht) werkt en het is niet uitschakelbaar.

 

 

Willem
NEX6