annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Scherpstellen.

profile.country.NL.title
Painter53
Lid

Scherpstellen.

Wij hebben een vraag. Ik wil m.b.v het diopterwieltje de camera aanpassen aan mijn oog/bril. Dat lukt vrij aardig, maar niet geheel naar wens. (oude ogen hé) De vraag die opkwam in een praatje met mijn opticien is de volgende.

Als ik scherpstel doe ik dat op het beeld op de sensor...maar met mijn bril op kan ik niet scherp zien dichterbij dan ±25 cm. De redenatie is als volgt...stel ik scherp op het beeld verderweg...(reëel) of op het beeld dat op de sensor -praktisch gezien - dichterbij staat?

Kan ik eventueel het oculair vervangen door een ( beter) aangepast lensje?

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Painter53 

Welkom!

 

Om eventueel te kunnen helpen is het wel belangrijk om te weten of de klacht bijziend of verziend (- of +) gerelateerd is. (maar leeftijd gerelateerd is meestal een + )

Zelf heb ik een leesbril en heb het stelwieltje op sterkte ingesteld. Beetje vergelijkbaar met een test bij de opticien, en als ik de foto's op mijn Eizo beeldscherm (of even snel op de laptop) bekijk kan ik bij de goede foto's geen onbedoelde onscherpte ontdekken, en ook niet bij geprint werk.

Ik heb de leesbril dus niet op bij scherpstellen via de zoeker, en ook niet via het display. Ik heb de bril wel op als ik in het menu wil duiken en/of instellingen wil veranderen (helaas, wat het is wel lastiger/onhandiger)

 

Op oogartsen.nl staan een paar leuke artikelen!

 

grt, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Painter53
Lid

Hallo Sigi.

De artikeltjes op oogartsen.nl zal ik nog even lezen...kan misschien ook weer wat leuks opleveren m.b.t het scherpstellen op het reeële beeld of virtuele beeld.

Ik ben behept met; Nabij + 4.75, en Cyl -0.50. Scherpstellen gaat vrij aardig...maar dan mag ik mijn hoofd bijna in de nek gooien omdat het leesgedeelte zich 'beperkt' tot de onderkant van mijn vari-focus glazen.

Met het diopterwieltje red ik het wel dus dat 'probleempje' lost zich ook wel op. Waarschijnlijk neem ik een eenvoudige bril erbij met een volledig +4.75 glas erin, dat zal prettiger werken als ik door de zoeker wil kijken.

De vraag die overblijft is; is het op deze Alpha 7II mogelijk om een ander lensje ( = 4.75) in de zoeker te plaatsen?

Dat zou ook weer heel prettig zij en scheelt het 'meesjouwen ' van een extra bril. (luxe probleem)

Ik wacht af.

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Painter53 

 

+4.75...dat is inderdaad nogal fors natuurlijk, zelf heb ik +1.5 dus mijn ervaring is wel wat anders...

Lijkt me inderdaad wel een nadeeltje voor (handmatig) scherpstellen en kan je onzeker maken met betrekking tot fotograferen. 

Voor wat betreft het vervangen van de zoeker van de A7ii, ik weet het niet zeker, maar ik denk, schat in dat het helaas niet mogelijk is. Een mogelijkheid om dat zeker te stellen is het eens na te vragen bij een fotozaak/dealer. 

 

Dan toch maar een +4.75 "kruidvatje" mee? 😉

 

Succes!

grt Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Painter53
Lid

Ach ja...dat heb je wel eens hè...de leeftijd. Misschien wat meer op auto-scherpstellen en zo. Dat van die zoeker leg ik wel ffies bij meneer Sony himself neer. Een tweede bril kan altijd nog, voordeel is dan wel dat ik dhet hele glas op +4.75 kan laten slijpen, maakt e.e.a. wel weer een stuk makkelijker.

Dus...even de kosten vergelijken.

 

Bedankt zover.

Fijne Paasdagen.

Groet Painter53.