annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

scherpstellen A68

OPGELOST
profile.country.NL.title
lambito
Ontdekker

scherpstellen A68

Ik heb nu een half jaar een nieuwe camera (A68) en het scherpstellen gaat mij niet goed af. Bij heel veel foto's zit het scherpstelpunt net achter het voorwerp dat scherp is. Verder kan ik met de zoeker slecht scherpstellen terwijl ik de deoptrie heb ingesteld. Heb het idee dat ik het scherp heb, maar ik ervaar het niet zo als ik het resultaat op mijn scherm zie. Wie kan mij verder helpen?

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Als dit bij allebei je Sigma lenzen zo is lijkt het mij een back-focussing probleem. De camera en lenzen werken dan net niet helemaal lekker samen.

Oplossing hiervoor is om je camera met deze lenzen te laten kalibreren. Een bekend bedrijf hiervoor is Chipclean, maar er zijn er vast meerdere. Die optimaliseren dan je camera voor het gebruik met deze lenzen. 

 

Voor het zoekerprobleem zou je eens kunnen gaan experimenteren met de peaking levels/reliëf-kleur.

http://helpguide.sony.net/ilc/1610/v1/nl/contents/TP0000250696.html?search=handmatig

Hierbij laat de camera de rand zien van het scherpgestelde gebied. Ik vind dit zelf heel nuttig, zeker bij handmatig scherpstellen maar ook bij kleine scherptediepte. 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Misschien dat @Amfion advies heeft voor je? 

profile.country.NL.title
lambito
Ontdekker

Zal het eens proberen. Groet

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @lambito en welkom bij de Community!

 

Eerst even een paar vragen:

- Met welke lens heb je dit probleem?

- Heb je dit probleem met ook met andere lenzen?

 

 

 

 

profile.country.NL.title
lambito
Ontdekker

Ik kom dit tegen met meerdere lenzen. De lens die ik het meest gebruik bij de A68 is een Sigma DG 150-500mm APO HSM. Deze gebruik ik voor vogelfotografie. Verder gebruik ik ook wel eens een Sigma lens DC 18-200 mm.

 

Wat ik verder als nadeel bij deze camera ervaar is dat de zoeker korrelig overkomt. Het geeft niet echt zekerheid en vooral bij handmatig instellen, dat het groene balkje alleen maar knippert.

 

Wat mij ook overkomt is dat het scherpstelpunt net achter het onderwerp bevindt. Dit heb ik nu zowel bij de zoeker als bij Live view gehad.  

 

Ben nu zelf ook verder aan het speuren in de handleiding om wat verder te verdiepen in deze materie

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Als dit bij allebei je Sigma lenzen zo is lijkt het mij een back-focussing probleem. De camera en lenzen werken dan net niet helemaal lekker samen.

Oplossing hiervoor is om je camera met deze lenzen te laten kalibreren. Een bekend bedrijf hiervoor is Chipclean, maar er zijn er vast meerdere. Die optimaliseren dan je camera voor het gebruik met deze lenzen. 

 

Voor het zoekerprobleem zou je eens kunnen gaan experimenteren met de peaking levels/reliëf-kleur.

http://helpguide.sony.net/ilc/1610/v1/nl/contents/TP0000250696.html?search=handmatig

Hierbij laat de camera de rand zien van het scherpgestelde gebied. Ik vind dit zelf heel nuttig, zeker bij handmatig scherpstellen maar ook bij kleine scherptediepte.