annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Raw van de A6500 op de Mac

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Raw van de A6500 op de Mac

Sinds kort heb ik ook een A6500, maar de Raw-bestanden blijken niet op een Mac (OS 12.12.3) te kunnen worden geopend in Apple programma's als Voorvertoning, Foto's en Aperture! Het is dus blijkbaar een andere ARW-structuur dan van de A7RII die het wel goed doet. Niet-Apple programma's doen het wel (behalve Lightroom!)

Enig idee of een workaround?

 

Update: er is een nieuwe firmware 1.01; geen verschil.

Met CDNGconverter 9.8 doet Lightroom het weer (traag).

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik ben bang dat je hiervoor afhankelijk bent van of Apple daar een leuke aanpassing voor gaat doen.

Je zou de (gratis express for Sony) versie van Capture One kunnen proberen? Ik ga ervan uit dat de meest recente versie daarvan de files zou moeten kunnen openen.

 

Je zou ze dan van daaruit kunnen exporteren naar iets waar Lightroom mee om kan gaan, tiff bijvoorbeeld. Maar de Raw conversie van Capture One is erg goed, misschien gaat het je wel bevallen :wink:

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Het klopt dat Apple regelmatig de cameradefinities updatet, maar ze zijn er nu aardig over tijd!

Wat me wel verbaast, is dat Sony RAW blijkbaar niet altijd hetzelfde is / blijft. Veel verschil zal er wel niet inzitten, want ik heb inmiddels gevonden dat als je in de EXIF het type aanpast in 6300 het wel goed gaat...

 

Dan het programma: als Appelaar gebruik ik al vanaf het begin Aperture, maar daar is de ontwikkeling van stopgezet en zoals gebruikelijk wacht je zo lang mogelijk met veranderen / opnieuw een programma leren kennen.

Ik heb wel getest met Capture One, en dat zal na effe wennen best goed werken, maar omdat ik mijn archief -van tot een jaar geleden Canon camera's- natuurlijk wil overzetten, moet ik wel de Pro-versie aanschaffen voor een upgradeprijs vanaf Sony van € 269 ex BTW t.o.v. een nieuwe versie van € 279 ex BTW, en dan voel ik me toch wel enigszins belazerd, temeer gezien de prijs van Lightroom.

Kortom: het wordt moeilijk kiezen tussen DxO OpticsPro of Lightroom die ik beide heb, of de volle Capture One. En dan is er ook nog Luminar, maar daar zit -nog- geen bestandsbeheer in.

Suggesties zijn welkom.

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Lightroom heeft voor mijn gevoel nog steeds de meest soepele workflow. De RAW omzetting en dingen zoals hooglichten terughalen doet Capture One beter. Ik ben ook dol op de skintone mogelijkheden van Capture One en het toevoegen van structuur.

 

Ik doe veel in Lightroom, maar sommige dingen liever in Capture One ( en importeer dan bijv de tiffs weer in lightroom om mijn workflow intact te houden)

 

 

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Misschien dat je hier iets aan hebt.

Adobe Bridge CC

 

Gebruik Bridge al jaren zowel op PC als op MAC

Via via kwam ik deze link tegen, het is gratis versie 2017 

Weet natuurlijk niet of je ARW van de A6500 kunt openen gebruik zelf A6000

 

Bridge is trouwens gewoon in het Nederlands

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Bridge vind ik te weinig mogelijkheden geven; ik houd het maar bij Lightroom. Via de Plugins kan ik naar mijn andere programma's.

 

Bedankt voor alle reacties.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Top! Graag gedaan!

Ik ga er wel vanuit dat het binnen afzienbare tijd makkelijker moet kunnen. Fingers crossed!