annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

"Ruis" bij lage ISO-waarden normaal?

OPGELOST
profile.country.NL.title
TheBlitz.Photography
Lid

"Ruis" bij lage ISO-waarden normaal?

Ik heb een vraagje met betrekking tot de fotokwaliteit van de ILCA-68.

Heb een tijdje terug deze foto's gemaakt, met de kitlens (18-55mm). Op het eerste gezicht lijkt de foto normaal, maar als je een klein beetje inzoomt zijn er allemaal kleine stippen te zien op de foto, vooral als je kijkt naar de grijze en zwarte auto (foto's hieronder te vinden met fotosettings), ik weet echter niet of dit ruis is, of dat het gewoon hoort bij deze camera/lens combinatie? En hoe kan dit? 

 

Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op!

 

Auto's

Settings: ISO 200, 55mm, f/5.6, 1/160

Tweede auto foto

Settings: ISO 200, 55mm, f/5.6, 1/160

 

Beide foto's zijn op de "slimme automatische" modus gemaakt.

Tags (2)
14 ANTWOORDEN 14
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Werkt inderdaad met het penseel.

Op zich niet heel moeilijk.

Je kiest wat je wil gaan veranderen met het penseel en stelt daar je waarden op in (schaduwen, hooglichten of in dit geval verscherpen)

Als je onder de afbeelding kies je voor 'show selected mask overlay'  of het Nederlandse equivalent daarvan, zie je wel gedeelte je hebt bedekt met je 'kwast' in een rode kleur.  Ik zet deze niet standaard aan omdat het soms juist handig is om meteen te zien wat je kwast doet.

 

Je kunt kiezen voor automatisch maskeren tijdens het 'verven' of juist niet, ligt een beetje aan wat je aan het doen bent. Ben je bijvoorbeeld een lucht donkerder aan het maken, dan werkt die automatische functie vaak wel ok omdat je dan een scherpe overgang hebt tussen lucht en onderwerp. Zit alles een beetje in dezelfde range dan pakt de auto functie misschien juist net niet mee wat jij wel verscherpt wil hebben, dan zet je de auto mask dus uit.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
TheBlitz.Photography
Lid

@Portmixus Dit lijkt me wel een mooie techniek!

 

Maar als je dus, in mijn geval de auto's verscherpt, krijg je dus ook meer ruis op de auto's? Begrijp ik dat goed?

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

@TheBlitz.Photography

 

Inderdaad, dat klopt. Maar het is zoeken naar een evenwicht tussen voldoende verscherpen en niet teveel ruis introduceren. Je moet in lightroom maar eens drukken op de knop voor/na, met en zonder verscherping...doet zoveel!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

oke, super voor de info, bedankt @Amfion !

profile.country.NL.title
TheBlitz.Photography
Lid

Bedankt @Portmixus, zal het zeker uitproberen!