annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

"Ruis" bij lage ISO-waarden normaal?

OPGELOST
profile.country.NL.title
TheBlitz.Photography
Lid

"Ruis" bij lage ISO-waarden normaal?

Ik heb een vraagje met betrekking tot de fotokwaliteit van de ILCA-68.

Heb een tijdje terug deze foto's gemaakt, met de kitlens (18-55mm). Op het eerste gezicht lijkt de foto normaal, maar als je een klein beetje inzoomt zijn er allemaal kleine stippen te zien op de foto, vooral als je kijkt naar de grijze en zwarte auto (foto's hieronder te vinden met fotosettings), ik weet echter niet of dit ruis is, of dat het gewoon hoort bij deze camera/lens combinatie? En hoe kan dit? 

 

Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op!

 

Auto's

Settings: ISO 200, 55mm, f/5.6, 1/160

Tweede auto foto

Settings: ISO 200, 55mm, f/5.6, 1/160

 

Beide foto's zijn op de "slimme automatische" modus gemaakt.

Tags (2)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

 

Hoewel ik het op dit formaat niet kan zien, geloof ik best dat je ruis ziet. Want echtvolledig ruisvrij bestaat eigenlijk niet, zelfs niet op iso 100. Ruis ontstaat progressief naarmate je hoger in de iso's gaat. Ik vind het bv altijd beetje grappig als iemand mij vraagt "tot welke iso zijn je beelden ruisvrij". Dat kan gewoon niet. De korrel is op iso 100 zo licht, dat het gewoon niet stoort. Maar er zijn mensen die al ruis zien op iso 100, terwijl een ander persoon bij dezelfde foto zegt "ruisvrij" en zelfs ruisvrij zeggen op iso 400 (wat al helemaal zo niet is). Dat geldt voor alle sensoren van alle merken. Iso 200 heeft meer ruis dan iso 100, 200 meer dan 400 etc. En die grenzen liggen voor iedereen elders.

 

Als je in jpeg fotografeert, check eens of je DRO nog op auto ingesteld staat. DRO verlicht het beeld van de donkere delen, wat betekent dat je lokaal de ruis verhoogt. Je hele beeld kan dan wel genomen zijn op iso 200 (zoals in je voorbeeld), maar door de schaduwen op te lichten, ga je dus hoger in iso, lokaal op je foto. Dat zie je niet aan de instellingen, die zal immers altijd iso 200 blijven zeggen.

 

Dan hangt het er nog beetje van af of je achteraf je beelden bewerkt hebt of niet. Als je foto op iso 200 is genomen en je verlicht het beeld met 1EV (of 1 stop), dan heb je in feite net iets meer ruis dan je de foto onmiddellijk op iso 400 zou genomen hebben. In het geval je bewerkt zou hebben dus... :wink:

 

Nice beelden trouwens :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

14 ANTWOORDEN 14
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

:thinking: apart....

 

naar mijn weten zou dat niet horen, misschien ligt het aan je instellingen...die van de automatosche stand -gokje, ik zou eens gaan oefenen niet op de automatosche stand? 

Ik kan de fotos ook niet inzoomen  vanaf deze site, zou ik ze eerst op moeten slaan.

weet je zeker dat het geen stof op je sensoren zijn is? je ziet overal dezelfde grote waas? 

 

gr, Onno

 

profile.country.NL.title
TheBlitz.Photography
Lid

Ja, heb al weleens geprobeerd op de handmatige stand te fotograferen, maar dit heeft nagenoeg hetzelfde effect.

Kun je de foto's niet "opslaan als" en dan bekijken via je documenten?

Ik denk dat het geen stof op de sensor is, omdat dit al vananf het begin zo is geweest met de "ruis" in de foto's.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

 

Hoewel ik het op dit formaat niet kan zien, geloof ik best dat je ruis ziet. Want echtvolledig ruisvrij bestaat eigenlijk niet, zelfs niet op iso 100. Ruis ontstaat progressief naarmate je hoger in de iso's gaat. Ik vind het bv altijd beetje grappig als iemand mij vraagt "tot welke iso zijn je beelden ruisvrij". Dat kan gewoon niet. De korrel is op iso 100 zo licht, dat het gewoon niet stoort. Maar er zijn mensen die al ruis zien op iso 100, terwijl een ander persoon bij dezelfde foto zegt "ruisvrij" en zelfs ruisvrij zeggen op iso 400 (wat al helemaal zo niet is). Dat geldt voor alle sensoren van alle merken. Iso 200 heeft meer ruis dan iso 100, 200 meer dan 400 etc. En die grenzen liggen voor iedereen elders.

 

Als je in jpeg fotografeert, check eens of je DRO nog op auto ingesteld staat. DRO verlicht het beeld van de donkere delen, wat betekent dat je lokaal de ruis verhoogt. Je hele beeld kan dan wel genomen zijn op iso 200 (zoals in je voorbeeld), maar door de schaduwen op te lichten, ga je dus hoger in iso, lokaal op je foto. Dat zie je niet aan de instellingen, die zal immers altijd iso 200 blijven zeggen.

 

Dan hangt het er nog beetje van af of je achteraf je beelden bewerkt hebt of niet. Als je foto op iso 200 is genomen en je verlicht het beeld met 1EV (of 1 stop), dan heb je in feite net iets meer ruis dan je de foto onmiddellijk op iso 400 zou genomen hebben. In het geval je bewerkt zou hebben dus... :wink:

 

Nice beelden trouwens :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Helemaal eens met @Portmixus!

 

Zeker als je je foto's bewerkt zul je ruis niet kunnen voorkomen.

Maak je een donkere foto veel lichter in een fotobewerkingsprogramma dan zul je zelfs bij een foto die met ISO 100 genomen is storende ruis gaan zien.

 

 

profile.country.NL.title
TheBlitz.Photography
Lid

Dus eigenlijk is dit volkomen normaal? Zou dit met een kwalitatief betere lens "verholpen" kunnen worden, dat er minder ruis te zien is op de foto's ook bij lagere waarden?

 

Ik fotografeer trouwens niet in JPEG, dus dat kan ik dan niet veranderen.

 

Ik heb de beelden inderdaad nabewerkt en iets lichter gemaakt. Maar een andere foto (de foto die ik op mijn profiel gebruik op het forum) heb ik juist donkerder gemaakt en daar is ook ruis op te zien, vooral in de lucht, kan dit kloppen?

 

En bedankt voor het compliment! :slight_smile:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

In raw is het zelfs nog normaler.

 

Gebruik je lightroom? Speel maar eens met de balk verscherping en helderheid om te zien wat het doet met de ruis.

Je kan ook de ruisreductie gebruiken als het je zou storen.

 

Ik vind deze vorm van ruis "prettig", omdat het een natuurlijke textuur geeft aan oppervlakken. Ruis komt inderdaad het duidelijkst voor in donkere partijen, maar ook in blauwe luchten.

 

Niets vreemd aan de hand :wink:

 

Een andere lens doet in feite niets aan de ruis, dat is een eigenschap van de sensor. Een lichtsterkere lens zorgt er wel voor dat je sensor minder snel hoger in de iso's klimt, met lagere ruis tot gevolg.

 

Als je het maximum uit je sensor wil halen, moet je proberen -als de situatie het toelaat- iso 100 te gebruiken en correct te belichten (zodat je niet moet oplichten).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
TheBlitz.Photography
Lid

Oh dat is mooi om te horen, dat dat gewoon normaal is.

 

Ik gebruik inderdaad Lightroom en probeer inderdaad "verscherping" altijd op "0" te zetten en doe meestal ook wat ruisreductie erop als het echt storend is, maar net zodat het niet te zien is.

 

Bedankt voor de tips! Zal dat zeker uitproberen!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Als ik je nog een tip mag geven wat verscherping betreft, er zijn meerdere manieren, maar ik he 2 favoriete:

 

-Ik gebruik verscherping ofwel lokaal (met de penseel) en stel deze in tussen 35 en 75. Ik verscherp enkel het gedeelte wat verscherpt moet worden (in jouw geval de auto's bv). Het effect van verscherping is ongelofelijk in Lightroom vind ik.

-Ik verscherp heel de foto (luie manier) maar gebruik dan masker (staat beetje onder verscherping) om de vlakke delen niet teveel te verscherpen maar enkel de contouren. Masker kan je typisch instellen tussen 25-60.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

@Portmixus ....werkt dat makkelijk, lokaal verscherpen? ik ken bij lange na niet alles in lightroom :tongue:

maar wel aardig wat, maar lokaal verscherpen, is dat makkelijk uit te leggen ? :grin: dat lijkt me een mooie functie.

ik gok dat je dat met het penceel doet maar daar werk ik niet heel veel mee....

 

 

thnx !