annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Overstap van Nikon D800 naar A7r of A7rII

profile.country.NL.title
Jortijn
Nieuw

Overstap van Nikon D800 naar A7r of A7rII

Beste Sony gebruikers,

 

Mijn eerste post op het Sony forum, eigenlijk mijn eerste post op überhaupt een forum

sinds een paar jaar.

 

Ik richt me tot jullie omdat ik hulp nodig heb bij de keuze van een nieuw toestel.

Tot aan vorige week heb ik altijd geschoten met een Nikon D800.

Echter het gewicht van de camera incl. mooi glas en de grip is enorm, daarom stap ik over.

 

Nu ga ik sowieso overstappen naar Sony, ik heb de a7r ook al eens gebruikt.

Echter twijfel ik nu enorm over welk type ik ga aanschaffen.

 

Mijn Nikon glas houd ik sowieso dus ik heb een aantal objectieven inclusief stabilisatie,

maar heb ook een adapter nodig om ze op de camera te kunnen gebruiken.

 

Ik twijfel momenteel tussen de a7r en a7rII. Ik heb ook nog getwijfeld tussen de a7II.

Nu is de sensor van de a7r hetzelfde als die van de D800 voor zover ik kan zien dus daar

zal t verschil niet in zitten.

 

Ik fotografeer weinig 'sport' en veel portretten, landschap en gebouwen.

Voor mijn gevoel is dus de €2000,- extra voor de a7rII zonde van het geld,

echfer kan ik het maar 1x uitgeven en wil niet teleurgesteld worden.

 

Wat denken jullie?

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Jortijn

 

Welkom op deze site. Ik heb er zelf, een hoop plezier aan beleeft.

Had vele vragen, die meer dan netjes zijn beantwoord, door de experts.

 

Ook ik had destijds een Nikon D800. Vond dat een heerlijke camera.

Fors aan de maat. En prima Nikon glas.

 

De grootste voordelen die ik ondervind, zijn juist, dat de Sony geen dslr is

maar een "elektronische zoeker" heeft.

De kwaliteit daarvan is intussen vrijwel even goed als van een spiegelreflex, maar heeft als enorm voordeel

dat je datgene wat je hebt ingesteld, ook in die zoeker (of beeldscherm) kunt zien.

 

Vooral peaking is een heerlijk middel bij scherpstelling. Als je landschapsfotos maakt zoals jij, zul je vast een

zeker vaak handmatig focussen. En dan kun je door de kleur rond het scherpgestelde onderwerp exact zien,

waar de scherpte ligt.

 

*

Neem ook aan, dat je bij landschappen vaak in de groothoek sfeer zit. Dus met relatief lichte lenzen werkt.

Ik werkte destijds heel veel met een 24-70 f. 2.8 op de Nikon. Die combinatie was echt zwaar. (2,5 kg)

 

Nu heb ik weer een combinatie die er niet om liegt. Een 7R mk2 (625 gr) + 24-70 G Master. (880 gr)

De ellende is, dat veelal de lenzen bepalen wat een combinatie weegt.

Dus als gewicht je enige overweging is, zou ik er nog eens over denken.

 

De body van de Nikon weegt vrijwel 1000 gr. De 7R de helft. De 7R2 625 gram.

En als je met een adapter wilt werken, met Nikon lenzen, komt 't gewicht van een adapter er nog bij.

*

Verschil tussen de 7R en de 7R2 is prijstechnisch erg groot.

Beiden hebben full frame. Beiden hebben vrijwel evenveel pixels. Dus croppen is geen enkel probleem.

 

Maar er zijn wel een fors aantal verschillen. IBIS = beeldstabilisatie heeft de R niet.

Dus moeten je lenzen die wel hebben. Vervelend is echter, dat niet elke adapter die ondersteund!

 

De 7R2 is beduidend beter met "lowlight" dan de 7R. Je moet voor jezelf bepalen of je dat nodig vindt.

De 7R2 heeft naast contrast detectie voor AF, ook de veel snellere fasedetectie.(tot ongeveer f.11)

Maar voor landschappen heb je die niet nodig.

 

De 7R2 is qua body wat groter, dan de 7R. Ook de body schijnt beter gebouwd te zijn.

Een aantal mensen klaagt er over, dat bij de 7R de verhouding "body - lens" een beetje zoek is.

Dus dat verhouding met de kamera, niet meer klopt.

Ondank een nauwelijks grotere camera, dit bij de 7R2, weer beter klopt.

 

Omdat ik destijds al m 'n Nikon glas heb geruild voor Sony, weet ik niet exact hoe e.e.a. in de praktijk werkt.

Maar uit verhalen lees ik, dat Nikon niet het meest compatibel glas is op de Sony.

Canon bijv. schijnt het veel beter te doen.

 

*

Weet niet of je ook wilt gaan filmen.

Dat was destijds voor mij de reden om over te stappen.

Als 't alleen om foto 's ging was ik bij Nikon gebleven.

 

Maar als je wilt gaan filmen, heb je zeker die snelle fasedetectie nodig, voor automatische scherpstelling.

Is ook een A-6500 een optie. Maar die is geen full frame. Maar Aps-C.

Wer die "Wahl hat, Hat die Qual", zegt men in Duitsland.

 

Succes met je beslissing.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Jortijn en welkom bij de community!

 

Ik gebruik zelf een A7r maar ik zou denk ik als ik op dit moment moest gaan aanschaffen zeker de A7rII kiezen..

 

Het is inmiddels natuurlijk al een wat ouder toestel in Sony termen :slight_smile: en je ziet dat bepaalde dingen zoals uncompressed RAW niet meer beschikbaar komen voor de A7r, maar dat via software updates wel geworden zijn voor de A7rII.

 

Als je met een adapter gaat werken zal de A7rII beter overweg kunnen met automatische scherpstelling. Misschien niet heel wezenlijk als je veel landschappen doet, maar wel in andere situaties. 

 

Wat we hier veel zien is dat mensen in eerste instantie hun eigen lenzen willen gebruiken, maar op een gegeven moment toch een of meerdere 'native' FE lenzen aan gaan schaffen. Dan heb je veel voordeel van de A7rII.

Sowieso is de verbeterde scherpstelling alleen al een heel groot punt voor de A7rII.

 

De A7r is zeker nog een goed toestel, maar neem deze overwegingen mee zou ik zeggen. Succes!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Naast deze schitterende adviezen toevoegen dat je alleen met een A7RII AF kan gebruiken via de adapter voor je Nikon lenzen. 

 

Als je zo'n adapter koopt, koop dan zeker geen fotodiox op dit moment (misschien zijn de problemen opgelost?) maar wel een commlite.

 

De A7R is goedkoop, maar de A7RII is technologisch een VEEL grotere stap. Tjardi en Amfion hebben het al mooi aangegeven.

 

Voor mij de doorslag was de sensorstabilisatie, de veel betere AF, de elektronische 1e gordijn sluiter (geen shuttershock!), volledig elektronische sluiter, AF met adapter, scherpstelling die volgt op de ogen, etc.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training