annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Interne flitser van mijn A77ii gedraagt zich onvoorspelbaar

TONY_1975
Ontdekker

Interne flitser van mijn A77ii gedraagt zich onvoorspelbaar

De interne flitser op mijn Sony a77 mk2 werkt sinds kort niet naar behoren. In TTL modus flitst hij wel altijd maar zijn meeste opnames onderbelicht. En soms is de belichting wel gewoon correct (dezelfde lichtomstandigheden, belichting in M stand).

 

In Manueel flits modus is de belichting wel altijd juist!

Met externe flitser op de camera werkt TTl wel gewoon altijd goed!

 

Enig idee waar dit aan kan liggen en of het makkelijk te repareren is. De camera is net een maand uit de garantie. 😞

 

PS

Ik gebruik die interne flitser eigelijk alleen in WL stand om een externe flitser (Metz 52 af-1) op afstand te triggeren, maar dat gaat dus ook mis met TTL (gaat wel goed zonder TTL in servo mode). Dacht eerst dat het aan de flitser lag en liet hem repareren, maar dat loste het probleem niet op, en zo kwam ik erachter dat de TTL functie het ook met de interne flitser niet deed...

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Welkom!

 

A.h.v. je uitleg is het moeilijk een inschatting te maken of het een user-error is of het echt ligt aan de camera.

Je fotografeert in M met de ingebouwde flits, dus men moet goed weten wat men doen want de ingebouwde flits in helemaal niet krachtig... :tongue: Feit dat je steeds onderbelichte foto's krijgt (en nooit overbelichte?) wijst misschien op foute instellingen?

 

-Heb je de flitscompensatie op 0 staan? (niet belichtingscompensatie, maar specifiek de flitscompensatie)

-Heb je eens een onderwerp op max 3 meter met telkens 5 seconden tussen gefotografeerd op de auto stand?

 

Als je foto's in de auto-stand wel normaal uitzien en telkens hetzelfde belicht zijn, dan denk ik niet dat er iets mis is met de camera.

 

Succes!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
TONY_1975
Ontdekker

Dank voor je reactie Portmixus.

Echter, het lig niet aan de instellingen, en ook niet aan de oplaadtijd van de flitser. Ik weet zeer goed waar ik mee bezig ben. Ik heb al jarenlang dagelijks bezig met flits/strobist fotografie.

 

Uitgebreid getest met zowel interne als externe flitser in alle flits modi om te proberen te achterhalen wat het probleem precies is. Het lijkt alsof in TTL stand na de voorflits geen flits komt tijdens de belichting. Of anders begint de belichting te laat? Erg raar, en soms het wel goed. Testjes gedaan bij precies dezelfde onstandigheden, onderwerp op 1m afstand, in M stand met dezelfde instellingen (geen flits- of belichtingscompensatie)...

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Inderdaad een heel eigenaardig probleem!

 

Als je met dezelfde instellingen, met het ondewerp op dezelfde afstand en in dezelfde lichtomstandigheden verschillende resultaten krijgt is er toch iets aan de hand met de camera lijkt me.

Misschien voor alle zekerheid de camera eens helemaal resetten (initialiseren) ? Anders ben je denk ik aangewezen op een reparatiedienst. Je zou nog een kansje kunnen wagen of ze het onder coulance willen repareren omdat de camera echt pas net uit de garantie is... Nee heb je... :wink:

 

TONY_1975
Ontdekker

Goed idee, die reset, ga ik zeker proberen. Dank voor de reactie!

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Even vraag tussendoor; ( of ik lees t verkeerd )

 

 

zit er een TTL functie op de interne flits? dat ken ik nog niet...

 

 

gr, Onno

TONY_1975
Ontdekker

Bestaan er dan cameras met interne flitser die ttl niet ondersteunen ?!?

 

In mijn geval ondersteunt zowel de interne als de externe flitser TTL.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

De interne flitser zal inderdaad altijd automatisch zijn, je kunt wel ++ en -- maar geen echte handmatige instellingen doen zoals bij een externe flitser (1/4, 1/32 etc) 

Ik ga er vanuit dat de flitser gebruik maakt van de meting die de camera doet, maar of dat technisch gezien TTL (through the lens) genoemd mag worden durf ik niet te zeggen. 

TONY_1975
Ontdekker

De interne flitser is niet altijd automatisch, hoor. De interne flitser op de A77 ii kan ook handmatig worden ingesteld. En ook TTL (ja, dat is technisch gezien ook daadwerkelijk TTL) en ADI (deze gebruikt de afstand tot onderwerp om de flitskracht te berekenen, indien de lens dit ondersteunt).

 

Ik gebruik de interne flitser echter uitsluitend als wireless trigger.