annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Mogelijkheden instellen geheugen MR 1,2,3 Sony a9

profile.country.NL.title
Raveleijn
Lid

Mogelijkheden instellen geheugen MR 1,2,3 Sony a9

Hierbij een vraagje van een nieuwe a9 gebruiker :
Klopt het dat je in de MR geheugens van de a9 geen voorkeur kan instellen voor focus afc, afs enz en ook niet voor
de snelheden single, low, medium of hoog? Op mijn Sony a6300 is dit wel mogelijk. Ook een belichtingscorrectie wordt niet opgeslagen in de geheugens. Verder valt het op dat ook in het fn-menu een symbooltje is te vinden, maar bij aanklikken verschijnt dan de mededeling dat je e.e.a moet instellen via de draaiknoppen links. Voor de rest blijf ik me verbazen over de snelheid van deze camera.
Graag reactie!

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Raveleijn 

 

Welkom op de community! Gefeliciteerd met de A9, en fijn dat ie zo goed bevalt.

 

Zelf heb ik geen ervaring met de instellingen van de A9, maar er is altijd natuurlijk een "autoriteit" op dat gebied😉

Mark Galer heeft een gratis e-learning boek op zijn site staan, het is in het Engels, maar mogelijk dat dit je verder kan helpen met allerlei instellingen van de A9. De mogelijkheden zijn legio...

 

Hier is de link; https://www.markgaler.com/product-category/e-books

Schermafbeelding 2019-10-09 om 14.15.39.png

Succes en deel af en toe hier wat fotografische resultaten! Altijd leuk voor de Community!

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Gaat volkomen identiek als bij de A6300.

Letterlijk alle instellingen die je op dat moment hebt gemaakt, neemt hij over.

 

Eerst naar de gewenste M1, 2 of 3 gaan. Dan komen de ingestelde waarden in beeld.

Dan exact invullen wat je wilt, en op de middenknop drukken.

En letterlijk alles wordt bewaard. Van Iso tot voorkeuze, sluitertijd, diafragma.

Instellingen qua belichtingskeuze en noem maar op.

Vergeet je ze te bevestigen, houdt hij de oude vast.

profile.country.NL.title
Raveleijn
Lid

Bedankt,

Daar heb ik reeds gekeken maar mijn probleem komt niet aan bod.
Hij heeft inderdaad een zeer complete PDF handleiding en goede instructievideo's

groet
Raveleijn

profile.country.NL.title
Raveleijn
Lid


Ik heb naast de a9 ook de a6300 en daarom vielen de afwijkende mogelijkheden me direct op.
Het is mogelijk een manco van firmware update 6.
Voor de duidelijkheid, ik kan alles programmeren wat betreft P,S,A,M en de daarbij gewenste sluitertijden, diafragma-waarden en iso instellingen. Wat niet wordt opgeslagen zijn de drive-mode high, mid of low en single of continue focus en + en - correcties. Zal eens kijken of er op Dpreview iets van bekend is.

In ieder geval bedankt voor de reacties.


profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Heb niet de A6300, maar de A6500. Heb destijds de A6300 ingeruild, omdat ik veel film, en graag een

"touch-screen" wilde. Daarnaast een A9. (Voordien een 7R mk2).

 

Wilde graag een zeer goede camera, met minder pixels. Omdat ik niet extreem uitvergroot.

En het verder grote voordelen heeft qua lage sluitertijd-snelheden.

Had met de 7R mk2, dezelfde problemen als destijds met de Nikon D810. Vaak onscherpte, bij lage sluitertijden.

Dat is nu volledig over. Kan zelfs met de A9, met de 24-70 GM, 1/60 uit de hand fotograferen.                                   Vaak Iso iets opschroeven, maar tot 6400 gaat het bijna altijd goed. Alhoewel ik zo laag mogelijke Iso voor sta.

 

Het grote verschil tussen de A6300 en de A9, zit in het feit, dat de A6300 geen middenknop (ontgrendeling)

heeft. En de A9 wel.

Daar heb ik in 't begin ook mee zitten klooien. Om alles correct opgeslagen te krijgen.

*

Omdat ik ook veel film, naast natuur en vogeltjes, gebruik ik met name stand M1 voor "standaard opnamen" tijdens het filmen. Dus 24P / sluitertijdvoorkeuze op 1/50. 4K - hoogste stand.

Verder, Steadyshot aan / zebra aan / micofooninselling op 18 = beter dan auto, maar je moet kijken naar oversturing / beeldverhouding 16:9, scherpstelfunctie - scherpstelgebied, lichtmeetfunctie, witbalans, vergrendeling af, flits aan /uit = uiteraard bij film uit.

Om snel te kunnen wisselen naar "slowmotion", heb ik M2 ingesteld op 120P / autokeuze qua belichting-sluitertijd, omdat die uit ervaring beter werkt dan of P of S, bij 120 beeldjes. En uiteraard Full Hd. Omdat bij 120 beeldjes dat niet haalbaar is. 1x draaien en 't verhaal is klaar. Dat lukt je nooit bij normaal omschakelen.

Dan moet er veel gebeuren, en daarvoor ontbreekt altijd de tijd.

 

Als je in Fn m1, 2 of 3 kijkt, zie je exact wat je kunt wijzigen. Daar zitten zeer vele instellingen op.

Maar de transportsnelheid niet. Maar ook dat is met 1 draaiknop te wijzigen.

Succes.

 

Heb ook een 100-400, die veel sneller is, dan de oude 70-400, die ik eerst had.

Ideaal, zelfs voor filmen, van vogels in de vlucht.

 

Hoop dat je wat hebt aan deze info.

profile.country.NL.title
Raveleijn
Lid

Bedankt, dit komt me allemaal min of meer bekend voor maar lost mijn probleem niet op.
Ik film ook veel en de HD slow motion is inderdaad zeer goed bruikbaar. (Vogels)
Ik gebruik altijd diafragma voorkeuze met de grootste opening omdat eventuele stofjes op de sensor
dan niet zichtbaar worden. Filmen in 4 K zou ik normaal gesproken ook graag doen maar die biedt helaas geen slowmotion.